O planach budowy trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka w Poznaniu, skracającego przejazd pasażerom z Wildy do śródmieścia mówiło się już wiele razy (nawet czterdzieści lat temu – łącznie z budową trasy w pobliskiej ulicy Piekary).
Teraz temat ponownie zaistniał za sprawą pieniędzy, które Poznań chce pozyskać z nowych funduszy unijnych na realizację inwestycji w latach 2014 – 2020. Do rozdania będzie pokaźna suma, którą jednak nie będzie łatwo otrzymać. Projekty na pozyskanie funduszy muszą przekonać w Brukseli tych, którzy pieniądze te będą rozdawać. Wcześniej jeszcze po drodze jest jeszcze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Tam też decydować się będzie, które projekty, w tym komunikacyjne – i to nie tylko z Poznania, ale i z innych miast Wielkopolski oraz pozostałych miast i regionów kraju – zostaną przekazane do Brukseli w celu rozpatrzenia i ewentualnej akceptacji.
Wielkopolska może liczyć na około 8 miliardów złotych. Poznań chciałby pozyskać dofinansowanie unijne dla kilku ważnych dla komunikacji inwestycji: wspomnianej budowy linii tramwajowej w ulicy Ratajczaka, a także do Naramowic i osiedla Kopernika.
O tych planach mówił ostatnio na spotkaniu z dziennikarzami prezydent miasta Ryszard Grobelny, którego zdaniem o wielu projektach dotyczących także infrastruktury nie mówi się i nie robi w krótkim okresie czasu, tylko – tak jak jest to w krajach Europy Zachodniej – przygotowuje się przez dłuższy okres czasu, by realizować wtedy, gdy będą na to przeznaczone pieniądze.
Zdaniem prezydenta Grobelnego również trasa w ulicy Ratajczaka wydaje się bardzo potrzebna. Z kolei wiceprezydent Mirosław Kruszyński dodał, iż przygotowywany jest już wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, by trasa tramwajowa w ulicy Ratajczaka mogła być zbudowana.
Wśród poznaniaków opinie w kwestii realizacji tego przedsięwzięcia są jednak podzielone. Dla części ważniejsza jest najpierw budowa trasy tramwajowej do Naramowic i osiedla Kopernika. Ich opinie nie są bez racji, biorąc pod uwagę fakt, jaki jest codzienny koszmarny dojazd między tymi osiedlami a centrum miasta. W opiniach mówi się też o rewitalizacji ulicy Towarowej i istniejących tam już torów tramwajowych. Ulica ta – podkreślają jest przecież w bliskim sąsiedztwie ulicy Ratajczaka; ponadto stąd bliżej jest do budowanego Zespolonego Centrum Komunikacyjnego.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek