Coraz więcej osób korzysta ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta NFZ w Puszczykowie


Ponad 100 pracowników i pacjentów Szpitala w Puszczykowie skorzystało 30 lipca z możliwości wygenerowania hasła do internetowej bazy danych na temat swojego leczenia. Pracownicy NFZ specjalnie przyjechali do  szpitala aby jak najwięcej osób mogło skorzystać ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta.

Z dowodami przychodzili  nie tylko pacjenci leczeni na szpitalnych oddziałach, ale też osoby, które akurat korzystały z poradni lekarza rodzinnego oraz z poradni specjalistycznych mieszczących się w budynku szpitala. – To bardzo cenna inicjatywa, że fundusz stara się być bliżej ludzi. Swoje hasła dostępu do ZIP wygenerowało wiele osób, które same nie wybrałyby się specjalnie w tym celu do NFZ – mówi Ewa Wieja, prezes NZOZ Szpital w Puszczykowie.

ZIP jest internetowym systemem zbudowanym dla osób ubezpieczonych.  Po zarejestrowaniu się w systemie, możemy dowiedzieć się, z jakich świadczeń w poradniach i szpitalach  korzystaliśmy, jaki był ich koszt, jakie leki zakupiliśmy  i jaki był koszt ich refundacji. Dostępne są też informacje o tym, gdzie złożyliśmy deklaracje wyboru lekarza rodzinnego i jaki jest nasz status ubezpieczenia.

Na co dzień  indywidualne hasło do ZIP można otrzymać jedynie w oddziałach funduszu.
– Aby korzystać z systemu należy wypełnić wniosek Formularz dla nowego użytkownika, podając numer PESEL, serię i nr dowodu osobistego na stronie www.nfz-poznan.pl/zip lub  www.nfz.poznan.pl/zip. Następnie formularz należy osobiście dostarczyć do Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ – wyjaśnia Alma Karoń z WOW NFZ.

W Zdrowotnym Informatorze Pacjenta znajdują się dane dotyczące placówek i kosztów świadczeń zdrowotnych udzielonych od 2004 r. Zasoby informacyjne ZIP są na bieżąco aktualizowane

Zdrowotny Informator Pacjenta z jednej strony stanowi cenne źródło informacji o historii leczenia ubezpieczonego, gdy może mieć ona znaczenie przy decyzjach dotyczących dalszej  terapii, z drugiej – to sposób na uszczelnienie systemu opieki zdrowotnej. Jeżeli na własnym koncie pacjent zauważy jakieś nieprawidłowości (np. świadczenie medyczne, które w jego przekonaniu nie zostało wykonane), może zwrócić się o ich wyjaśnienie do WOW NFZ.

podpis pod zdjęcie: Przy stanowiskach, gdzie można było uzyskać hasło dostępu do ZIP cały dzień ustawiała się kolejka.

Jak przekonują pracownicy NFZ, system ZIP jest bezpieczny. Użytkownik powinien zastosować kilka zasad korzystając z niego: należy chronić swoje dane dostępowe (login i hasło), przechowywać w bezpiecznym miejscu, nie udostępniać ich osobom trzecim. Korzystanie z systemu jest bezpłatne. WOW NFZ nie poniósł żadnych kosztów w związku z wdrożeniem ZIP. Wykorzystał istniejącą już bazę danych i opracował system pozwalający na ich udostępnienie pacjentowi.

Dodaj komentarz