Modertrans dostarczy 50 tramwajów


Firma Modertrans złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez poznańskie MPK  na dostarczenie 50 tramwajów dla Poznania. 23 stycznia poinformowało o tym  biuro prasowe poznańskiego MPK.

Modertrans dostarczy przewoźnikowi  tramwaje o nazwie Moderus Gamma. Pojazd ten, w 100 proc. niskopodłogowy, bardzo nowoczesny w konstrukcji i w designie, zaprezentowany był jesienią ubiegłego roku w zakładach  Modertransu  w Biskupicach pod Poznaniem – fotorelację zobacz tutaj – kliknij).  Prezentowany był także podczas poznańskich Katarzynek – fotorelacja: kliknij tutaj.

Jak poinformowało MPK w Poznaniu w przetargu na zakup 50 tramwajów niskopodłogowych  dla  Poznania złożone zostały 3 oferty: wspomnianego Modertransu, a także bydgoskiej Pesy oraz konsorcjum Solarisa i Stadlera. Żadna z ofert nie została odrzucona. Jednak po ocenie ofert pod względem formalnym i merytorycznym i obliczeniu punktacji w kilku kryteriach, komisja przetargowa za najkorzystniejsza ofertę wybrała tramwaj z firmy Modertrans.

Otwarcie ofert w przetargu odbyło się 24 listopada 2016 r. Przetarg dotyczył dostarczenia 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 tramwajów dwukierunkowych, niskopodłogowych, o długości od 30,50 do 32,50 m i szerokości 2,40 m, z udziałem minimum 60% niskiej podłogi.

Najważniejszym kryterium była cena (80 proc.), następnie udział niskiej podłogi (7 proc.), pojemność tramwaju, maksymalny nacisk na oś, rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych (po 3 proc.) oraz szerokość przejścia wewnątrz pojazdu i warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji (po 2 proc.).

Choć Pesa zaoferowała nieco niższą cenę, to jednak Modertrans po obliczeniu punktacji okazał się zwycięzcą przetargu.

Przypomnijmy, że do przetargu zgłosiło się trzech oferentów – Modertrans, Pesa  oraz Konsorcjum Stadler i Solaris. Pesa zaproponowała tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100 proc. niskiej podłogi, w cenie 7.318.500 zł. brutto, tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 % niskiej podłogi w cenie 7.810. 500 zł brutto, a całkowita wartość kontraktu to 387.065.010 zł brutto.

Konsorcjum Stadler Solaris zaproponowało tramwaj jednokierunkowy z udziałem 84proc. niskiej podłogi ,w cenie 8.787.120 zł brutto, tramwaj dwukierunkowy z udziałem 84% niskiej podłogi w cenie 9.574.320 zł brutto, a całkowita wartość kontraktu to 462.117.396 zł brutto.

Oferta Modertransu to tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100proc. niskiej podłogi, w cenie 7.687.500 zł brutto, tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 proc. niskiej podłogi w cenie 8.031.900 zł brutto. Całkowita wartość kontraktu to 397 044 000 zł brutto.

Jedyny egzemplarz tramwaju Moderus Gamma przechodzi obecnie testy na terenie zajezdni Franowo w Poznaniu. Po uzyskaniu homologacji będzie jeździł z pasażerami.  Podczas ubiegłorocznej jesiennej prezentacji  w Biskupicach i Dniu Otwartym Zajezdni we Franowie wzbudził swym wyglądem zachwyt u wielu zwiedzających. Jego sylwetka , a także rozwiązania techniczne konstrukcyjnie wyprzedzają produkowane dotąd tramwaje w Polsce.

Poznańskie MPK jednak kolejny już raz decyduje się na zakup modelu pionierskiego, którego produkcja, a potem eksploatacja różnie sprawdzała się na poznańskich torach. Tak było z tramwajami Tatra, potem z Solarisem. Nie wspominając już o tramwaju Puma z poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych HCP, który był w użyczeniu, a który w 2011 po kilku latach eksploatacji i poważnej awarii technicznej powrócił do producenta. Miejmy nadzieję, że tramwaje Moderus Gamma okażą się bardzo dobrym tramwajem w codziennej eksploatacji, i że poznaniacy nie powiedzą z czasem, iż MPK kolejny raz kupiło… „kota w worku”.

Tramwaje firmy Modertrans  znane są nie tylko w Poznaniu z kursujących Moderusów Beta  -wagonów (o częściowo obniżonej podłodze). Jest ich 36, w tym dwa najnowsze tramwaje dwukierunkowe. Pojazdy te jeżdżą z powodzeniem we Wrocławiu, Szczecinie i w miastach aglomeracji Górnego Śląska. Poznań jak i Wrocław zakupił w tym roku kolejne tramwaje tego typu. Tramwaje Moderus Gamma dla Poznania są więc z nowego rozdania.

Czytaj także:
Czy będzie więcej moderusów w Poznaniu?

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz