W tym samym czasie z powodu pandemii COVID-19 i braku wsparcia centralnego dla komunikacji zbiorowej, doszło do drastycznego spadku dochodów ze sprzedaży biletów. Ze 179 mln w 2019 r. spadły one poniżej 150 mln zł w latach 2020-2021. W latach 2022-2023 nastąpiła poprawa wyników sprzedaży: planowane dochody powinny w 2024 r. przekroczyć 220 mln zł. Wciąż jednak różnica pomiędzy wzrostem kosztów organizacji komunikacji (330 mln zł w latach 2020-24), a wzrostem dochodów ze sprzedaży biletów (o 41 mln zł w latach 2019-24, jeśli plan na ten rok zostanie wykonany) jest gigantyczna. Co gorsza, dysproporcja między kosztami a dochodami szybko rośnie.
Poznań wciąż chce rozwijać i rozbudowywać system transportu publicznego, podnosząc jego standard. Tworzyć postulowane przez mieszkańców nowe połączenia autobusowe w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej. Biorąc pod uwagę szybko rosnące koszty, nie jest to możliwe bez wprowadzenia zmian w taryfie w celu zwiększenia wpływów ze sprzedaży biletów.
Bilety Metropolitalne pozostają bez zmian – ukłon dla osób płacących podatki
Od ponad 10 lat warto płacić podatek PIT na rzecz Poznania lub jednej z 19 gmin współtworzących z Miastem transport w aglomeracji (Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne, Zaniemyśl). Można wówczas korzystać z tańszych okresowych biletów specjalnych, w tym z najbardziej popularnego Biletu Metropolitalnego.
Dziś cena Biletu Metropolitalnego na strefę A na 30 dni wynosi 119 zł i jest niższa aż o 30 złotych od podobnego biletu bez ulgi metropolitalnej (149 zł). Dla pasażera z Biletem Metropolitalnym dzienny wydatek na nieograniczoną liczbę podróży na liniach ZTM wynosi 3,96 zł. Jeszcze korzystniejszy jest bilet roczny, którego koszt w przeliczeniu na jeden dzień wynosi zaledwie 2,59 zł.
W nowej taryfie premia dla osób lojalnie płacących PIT lokalnie ma być jeszcze większa. Ceny biletów okresowych dla pasażerów rozliczających podatki na rzecz Poznania oraz gmin pozostających w systemie ZTM mają bowiem pozostać bez zmian, natomiast cenę biletów okresowych dla osób niekorzystających z ulgi metropolitalnej planuje się podnieść o ok. 33%.