Bilet przystankowy (tPortmonetka), bilety jednorazowe i krótkookresowe – propozycja zmian w taryfie
Proponowana zmiana taryfy zakłada, że nadal bardziej będzie się opłacało korzystać z tzw. biletu przystankowego (tPortmonetki na karcie PEKA) niż z klasycznych, jednorazowych biletów czasowych. Za pierwszy (lub jeden) przystanek wciąż trzeba będzie zapłacić mniej niż 1 zł. Dopiero za przejechanie 22 przystanków zapłacimy z tPortmonetki więcej niż 5 zł – a taka jest nowa, proponowana cena biletu jednorazowego do 15 minut. Dla przykładu – 22 przystanki to tyle, ile wynosi cała trasa linii nr 5 z Górczyna na Zawady. Według rozkładu jazdy pokonanie tej trasy zajmuje 30 minut.
Cena biletów 15-, 45- i 90-minutowych ma wzrosnąć o 1 zł. 24-godzinne – w zależności od liczby stref – od 3 do 4 zł, a tygodniowe od 9 do 14 zł (również zależnie od liczby stref).
Szczegółowa tabela zmian zamieszczona została w załączniku.
Propozycja wygaszenia biletów na trasę do 6 przystanków
Wraz z nową taryfą proponowane jest wygaszenie biletów okresowych na trasę do 6 przystanków. Ich popularność spada z roku na rok, o ile w 2019 r. sprzedano takich biletów 60,7 tysięcy, to w 2023 r. już tylko 21,5 tys. Stanowią one dużo mniejszą zachętę do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej, gdyż zazwyczaj obejmują swoim zasięgiem jedynie krótką trasę. Mając taki bilet, pasażerowie często rezygnują z kolejnych podróży transportem zbiorowym. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję nowy bilet na taką trasę można obecnie kupić tylko w Punktach Obsługi Klienta ZTM, a w pozostałych kanałach sprzedaży (biletomaty stacjonarne, internet, Punkty Sprzedaży Biletów) możliwe jest jedynie przedłużenie ważności dokładnie takiego samego biletu. Wzbudza to niezadowolenie pasażerów, a zasady stosowania tego biletu, szczególnie w kontekście objazdów, wynikających z remontów czy awarii oraz łączenie podróży na bilecie trasowanym i tPortmonetce, sprawiają liczne problemy.
Nowy sposób uchwalenia zmian w taryfie biletowej
Dotychczas od wielu lat podstawą prawną uchwał dotyczących cen biletów oraz uprawnień do ulg i zwolnień była Ustawa o gospodarce komunalnej. Od dłuższego czasu funkcjonuje jednak Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym (Ustawa o PTZ) określająca inny sposób ustalania cen. Jest ona coraz powszechniej stosowana w innych miastach. Przygotowany projekt uchwały opiera się na wytycznych wskazanych właśnie w tej ustawie. Zgodnie z jej zapisami rada miasta może ustalać ceny, które mają charakter cen maksymalnych. Wysokość konkretnych opłat ustala natomiast organizator. W myśl Ustawy o PTZ jest nim Prezydent Miasta Poznania – i to on właśnie może zdecydować o tym, że osoby rozliczające podatki w swoim mieście nie będą płacić więcej.
W związku z powyższym projekt uchwały wprowadza wyłącznie ceny maksymalne. Uchyla też dotychczasowe uchwały w sprawie wysokości opłat za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym oraz w sprawie ustanowienia zwolnień i ulg w opłatach za przejazdy.
Co niezwykle istotne – ostateczne ceny biletów, wykaz uprawnień do ulg i zwolnień oraz zasady taryfowe zostaną wprowadzone stosownym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania.