*
Poznańska Kolej Metropolitalna, której pierwsza prezentacja odbyła się 25 maja na Dworcu Letnim w Poznaniu, jest przedsięwzięciem powstającym etapami. Największym jednak jego sukcesem jest to, że uczestniczą w tym projekcie wszystkie samorządy gminne aglomeracji poznańskiej. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz powiaty i gminy położone wzdłuż dziewięciu linii kolejowych poznańskiego węzła kolejowego.
Poznańska Kolej Metropolitalna objęła swoim zasięgiem obszar w promieniu 50 km od Poznania. Rolę organizatora PKM powierzono Marszałkowi Województwa Wielkopolskiego, a operatorem zostały Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. Natomiast funkcję koordynatora działań promocyjnych i informacyjnych PKM powierzono Stowarzyszeniu Metropolia Poznań. Wydrukowane zostały podręczne rozkłady jazdy z mapkami na trasach z Poznania do Nowego Tomyśla, Jarocina, Wągrowca (i z powrotem), ukazało się wydanie specjalne „Kuriera Metropolitalnego”, w którym przybliżone zostały założenia PKM. Kolej podmiejska otrzymała też nowe logo, a PKM popularyzowane jest m.in. na reklamach poznańskiej komunikacji miejskiej i podmiejskiej.
*
Ważne jest, by w tak dużym przedsięwzięciu komunikacyjnym, jakim jest Poznańska Kolej Metropolitalna, jeszcze bardziej zachęcać mieszkańców do korzystania z pociągów podmiejskich; do przesiadania się – jeśli przejazd jest dogodny – z samochodów do środków komunikacji publicznej. Bardzo ważna jest też infrastruktura wokół tras kolejowych, przyjazne przystanki, stacje i dworce, z urządzonymi wokół nich parkingami, tak by można bezpiecznie zostawić samochód i dalej pojechać pociągiem.
Jeśli te wszystkie przedsięwzięcia wokół kolei podmiejskiej, jakim jest niewątpliwie rozbudowująca się PKM, okażą się strzałem w „dziesiątkę”, mieszkańcy z pewnością chętniej korzystać będą z komunikacji publicznej, choćby ze względu na wspomniane koszty i czas przejazdu.
Teks Andrzej Świątek
Zdjęcia Hieronim Dymalski i Andrzej Świątek
Czytaj także: