Rewolucja biletowa w Poznaniu


Prezydent Poznania Ryszard Grobelny przedłożył Radzie Miasta propozycję nowej taryfy biletowej w ramach systemu PEKA. Ma ona obowiązywać od 1 maja 2014 r. Zakłada zwiększenie korzystania z transportu publicznego przez dostosowanie taryfy do potrzeb klientów, obniżenie kosztów podróży, poprawę sieci dystrybucji biletów i poprawę komfortu jazdy oraz lepsze zarządzanie transportem publicznym.

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny prezentując szczegóły nowych rozwiązań taryfowych ZTM zaznaczył, że będzie to rewolucja. – Będzie można taryfy dopasować sobie do własnych potrzeb. Kiedy chce się jechać na urlop, kiedy kończy się zajęcia na studiach nie trzeba przepłacać. Kupujemy sieciówką na taki okres na jaki chcemy, od 14 dni do 366 dni. To zdecydowanie zwiększa elastyczność.
Nowa taryfa PEKOWA ma być tańsza i wygodniejsza
Taryfa MAJ 2014 zawiera także element namawiający do płacenia podatków w Poznaniu lub w gminach objętych porozumieniami międzygminnymi. Dotyczy to także dzieci takich osób oraz studentów studiujących w Poznaniu. Bilet Metropolitalny, nazwany przez prezydenta w skrócie beemką, ma dawać zniżki na podstawie oÅ ›wiadczeń o miejscu płacenia podatków lub legitymacji studenckiej.

W taryfie PEKA pojawia się nowy bilet specjalny „Bilet Metropolitalny” dla osób płacących podatki w Poznaniu lub w gminach objętych porozumieniami międzygminnymi

i ich dzieci, a także studentów studiujących w Poznaniu. Bilet uprawnia do zakupu biletów okresowych nawet do 12% taniej.

Stan obecny (2013) Taryfa MAJ 2014 (od 1.05.2014)
na zdefiniowany okres
(30 dni; 3-,6-,9-,10-,12-miesięcy)
na dowolny okres (14 – 366 dni)
ulgowy 50% i 95% ulgowy 50% i specjalne
cena biletu

np. 30 dniowego – 107 zł cena biletu np. 30 dniowego:
– 99zł  Bilet Metropolitalny w programie lojalnościowym

     – 103zł Bilet Metropolitalny bez programu lojalnościowego

     – 107zł w programie lojalnościowym

     – 111zł bez programu lojalnościowegobrak możliwości elastycznego dopasowania okresu ważności
do potrzeb
obniżka dla wielu dzięki umożliwieniu elastycznego dopasowywania okresu ważności do potrzeb


Bilet na Papierowej Karcie Jednorazowej (na 30 minut lub przejazd): 4,6zł
Bilet dobowy: 13,6zł
Bilet trzydniowy: 27zł

 

Okres 2013 2014 Zmiana ceny
30 dni BM na sieć A 107zł 103zł -4%
30 dni na sieć A 107zł 111zł +4%
30 dni do 6 przystanków* 45zł 50zł +11%
30 dni do 18 przystanków* 72zł 85zł +18%
70 dni BM na sieć A 305zł 229,40zł -25%
165 dni BM na sieć A 578zł 511,60zł -11%
365 dni BM na sieć A 1091zł 1046,20zł -4%

Dotyczy biletów trasowanych:
– w 2013 roku na strefę A, a w 2014 roku na strefę A+B+C (podane wartości 2014 ulegają przecież obniżeniu w programie lojalnościowym o ok. 4%)

Liczba przystanków 2013 2014 Zmiana ceny do 2013
Cena za przystanek Opłata za przejazd
1 2,80zł 0,60zł       0,60 zł -79%
2 2,80zł 0,50zł       1,10 zł -61%
3 2,80zł       1,60 zł -43%
4 2,80zł 0,34zł       1,94 zł -31%
5 2,80zł       2,28 zł -19%
6 2,80zł 0,26zł       2,54 zł -9%
7 2,80zł       2,80 zł 0%
8 2,80zł 0,12zł       2,92 zł 4%
9 2,80zł       3,04 zł 9%
10 2,80zł 0,08zł       3,12 zł 11%

Check-out pomaga przy zbieraniu punktów

Nie ma obowiązku zbliżania karty do czytnika przy wyjściu, czyli check-out nieobowiązkowy. Ale jeśli ktoś będzie to robić, zbierze dodatkowe punkty w programie lojalnościowym. Program skierowany jest do użytkowników imiennej karty PEKA. Premiowanie korzystania z transportu publicznego punktami lojalnościowymi przyznawanymi za zdarzenia związane z wykorzystaniem biletu okresowego lub tPortmonetki na karcie PEKA. Nagradzane będą zbliżania karty do czytnika przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Będzie istniała możliwość uzyskania biletu specjalnego w ramach transportowego programu lojalnościowego w momencie uzbierania odpowiedniej liczby punktów.

