Wielkie otwarcie Sali Wielkiej


Po pięciu latach od powstania koncepcji i po dwóch latach od rozpoczęcia przebudowy – oto wreszcie jest: zmodernizowana, nowoczesna Sala Wielka, a dokładniej cały kompleks sal usytuowanych we wschodnim skrzydle dawnego zamku cesarskiego. Na zewnątrz nic się nie zmieniło –neoromańska bryła pozostała nietknięta; natomiast wewnątrz…

 

Co i jak się zmieniło
Pomysł na przebudowę zamku narodził się z potrzeby wyremontowania Sali Wielkiej. Charakterystyczne wnętrze, powstałe w latach 60. w miejscu dawnej Sali Tronowej, było dziełem poznańskiego architekta Romana Machowiaka. Spotkania z piosenką, koncerty z okazji rocznic, przeglądy twórczości rodzimej i krajów zaprzyjaźnionych, niezapomniane seanse filmowe – przez lata Sala Wielka tętniła życiem. W pewnym momencie jednak jej (nie)możliwości techniczne stały się ograniczeniem, a widownia słynęła z najbardziej niewygodnych krzeseł w mieście. Firma Toya Design, która wygrała konkurs na projekt przebudowy, pomyślała o tej części zamku gruntownie i bezkompromisowo. Zwycięski projekt założył bowiem nie tylko modernizację Sali Wielkiej, ale także tego, co pod nią (Hol Wielki), obok (Sale Kameralne i Marmurowa) oraz nad (niewykorzystane dotąd strychy) – kubatura objęta przebudową to łącznie aż 29537 m3 na powierzchni 4922 m2.

Najbardziej spektakularną zmianą jest otwarcie holu przed Salą Wielką na niebo nad Poznaniem (uzyskane dzięki likwidacji stropu i zamontowaniu przeszklonego dachu) i rozbudowanie tej przestrzeni do rangi centralnego Atrium. Powstało ono w miejscu dawnego dziedzińca sali tronowej, tym samym miejsce to wróciło do pierwotnego układu architektonicznego. Otwarta na trzy kondygnacje, jasna, przyjazna przestrzeń to serce nowego zamku– stąd widzowie mogą kierować się do wielofunkcyjnej Sali Wielkiej, do sali wystaw oraz do Nowego Kina Pałacowego.

Z tego poziomu schodami lub windą panoramiczną udajemy się na drugie piętro do kawiarni oraz do księgarni.

Zmianie uległo też wejście do zamku. Wchodząc do Holu Wielkiego nie mamy żadnych wątpliwości, dokąd kierować swoje kroki – wzrok natychmiast przyciąga dominująca czerwona Tuba z kasami i punktem informacyjnym.

Z westybulu prawą klatką schodową z windą dostać można się do foyer Sali Wielkiej, które oświetlają odrestaurowane kryształowe żyrandole (projekt Barbary Kozłowskiej) i gdzie eksponowane będą fryzy z dawnej sali tronowej odkryte podczas remontu, do Bawialni (poziom +2) i do zawieszonej na Salą Wielką Sceny Nowej (poziom +3), która wieńczy całe założenie.

Wydarzenia związane z wielkim otwarciem

23.11.-21.12.
Wystawa „THE CASTLE IN THE AIR. Seans wyobraźni”
przestrzenie zamku
/ bilety: 8 zł, 5 zł, grupowe 4 zł (minimum 5 osób), dzieci do lat 7 – wstęp wolny

Wystawa to subtelna projekcja ukrytego (innego) życia Zamku. W tej choreografii wyobraźni, zamek to fantasmagoria i miraż: oniryczny teatr, abstrakcja i symbol – poza historia, czasem i pamięcią, na marginesie realności i reprezentacji. Wystawa zaprasza za kulisy prawdy i zmyślenia, tam, gdzie to, co niematerialne i efemeryczne koresponduje z tym, co zmysłowe i urojone, realne i nierealne, obecne i nieobecne. Habitat tego, co zjawiskowe, magiczne i irracjonalne, Zamek funkcjonuje jako fenomenologiczna rama fikcji i fantazji; to medium i iluzja, nawiedzone miejsce gdzie mechanika cudu i tajemnica snu generują rytmikę ulotności i enigmy – pojawiania sie i znikania, lekkości i przezroczystości, delirium złudzenia. Zaproszeni do wystawy artyści traktują architekturę jako psychologiczny konstrukt. Ich poetyckie prace (obraz, dźwięk, światło) analizują podświadome warstwy przestrzeni i percepcji. Jako labirynt tożsamości, „CASTLE IN THE AIR. Seans wyobrazni” to historia pozadnia i halucynacji, (rozpaczliwa) prośba pisania nowej (wyimaginowanej) historii.

Kurator: Adam Budak
Artyści: Kai Althoff, Francis Alÿs, Michel Blazy, Ulla Von Brandenburg, Fernando Sánchez Castillo, Thea Djordjadze, Cecilia Edefalk, Tim Eitel, Cerith Wyn Evans, Spencer Finch, Adrian Ghenie, Jos De Gruyter and Harald Thys, João Maria Gusmão / Pedro Paiva, Diango Hernandez, Ann Veronica Jannsens, Sergej Jensen, Dorota Jurczak, Tomasz Kowalski, Gabriel Kuri, Elad Lassry, Maria Loboda, Ursula Mayer, Simon Dybbroe Møller, Navid Nuur, Susan Philipsz, Josef Strau, Javier Tellez

 

10.12.-11.12.
PRÓBA GENERALNA
g. 12, 13, 18, 18.30, 19, 19.30, 20, 20.30 Zwiedzanie nowej części zamku z przewodnikiem; start wejście główne (grupy do 50 osób)
/ bezpłatne wejściówki są jeszcze do odbioru w kasie ZAMKU
g. 17 wykład Janusza Pazdera „Od Sali Tronowej do Sali Wielkiej”, Sala Kinowa
Przypomnienie historii Sali Wielkiej, przeobrażeń historycznych tego miejsca i najważniejszych wydarzeń, które w nim się odbywały.
/ wstęp wolny
13.12.
g. 18 Debata „Publiczna instytucja kultury – Sprawdzam. Dyskusja w kontekście Nowego Otwarcia Centrum Kultury ZAMEK”
z udziałem m.in. Jacka Nowińskiego (dyrektor Biblioteki Elbląskiej), Jarosława Suchana (dyrektor MS2 w Łodzi), Macieja Trzebeńskiego (dyrektor Fabryki Sztuki w odzi) i Anny Hryniewieckiej (dyrektor CK ZAMEK).
Moderatorzy: Waldemar Kuligowski i Marek Krajewski– członków Rady Programowej CK ZAMEK, Scena Nowa / wstep wolny
14.12.
g. 18 Oficjalne otwarcie nowej części zamku / Rokia Traoré (Mali) – koncert, Sala Wielka
/ zaproszenia – bezpłatne wejściówki już się skończyły

 

Rokia Traoré to jedna z najbardziej utalentowanych afrykańskich wokalistek. Jej niepowtarzalny styl wynika z łączenia typowych malijskich melodii i tekstów śpiewanych po francusku i w dialekcie Bambara z bluesem i rockiem. Od wydania debiutanckiej płyty „Mouneïssa” (1997) każdy jej kolejny album odnosi wielki sukces. Drugi płyta artystki „Wanita” została uznana przez „New York Times” za jedną z najlepszych płyt roku 2000; trzecia – „Bowmboï” (2003), na którym Traoré podjęłą współpracę z Kronos Quartert, uhonorowano prestiżową nagrodą BBC 3 w kategorii World Music. Artystka współpracowała także z takimi gwiazdami, jak Youssou N’dour czy Diane Reeves. Na koncercie w ZAMKU Rokia Traoré promować będzie swój najnowszy album „Beautiful Africa”.
15.12.
DZIEŃ FILMOWY – NOWE KINO PAŁACOWE
Sala Kinowa / bezplatne wejściówki dostępne w kasie zamku od 3.12.
g. 10 Poranek dla dzieci: „Magiczne drzewo”, reż. Andrzej Maleszka (2009), prowadzenie: Łukasz Maciejewski, po pokazie spotkanie z gośćmi
g. 12 Western w samo południe: „Siedmiu wspaniałych”, reż. John Sturges, 1960, DKF; prelekcja Piotr Wojtanek
g. 14.30 Cudowne lata 70.:” Polska Kronika Filmowa + Rejs”, reż. Marek Piwowski, 1970; prowadzenie: Wojtek Kałużyński, po pokazie spotkanie z gośćmi
g. 16 Arcyklasyk: „Obywatel Kane”, reż. Orson Welles, 1941, DKF: prelekcja: Piotr Wojtanek
g. 18.30 Okiem mistrza: „Wesele”, reż. Wojciech Smarzowski, 2004, prowadzenie: Wojtek Kałużyński, po pokazie spotkanie z gośćmi
g. 20.30 Zombie apo-kino-lipsa: „28 dni później”, reż. Danny Boyle, 2002
g. 22.30 Kin-olśnienie: „Lśnienie”, reż. Stanley Kubrick, 1980, prowadzenie: prof. Krzysztof Kozłowski
Sala Wielka / bezplatne wejściówki dostępne w kasie zamku od 3.12.
g. 13 Magia kina w 3D / Georges Méliès – pierwszy mag kina: „Hugo i jego wynalazek”, reż. Martin Scorsese, 2011, prowadzenie: Łukasz Maciejewski
g. 20 Najnowsza rekonstrukcja w 4K – polska superprodukcja z lat 20. „Pan Tadeusz”, reż. Ryszard Ordyński, Polska 1928; pokaz z muzyką Tadeusza Woźniaka z towarzyszeniem zespołu, prowadzenie: prof. Małgorzata Hendrykowska (UAM)
Scena Nowa / bezpłatne wejściówki
Słowo o filmie:
g. 12 „Zamek w roli głównej” – Janusz Pazder (CK Zamek)
g. 14 Wykład Jerzy Moszkowicz (Centrum Sztuki Dziecka)
g. 16 „Stanley Kubric”k – prof. Krzysztof Kozłowski (UAM)
g. 18 „Historia kin w Poznaniu” – prof. Marek Hendrykowski (UAM)
/ wstep wolny
Film piórem pisany: promocja najnowszych wydawnictw poświęconych kinu
g. 15 Spotkanie z Łukaszem Maciejewskim autorem książek Aktorki. Spotkania i Wszystko jest lekko dziwne – rozmowy z Jerzym Radziwiłowiczem
g. 17 Spotkanie z Wojtkiem Kałużyńskim, autorem biografii poświęconej Zygmuntowi Kałużyńskiemu „Pół życia w ciemności”
/ wstęp wolny
18.12.
g. 19 Spektakl Khoom w wyk. Compagnie Mossoux-Bonté, Ensemble Musiques Nouvelles, Sala Wielka
/ zaproszenia – bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie zamku od 13.12.

 

„Khoom” czyli „Historia miłości i nieopisanej śmierci w dalekim kraju w siedmiu częściach” to utwór Giacinto Scelsiego, włoskiego kompozytora i poety. Spektakl jest owocem współpracy między belgijskimi grupami: trupą teatralną Compagnie Mossoux-Bonté i zespołem muzycznym Ensemble Musiques Nouvelles. Trzy tancerki, wokalistka i sześciu muzyków zabierają nas w oniryczną podróż, w której ruchy ciał harmonizują się z wibracjami muzyki. Artystki zaczepione na linach poruszają w kolistym tańcu – ta zadziwiająca powietrzna choreografia zamienia najprostsze gesty w nierealne obrazy.

20.12.
g. 19 Sala Wielka
Festiwal Poz Modern – koncert Moritz von Oswald Trio – Honest Jon`s Rec
/ wstęp wolny, bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie zamku od 13.12.

Moritz Von Oswald – największa legenda berlińskiego artystycznego undergroundu ostatnich dwóch dekad – to trzyosobowy muzyczny organizm, który współtworzą inne sławy elektronicznej awangardy: grający na instrumentach perkusyjnych fińskim muzykiem Sasu Ripatti (aka Vladislav Delay) i obsługującym analogowe syntezatory Max Louderbauer.
Moritz Von Oswald rozpoczynał karierę jako perkusista w kultowym postpunkowytm kolektywie z Berlina Zach – Palais Schaumburg. Jest założycielem sławnej wytwórni Basic Channel – prototypowej dla setki kolejnych niezależnych oficyn.

 

Dodaj komentarz