Zabytkowa wiata odzyskała blask


Pochodząca z początku XX wieku wiata peronowa została odrestaurowana i ustawiona na peronie 4a poznańskiego dworca głównego. Od połowy sierpnia wyremontowany peron ponownie służy podróżnym. Za renowację i ponowny montaż wiaty odpowiedzialna była firma Trigranit Development Polska, która planuje również, przy współpracy z PKP S.A., przebudować stary budynek poznańskiego dworca i przywrócić jego funkcje obsługi pasażerów.

Dworzec Główny PKP - peron 4a - 01

Przez wiele lat historyczna wiata stała na peronie 2. W trakcie realizacji inwestycji Poznań City Center i budowy parkingu nad torami, została ona zdemontowana i zmagazynowana. W wyniku wewnętrznych ustaleń pomiędzy inwestorem a zarządem Polskich Kolei Państwowych podjęta została decyzja o przywróceniu jej na terenie peronu 4a, który wcześniej nie posiadał zadaszenia. Remont wiaty rozpoczęto w kwietniu br., tak, aby pokrywał się z kapitalną przebudową peronu, za którą odpowiadała spółka PKP PLK, a która rozpoczęła się we wrześniu 2015 r.

Odrestaurowana, zabytkowa wiata ma ponad 200 m długości, około 7 m szerokości i niecałe 6 m wysokości. Wykonana jest ze stalowych dźwigarów kratowych opartych na 60 żeliwnych słupach. W trakcie renowacji z uwagi na zły stan techniczny wymieniono całkowicie pokrycie dachu, wraz z kratownicami stanowiącymi jego konstrukcję. Dodatkowo na odrestaurowanej wiacie zamontowano nowe oświetlenie w postaci ledowych linii świetlnych wraz ze zintegrowanym systemem nagłośnienia. Ze względu na historyczne znaczenie wiaty wszystkie prace wymagały konsultacji i uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków, który opiniował projekt i nadzorował jego wykonanie. – Cieszymy się, że mogliśmy prowadzić renowację tego obiektu i przywrócić go Poznaniakom – mówi Tomasz Lisiecki, prezes Trigranit Development Polska. – Mam nadzieję, że przez lata będzie on służył podróżnym – dodaje.

Dworzec Główny PKP - peron 4a - 02

W najbliższym czasie zamontowane zostaną jeszcze zdobienia na głowicach słupów, które są obecnie rekonstruowane. Całkowity koszt związany z renowacją i rekonstrukcją wiaty oraz jej ponownym montażem to blisko 2,5 mln zł, z czego 2,2 mln zł pochodziło z środków inwestora.

Nowe zadaszenie peronu 4a wykonane przez firmę Trigranit to tylko część prac jakie były realizowane od września 2015 r. Spółka PKP PLK w tym czasie dokonała całkowitej przebudowy peronu dostosowując jego wysokość do obecnych standardów, wymieniła nawierzchnię,  a także ułożyła nowe tory. Dodatkowo w trakcie prac, zamontowano tablice elektroniczne wyświetlające informacje dla podróżnych. Na peronie, na zlecenie PKP PLK S.A., ustawiono również nową małą architekturę, w tym ławki dla podróżnych.

Dworzec Główny PKP - peron 4a - 03

Filip Gruszczyński

Dodaj komentarz