Wybrano najlepszy projekt na Kładkę Berdychowską


Aż 22 prace

Konkurs ogłoszono 20 grudnia zeszłego roku. W ciągu miesiąca złożono 44 wnioski o dopuszczenie do uczestnictwa w konkursie. Do 30 kwietnia wpłynęły ostatecznie 22 prace.

Wymogiem udziału w konkursie było 10-letnie doświadczenie oraz posiadanie w dorobku dziesięciu projektów w odpowiedniej specjalności. Miastu chciało mieć gwarancję pozyskania najlepszej koncepcji. Miała ona wyróżniać się wysoką jakością architektoniczną, dbałością o formę i detal, a także nie ingerować w osie widokowe, ani przysłaniać panoramy Ostrowa Tumskiego i Katedry.

Przedłożone prace miały w szczególny sposób ujmować takie walory, jak „jakość i atrakcyjność dla użytkowników, a także mieszkańców i osób postronnych odwiedzających tę okolicę. Obiekt musiał wpisywać się w sposób harmonijny w pejzaż miasta. Nie mógł ingerować w osie widokowe i przysłaniać panoramy Ostrowa Tumskiego i Katedry. Zaprojektowana kładka musiały wyróżniać się wysokiej jakości architekturą, zarówno w zakresie formy, jak i dbałości o detale”.

Na spotkaniu 29 maja sąd konkursowy, który liczył 14 osób i któremu przewodził prof. Sławomir Rosolski, „wykazując dużą jednolitość i zbieżność  poglądów w trakcie ostatecznego głosowania” dokonał wyboru zwycięskiej pracy oraz drugiego miejsca, przyznając również jedno wyróżnienie.

Prace nie były podpisane, a jedynie miały przyporządkowane numery, żeby komisja konkursowa niczym się nie sugerowała. Dopiero tuż przed prezentacją komisyjne otwarto koperty z identyfikatorami nagrodzonych prac. Nagrodzeni twórcy poznali werdykt dopiero na oficjalnej prezentacji.

Następnym krokiem będzie rozpoczęcie procedury podpisania umowy o wykonanie projektu budowlanego z wybraną pracownią architektoniczną. Przewidywany termin podpisania umowy szacowany jest na połowę lipca. Zwycięzca podpisze umowę, w ramach której zaplanowano 360 dni na wykonanie dokumentacji projektowej na podstawie pracy konkursowej oraz uzyskanie wszystkich stosownych zgód i pozwoleń niezbędnych do wybudowania obiektu. Następnie przewiduje się 24 miesiące na wykonanie robót budowlanych, począwszy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. W drugiej połowie 2019 roku powinny ruszyć prace budowlane, a dwa lata później zostać oddana do użytku. Miasto Poznań ma zabezpieczone 30 mln zł w budżecie zarówno na zaprojektowanie, jak i budowę obiektu, wraz z podstawowym zagospodarowaniem terenu.

Za zajęcie pierwszego miejsca przeznaczono nagrodę w wysokości 50 tysięcy zł. Autorzy prac z miejsca drugiego dostali 30 tysięcy zł, a projektanci wyróżnionej pracy – 15 tysięcy zł.

Kładkę zaprojektuje…

Przed ogłoszeniem wiadomo było, że zwycięska praca miała przyporządkowany numer – 622435. Sąd konkursowy zgodnie z regulaminem konkursu dokonał oceny spełnienia wymagań formalnych przez uczestników konkursu oraz oceny złożonych prac konkursowych według następujących kryteriów: atrakcyjność formy i funkcjonalność rozwiązań mostu wraz z uwzględnieniem jego połączenia z otoczeniem, jakość i oryginalność rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych oraz uwarunkowania finansowe realizacji.

W uzasadnieniu jury podkreśla, że I nagroda została przyznana „za szczególną atrakcyjność, oryginalność formy oraz funkcjonalność rozwiązań kładki /przeprawy wraz z uwzględnieniem jej połączenia z otoczeniem. Formułowanie zadania projektowego wyróżnia kształtowanie formy ze względu na jej lekkość, prostotę, harmonię, ażurowość, transparentność  na prawach szczególnej kreacji miejsca i przestrzeni w odniesieniu do połączenia przeciwległych biegów rzeki”.

„Kładka została zaprojektowana jako zawieszenie nad lustrem wody dwóch naprężonych, smukłych wstęg mających za zadanie spiąć dwa brzegi Warty włączając szczególne miejsce jakim jest cypel Ostrowa Tumskiego rozdzielający jej brzeg – tak by nie naruszyć, a zarazem podkreślić pejzaż Miasta zwracając szczególna uwagę na Katedrę”.

„Na uwagę zasługują przedstawione w pracy schemat spięcia dwóch brzegów Warty oraz  schemat aktywizacji cypla na Ostrowie Tumskim oraz tras pieszo-jezdnych”.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz