50 lat Kolejki Parkowej Maltanka


Na godz.22.00 zaplanowano pokaz taboru wąskotorowego („światło, dźwięk i para”). Zobaczyć będzie można m.in. parowozy: Borsig Bn2t z Maltanki, Lowa 26004 z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej w Białośliwiu, czekamy na potwierdzenie przyjazdu parowozu HF 2257 z 1918 roku, będącego własnością Parkeisenbahn Cottbus – zaprzyjaźnionej kolei parkowej z Cottbus w Niemczech. Nie zabraknie także pojazdów spalinowych: zaczynając od legendarnego „ryjka”, który w tym roku obchodzi 90. urodziny i wraca na Maltankę po wieloletnim postoju, poprzez lokomotywę WLs50 nr 100 pamiętającą Kolej Harcerską na Dębinie, kończąc na przemysłowej lokomotywie spalinowej typu GLs30 z Białośliwia.

Niezależnie od tych wydarzeń w godzinach od 10.00 do 19.00 będą realizowane przewozy pasażerskie z wykorzystaniem taboru MPK Poznań, a także „gości” (zgodnie z taryfą biletową Kolejki Parkowej Maltanka). Pasażerowie będą mieli możliwość przejażdżki m.in. wagonami Żnińskiej Kolei Wąskotorowej oraz wagonami z TWKP z Białośliwia. Udostępniona zostanie także odnowiona „kowbojka”, czyli wagon Bxhi 00300014 254-1. Został on wyprodukowany prawdopodobnie w 1912 roku i początkowo służył jako wagon bagażowy. W toku eksploatacji został przebudowany na klasyczny wóz pasażerski z ustawionymi wzdłuż ścian bocznych ławkami i przedłużonymi pomostami wejściowymi. Wagon wystąpił podczas obchodów 30-lecia Maltanki, a następnie przez wiele lat pełnił służbę w Białośliwiu. Wraz z pozostałymi pojazdami z kolekcji Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych znalazł się na stanie MPK Poznań i obecnie jest najstarszym czynnym wagonem pasażerskim na Kolei Parkowej Maltanka.

W miarę możliwości kursy wspomnianymi składami będą odbywać się przez cały długi weekend czerwcowy, aby wszystkim zainteresowanym umożliwić przejazd – dokładny harmonogram zostanie udostępniony po ustaleniu szczegółów technicznych. Bieżące informacje dotyczące wydarzenia będzie można znaleźć na Facebooku – 50-lecie Kolejki Parkowej Maltanka.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz