Według projektu, który zostanie przedstawiony radnym i gminom ościennym, od 1 września 2025 roku mają zmienić się stawki za przejazdy autobusami i tramwajami. Jednak mieszkańcy Poznania (a także 19 gmin współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego), którzy rozliczają podatki w swoim miejscu zamieszkania, będą płacić za sieciówki tyle samo, co dziś – a w niektórych przypadkach nawet jeszcze mniej. Nie zmieni się też cena biletów specjalnych – dla seniorów i uczących się dzieci.
Proponowana zmiana ma nie tylko pozwolić na dalszy rozwój komunikacji miejskiej, ale także być mocnym sygnałem, że warto rozliczać podatki w stolicy Wielkopolski oraz gminach ościennych obsługiwanych przez ZTM.Stale rosnące koszty funkcjonowania komunikacji są podstawą propozycji nowej taryfy biletowej przygotowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Została ona już przekazana do opiniowania gminom tworzącym z Poznaniem wspólny system komunikacji, a 4 listopada trafi na Komisję Transportu rady miasta. To radni na jednej z grudniowych sesji zdecydują o terminie wejścia w życie uchwały oraz o ostatecznym jej kształcie.
Lata 2020-24: wzrost inflacji 40 proc. – wzrost cen biletów ZTM 0 proc.
Obecna taryfa biletowa obowiązuje od 1 lipca 2020 roku. Przez ponad 4 lata gwałtownie wzrastały ceny (m.in. energii i paliw), a inflacja skumulowana wyniosła w tym okresie ponad 40 proc. Jednocześnie znacząco wzrosły wynagrodzenia – od 2020 r. minimalna płaca wzrosła o 65 proc., średnia o 53 proc., a mediana wynagrodzeń o 38 proc.
Te czynniki miały bezpośredni wpływ na poważny wzrost kosztów przewozów wykonywanych w sieci ZTM – z około 420 mln zł w 2020 r. do ponad 750 mln w tym roku.