Harmonogram zmian

1.02.2014 – 30.12.2014 – I etap – zapisywanie ulg
Zapisywanie informacji o uprawnieniach do przejazdów bezpłatnych i ulgowych   w systemie i na karcie PEKA

1.05.2014 – wejście w życie taryfy 2014

1.05.2014 – 31.12.2014 – II etap – okres przejściowy

opłaty za przejazdy jednorazowe – do końca roku 2014 w pojazdach pozostaną kasowniki biletów papierowych. Bilety papierowe będą dostępne w punktach sprzedaży w opcjach takich samych jak Papierowa Karta Jednorazowa tj. bilet jednorazowy do 30 minut lub na 1 przejazd, bilet 24h oraz bilet 72h

1.01.2015 – III etap – zakończenie okresu przejściowego i docelowe wdrożenie

System dystrybucji

Stan obecny Stan planowany
11 Punktów Obsługi Klienta ZTM sprzedających bilety okresowe w systemie KOMKarta oraz papierowe bilety jednorazowe 12 Punktów Obsługi Klienta ZTM

sprzedających bilety okresowe w systemie PEKA, doładowania tPortmonetki oraz Papierową Kartę Jednorazową14 Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych w systemie KOMKarta

 ok. 200 Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych w systemie PEKA, Papierowej Karty Jednorazowej oraz doładowań tPortmonetkiOk.1000 zewnętrznych punktów sprzedaży Ok. 1000 punktów sprzedaży Papierowej Karty JednorazowejBrak możliwości zakupu biletu przez Internet Możliwość zakupu biletu przez InternetMożliwość zakupu biletu przez telefon komórkowyMożliwość zakupu biletu przez telefon komórkowy50 biletomatów stacjonarnych70 biletomatów stacjonarnych246 biletomatów mobilnych przypadkowo rozproszonych w sieci pojazdów246 biletomatów mobilnych planowo rozmieszczonych w sieci pojazdów

Spotkania informacyjno-konsultacyjne

Zarząd Transportu Miejskiego dokłada wszelkich starań, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców z informacją o przyszłych zmianach związanych z wprowadzeniem systemu PEKA w transporcie publicznym. Bierze pod uwagę propozycje usprawnień aby w jak najlepszy sposób dopasować naszą ofertę do potrzeb pasażerów. Do najważniejszych zmian jakie zostały wprowadzone należą m.in. rezygnacja z obowiązkowego zbliżania karty do czytnika przy wyjściu  z pojazdu, określenie czasu potrzebnego na przesiadkę – 20 minut, stworzenie założeń do Miejskiego Programu Lojalnościowego. Od czerwca 2013r. ZTM, we współpracy z Biurem Prezydenta UMP, powadzi cykl spotkań z mieszkańcami Poznania. Do chwili obecnej odbyło się  10 spotkań, w których uczestniczyło 420 osób. Do końca roku planujemy zorganizowanie jeszcze 4 spotkań dla 150 osób. W pierwszej połowie 2014 roku planujemy kontynuację spotkań z mieszkańcami.

Zdjęcia Sławomir Lechna

1 komentarz

  1. K@ptus pisze:

    Dlaczego dziennikarze nie piszą o tym, że pasażerowie MPK nie chcą PEKI ?!!
    Dlaczego:
    Po pierwsze dlatego, że musi być imienna i czują że będą inwigilowani, bo trzeba się odbijać kartą PEKA wchodząc do pojazdu MPK. Bedą wiedzieć gdzie i kto jedzie w danym momencie lub jechał.
    Po drugie trzeba będzie odbijać kartę za każdym razem wchodząc do pojazdu co jest dla wielu nie wygodne, wręcz uciążliwe, jeśli tego nie zrobi zapłaci mandat za brak biletu.
    I tu ciekawostka, bo osoby po 70-tce mają darmowe przejazdy MPK, ale będą musiały też mieć kartę PEKA i ją odbijać, ale jeśli nie odbiją to im nic nie zrobią, więc poco ta karta.
    Po trzecie każdy będzie musiał mieć konto w banku, który wygrał przetarg na obsługę PEKI.

    A tak właściwie cofamy się z postępem, zamiast karty PEKA lepiej zrobić aplikację na telefony. Skoro na telefonie można mieć bilet MPK jednorazowy, to dlaczego nie można mieć miesięcznego, czy metropolitarnego ? Byłoby znacznie taniej i bez niedogodności dla pasażerów.

Dodaj komentarz