Władze Poznania zapowiadają kolejne inwestycje, które mają poprawić jakość wypoczynku nad Wartą. Jedną z kluczowych jest budowa kładki pieszo-rowerowej pomiędzy Maltą a Chwaliszewem.
– To nad Wartą rozpoczęło się życie w Poznaniu. Wracamy do źródeł i naszej tradycji, oddajemy rzekę mieszkańcom – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Inwestycje w infrastrukturę to tylko jeden obszar działalności, dbamy również o to, by nad Wartą odbywało się wiele wydarzeń kulturalnych. Współdziała z nami również biznes. Nad rzeką powstają kolejne miejsca, gdzie można coś zjeść, wypić kawę i zjeść lody. Będziemy dalej inwestować w tereny nadwarciańskie – zapowiada prezydent Poznania.
Tereny wzdłuż Warty cały czas przechodzą metamorfozę. Powstają kolejne udogodnienia. Na wysokości odnowionego parku Stare Koryto Warty wybudowano schody wraz z pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami. Wyremontowano zejścia prowadzące na dolny taras Warty. Przy ul. Panny Marii powstał slip dla służb ratunkowych. Na Szelągu uruchomiono Pawilon wraz z ogrodem społecznym. Uzbrojono tereny nadrzeczne w media (prąd i woda), co umożliwiło rozwój plaż i ogródków gastronomicznych.
W tym roku oddany do użytku został nowy odcinek Wartostrady – od mostu Królowej Jadwigi do ul. Hetmańskiej. Po stronie Rataj uruchomiono z kolei siłownię zewnętrzną, uzupełniającą ciąg pieszo-rowerowy. Część Wartostrady po obu stronach rzeki objęta też zostanie monitoringiem miejskim. Wyznaczone zostały również specjalne strefy biwakowe, w tym takie miejsca, gdzie można spożywać alkohol.
Tereny nadrzeczne przez ostatnie lata zostały objęte kompleksowym utrzymaniem porządku – przez cały sezon wiosenno-letni udostępniane są darmowe toalety, rozstawiane są przez GOAP pojemniki na odpady, od tego roku również umożliwiające ich segregację. W miesiącach kiedy można dłużej przebywać nad wodą pojawia się tymczasowe oświetlenie. Uregulowany został również system wydawania pozwoleń na wjazd aut na tereny nadrzeczne, co ułatwiło Straży Miejskiej i Policji ich kontrolę. Już drugi rok z rzędu prowadzona była kampania społeczna pod hasłem „Trzymaj Czystą Wartę”, polegająca na wyposażaniu osób spędzających czas nad rzeką w worki na odpady i jednorazowe popielniczki.
Plany na przyszłość
– Przed nami kolejne pięć lat. Mamy bardzo precyzyjnie rozpisane plany na ten czas. Najważniejszą z dużych inwestycji jest z pewnością budowa kładki pieszo-rowerowej pomiędzy Maltą a Chwaliszewem. W tej chwili przystępujemy do prac projektowych. Chcemy, aby zadanie zostało zrealizowane w całości w roku 2021 – tłumaczy Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Planowane są kolejne inwestycje po obu stronach rzeki. Powstaną nowe odcinki Wartostrady: od Mostu Królowej Jadwigi do Parku w Starym Korycie na dolnej terasie, od ul. Czartoria do Mostu Chrobrego, alternatywna trasa dołem przy ICHOT czy odcinek łączący Wartostradę z Maltą.
Dodatkowo Wartostrada zostanie wyposażona w oświetlenie i monitoring wizyjny od Mostu Lecha do Mostu Przemysła I oraz elementy małej architektury. Planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy projektu wydłużenia Wartostrady na cyplu za Mostem Chrobrego oraz na wykonanie koncepcji wydłużenia Wartostrady na północ do Czerwonaka i na południe w kierunku Dębiny.
Przy cyplu wybudowana będzie całoroczna przystań wraz z zapleczem. Na wysokości Chwaliszewa powstanie z kolei zatoczka dla barek restauracyjnych.
Wspólnie z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu przebudowane zostaną prawie 3 kilometry betonowych brzegów Warty. Na ten cel miasto wraz z partnerem otrzymało dofinansowanie w wysokości ponad 25 mln zł, natomiast całość projektu wynosi 30 mln zł.
Odrestaurowany zostanie budynek dawnych Łazienek rzecznych. Projekt zakłada częściową zmianę funkcji budynku stanowiącego niegdyś część kąpieliska miejskiego. W przyziemiu znajdować się będą pomieszczenia usługowo – biurowe wraz z niezbędnym zapleczem higieniczno-sanitarnym, natomiast w części środkowej powstanie restauracja. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest jeszcze w tym roku, a ich zakończenie do grudnia 2019 roku.
Najbardziej spektakularnym przedsięwzięciem nad Wartą będzie budowa Kładki Berdychowskiej, która połączy tereny przy Politechnice Poznańskie, czyli Berdychowa z cyplem Ostrowa Tumskiego i Starym Miastem.
– Plan jest bardzo ambitny. Myślę jednak, że przez ostatnie 4 lata pokazaliśmy, że jesteśmy konsekwentni w działaniu – mówi Mariusz Wiśniewski.
Źródło: poznan.pl
Najważniejsza inwestycja 600-tysięcznego miasta budowa kładki przez rowek
Widać, że zbliżają się WYBORY.