Wspaniały finał wielkiego święta muzyki chóralnej


Uroczysty koncert galowy z udziałem wszystkich uczestników zakończył w ubiegłą sobotę XIII Międzynarodowy Festiwal UNIVERSITAS CANTAT 2017.

Areną finałowych występów była aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ale już od końca kwietnia w wielu miejscach trwały koncerty zespołów chóralnych działających w uczelniach wyższych naszego Regionu. W tym roku poznańscy i wielkopolscy melomani mogli usłyszeć śpiewaków z Białorusi (Narodowy Chór Akademicki „Biełaja Wieża” Brzeskiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego, dyr. Irina Angolyuk), Macedonii (Chór Mieszany “Dragan Shuplevski” Wydziału Muzycznego Uniwersytetu Cyryla i Metodego w Skopje, dyr. Saszo Tatarczewski), Rosji (Chór Kameralny Moskiewskiego Instytutu Fizyki i Techniki, dyr. Aleksandra Łuzanowa), Serbii (Chór Akademicki Studenckiego Centrum Kulturalnego  Uniwersytetu w Niszu, dyr. Zoran Stanisavljević), Węgier (Chór Uniwersytetu Karola Eszterhazy, dyr. Sándor Kabdebó), Stanów Zjednoczonych (Chór Kameralny Uniwersytetu Południowej Indiany, Evansville, dyr. Daniel R. Craig). Przybyła także orkiestra kameralna z Turcji (Orkiestra Kameralna Melodii Ludowych Uniwersytetu im. Mehmeta Akifa Ersoya w Burdurze, dyr. Zeki Nacakci. Barwy Polski reprezentowali: Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej, dyr. Dariusz Zimnicki, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyr. Beata Bielska i Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyr. Krzysztof Szydzisz. Zagraniczni goście przed pojawieniem się na estradzie Auli Uniwersyteckiej wystąpili także w Kaliszu, Murowanej Goślinie, Wrześni, Grodzisku Wielkopolskim, Przeźmierowie, Wągrowcu i Owińskach. Najciekawsza konfontacja miała jednak miejsce w Poznaniu, gdzie od minionej środy do soboty swoje umiejętności zaprezentowali wszyscy w/w uczestnicy festiwalu. Dla słuchaczy była to prawdziwa uczta duchowa i możliwość zorientowania się w najnowszych trendach repertuarowych i wykonawczych w zakresie chóralistyki. Na zakończenie wielkiego święta muzyki estrada Auli Uniwersyteckiej z trudnością pomieściła dwie orkiestry oraz kilkuset śpiewaków, którzy pod batutą kompozytora, Miłosza Bembinowa, wykonali niezwykle interesujący utwór „Amor et Psyche” (wg „Metamorfoz” Apulejusza) na chór, big-band(Big Band Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu) i orkiestrę smyczkową(Orkiestra Kameralna Melodii Ludowych Uniwersytetu im. Mehmeta Akifa Ersoya w Burdurze, Orkiestra Kameralna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) . Ta trwająca ok. pół godziny kompozycja została specjalnie napisana na niniejszą edycję festiwalu. Na kolejne spotkanie ze światową chóralistyką Krzysztof Szydzisz, dyrektor festiwalu, zaprosił melomanów na miesiąc maj 2019 roku, kiedy to koncerty chóralne towarzyszyć będą obchodom 100-lecia UAM. Godzi się podkreślić, że tegoroczny festiwal, tak jak i jego poprzednie edycje- został perfekcyjnie zorganizowany siłami śpiewaków Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jerzy Laskowski
Fot. Przemysław Błoch

www.facebook.com/naszglospoznanski/

Dodaj komentarz