Zanim urządzona będzie stacja PST „Kaponiera”


Na trzy miesiące – do połowy maja – odcinek trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju od mostu Teatralnego do Dworca Zachodniego zamknięty został dla tramwajów.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Od 15 lutego tramwaje linii 12 i 14 („dziewiętnastka” w tym czasie nie będzie kursować) jadą objazdem ulicą Roosevelta.  Wyłączone dla pasażerów zostały dwa przystanki  PST: „dolny” – przy moście Teatralnym oraz w sąsiedztwie Dworca Zachodniego. Wszystko z powodu remontu Kaponiery i budowy pod nią podziemnego przystanku „Pestki”. Prace, które już się rozpoczęły wymagały wyłączenia trakcji. Przebudowany zostanie dojazd do tego przyszłego przystanku przesiadkowego, a więc w nowym miejscu ułożone będą tory oraz trakcja napowietrzna. Sama stacja PST ma być nowoczesna – z ruchomymi schodami, windą, z dojściem do „górnych” przystanków, czyli na Kaponierze. Tych jeszcze nie ma, będą dopiero urządzane.  Cała Kaponiera ma być oddana pod koniec sierpnia. Jest to już kolejny przesuwany termin zakończenia tego komunikacyjnego przedsięwzięcia. Przebudowy, która z poślizgiem trwa już od 2012 roku, a miała być zakończona na poznańskie Euro blisko cztery lata temu.

Nowa stacja PST pod nazwą „Kaponiera” wiązać się ma z zamknięciem tymczasowego przystanku „Pestki” przy moście Teatralnym. Takie były zapowiedzi ZTM, gdy jeszcze budowany był odcinek szybkiego tramwaju od „Teatralki” do Dworca Zachodniego.  Po uruchomieniu nowej trasy przystanek ten okazał się popularny. Część pasażerów korzysta bowiem z tramwajów linii: 12, 14 i 19. Przystanek został dobrze urządzony, ponadto prowadzą do niego wygodne schody. Stąd też jest blisko do najważniejszego węzła przesiadkowego na „Teatralce”, gdzie krzyżują się trasy tramwajowe aż trzynastu z dwudziestu linii dziennych. Warto zatem, by ten przystanek nadal funkcjonował po otwarciu stacji PST „Kaponiera”, zwłaszcza że jest to centrum miasta i te dwa miejsca przesiadkowe są bardzo ważne dla pasażerów.

W planach budowy PST był jeszcze przystanek przy ul. Poznańskiej i Libelta. Jednak – po urządzeniu stacji przesiadkowej koło „Teatralki” wydaje się on zbędny, chyba że w przyszłości powstanie tam inny węzeł komunikacyjny – w związku z planowanym przedłużeniem ul.  Świętego Wawrzyńca.

Tymczasem, pasażerowie PST ponownie korzystają z „górnego” przystanku „Teatralki”, a sam „dolny” odcinek szybkiego tramwaju od mostu Teatralnego do Dworca Zachodniego – z powodu przebudowy Kaponiery i mostu Uniwersyteckiego – wyłączany był (z różnym okresem przerwy) już kilkanaście razy! Czy teraz ta trzymiesięczna przerwa będzie ostatnią? Zobaczymy w maju 2016 roku.

Andrzej Świątek

Zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz