Wspólny krok dla Starołęki


Powstanie tunelu będzie kolejną inwestycją, która pomoże mieszkańcom południa Poznania. Kilka lat temu powstał przejazd wzdłuż ul. Czechosłowackiej. Obecnie trwa budowa węzła Grunwaldzka pomiędzy stolicą Wielkopolski a Plewiskami. Przejazd wzdłuż ul. Starołęckiej będzie prawdopodobnie bardzo podobny do tego przy ul. Grunwaldzkiej.

W przeszłości miasto posiadało dokumentację projektową, która przewidywała budowę wiaduktu w ciągu ul. Starołęckiej. Ta koncepcja spotkała się jednak z nieprzychylnym odbiorem mieszkańców i władz kolejowych. Taka budowla zdominowałaby także krajobraz oraz wiązałaby się z wyburzeniami.

Zarząd Dróg Miejskich zlecił więc wykonanie studium wykonalności innych możliwych rozwiązań, które są związane z ulicą Starołęcką. Rozpatrywano kilka wariantów, w tym dwa poprowadzenia drogi pod przejazdem kolejowym.

Oba warianty nie różnią się między sobą technicznie, a jedynie kwestią czy pozostanie skrzyżowanie ulic Starołęckiej i Fortecznej, czy też powstanie tam rondo oraz czy po drugiej stronie torów kolejowych autobusy zatrzymywać się będą na pętli czy dworcu.

Tunel pod torami ma też tę zaletę, że można, uwzględniając odpowiednie fundamentowanie, ukształtować go według potrzeb, mając na uwadze infrastrukturę kolejową lub drogową, która miałaby w przyszłości powstać. Zabezpieczona więc będzie rezerwa pod dodatkowe tory – dla kolei aglomeracyjnej oraz pod budowę Kolei Dużych Prędkości. Tunel nie będzie kolidował z budową ewentualnej nowej przeprawy kolejowej przez Wartę. RB

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz