Od 1 października w niedziele i niektóre święta tramwaje linii 12 będą w godzinach popołudniowych i wieczornych jeździć z większą częstotliwością.
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu uzasadnia to powrotem studentów na uczelnie i tym samym większym zapotrzebowaniem na przewozy pasażerskie także w niedziele i święta. A tak jest np. na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Łączy ona kampus uniwersytecki na Morasku oraz osiedla Piątkowa z centrum miasta i Dworcem Zachodnim /Głównym, a także osiedle ratajskie, gdzie w sąsiedztwie są również szkoły i wyższe uczelnie.
Przed jesienną i zimową zmianą rozkładu jazdy na trasie Dworzec Zachodni – PST – Dworzec Zachodni w godzinach porannych oraz w weekendy w godzinach wieczornych jeździły tramwaje linii 19, które wspomagały na tej trasie linie: 12 i 14. Po likwidacji linii 19, a także 20, z początkiem września, zwiększone zostało kursowanie w dni powszednie tramwajów linii: 15 i 16 (w dni robocze , w godzinach porannego szczytu kursują co 5 – 7 minut). Teraz do nich, ale w niedziele i niektóre święta z dodatkowymi kursami dołączy „dwunastka”.
To dobra wiadomość dla pasażerów, ponieważ tramwaje, zwłaszcza na trasie PST w godzinach komunikacyjnego szczytu, a także w weekendy, gdy jeżdżą rzadziej, są przepełnione , co obniża komfort podróży.
Gdy trasa PST została otwarta 20 lat temu początkowo na niej jeździła „czternastka”. Wkrótce wprowadzono „dwunastkę” i „piętnastkę”, ale i to nie wystarczyło, z powodu dużej popularności tej trasy wśród poznaniaków. Kursowały więc kolejne linie dodatkowe (tzw. szczytowe), oznaczone literą „D”, a potem już regularnej linii 16 – dziś najbardziej obciążonej przewozami w Poznaniu. W dwudziestoletniej historii PST jeździły też w dni robocze tramwaje dodatkowej linii 26. Jeszcze przed tegorocznymi wakacjami trasą „Pestki” kursowało sześć linii – najwięcej w dotychczasowej historii funkcjonowania tej najszybszej trasy tramwajowej w Polsce (tramwaje jadą tam z prędkością 70 km/godzinę. Od września 2017 roku PST ma 4 linie dzienne: 12, 14, 15 i 16. Jest też linia nocna „201” (poprzednio oznaczona jako: N21)
Na trasę „Pestki” Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu kieruje w zdecydowanej większości nowoczesne, pojemne tramwaje Solaris Tramino oraz Siemens Combino. Ale poza weekendami spotyka się też wysłużone mocno wagony Konstal 105Na, „pamiętające” lata 80. ubiegłego wieku. Te w przyszłym roku systematycznie zastępowane będą tramwajami najnowszej generacji – moderusami Gamma. MPK będzie miało ich 50 do 2019 roku.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek