VII Koncert Stypendialny – Wojciech Drabowicz in memoriam


VII Koncert Stypendialny  – Wojciech Drabowicz in memoriam – Głosy przyjaciół – odbędzie się 26 kwietnia  o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Pomysłodawcą i współorganizatorem wydarzenia jest Lions Club Poznań Rotunda, a patronat medialny objął „Nasz Głos Poznański”.

Stypendium im. Wojciecha Drabowicza

Już po raz siódmy osoba Wojciecha Drabowicza (1966 – 2007), jako wzoru do naśladowania dla adeptów sztuki wokalnej, patronować będzie nagrodzie dla zdolnych, pracowitych i pełnych ludzkiego zaangażowania studentów Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu, uczelni w której studiował i wykładał ten znakomity, znany na całym świecie polski baryton. Wszelkie środki pozyskane z okazji organizacji koncertu „Wojciech Drabowicz in memoriam” przeznaczone będą na fundusz stypendialny dla najzdolniejszych studentów I roku Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu, wybieranych przez kapitułę. Koncert to również wyjątkowa okazja wystąpienia obok sław scen polskich i światowych. Tegoroczna stypendystka jest Katarzyna Jabłońska (sopran).

Lions Club Poznań Rotunda – pomysłodawca i współorganizator koncertu

Wojciech Drabowicz w swym młodym życiu zdążył obdarować wiele osób swym talentem i poświęceniem w działalności dobroczynnej, którą realizował z zapałem mimo licznych obowiązków artysty – ambasadora polskiej kultury. Dziś środowisko polskich „Lionów” składa Mu za to podziękowanie i stara się kontynuować dzieło swego Kolegi w sposób najbardziej skuteczny – służąc innym. Dzięki obecności największych gwiazd scen operowych koncertowi towarzyszy wielkie zainteresowanie środków masowego przekazu, krytyków, ludzi kultury i nauki, a przez to zarówno koncert, jak i Stypendium zyskują wysoką rangę i prestiż.  

W koncercie występują: BARBARA GUTAJ – MONOWID SOPRAN AGNIESZKA ZWIERKO MEZZOSOPRAN TOMASZ ZAGÓRSKI TENOR RADOSŁAW ŻUKOWSKI BAS AUDIOFEELS KATARZYNA JABŁOŃSKA SOPRAN (STYPENDYSTKA) TADEUSZ KOZŁOWSKI DYRYGENT CHÓR I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO KRZYSZTOF SZANIECKI PROWADZĄCY W PROGRAMIE NAJPIĘKNIEJSZE ARIE, DUETY I ANSAMBLE, UWERTURY I SCENY CHÓRALNE Z REPERTUARU OPEROWEGO ORAZ ARNŻACJI WOKALNE PRZEBOJÓW Z REPERTUARU ROZRYWKOWEGO

Barbara Gutaj-Monowid sopran Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu Bożeny Karłowskiej, a później Antoniny Kowtunow. W 2003 roku ukończyła Akademię z wyróżnieniem. Jest laureatką IV nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Feruccio Tagliavini w Deutschlandsbergu (Austria) oraz stypendystką Stiftung für Internationale Meisterkurse für Musik w Zurychu. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez prof. Jewgenija Nesterenko, prof. Ernsta Haefligera, Marinę di Marco, Marię Pellegrini, Halinę Łukomską, prof. Petera Tschaplika. W Teatrze Wielkim w Poznaniu debiutowała w 1999 roku partią Młodej Galiny w operze Galina Marcela Landowskiego. Obecnie śpiewa m.in. partię Zuzanny w Weselu Figara Wolfganga A. Mozarta, Hanny w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Musetty w Cyganerii Giacomo Pucciniego czy Małgosi w Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka i Chawy w Skrzypku na dachu Jerrego Bocka. Chętnie wykonuje muzykę oratoryjno-kantatową i pieśni.

Agnieszka Zwierko mezzosopran Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1990 roku współpracowała z licznymi teatrami operowymi i filharmoniami w Polsce. Była gościem takich scen jak: Teatro Regio w Turynie, Royal Opera w Kopenhadze, Leipziger Oper, Państwowa Opera w Pradze, Teatro Massimo w Palermo, Semperoper w Dreźnie, Teatro alla Scala w Mediolanie i wielu innych. Występowała m.in. jako Carmen w operze Georgesa Bizeta, Hrabina w Damie pikowej Piotra Czajkowskiego, Santuzza w Rycerskości wieśniaczej Pietro Mascagniego, Ježibaba w Rusałce Antonína Dvořáka. W operach polskich kompozytorów znalazły się role takie jak Grzech w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego, Diakonissa w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego. W operach Giuseppe Verdiego wystąpiła m.in. jako Fenena w Nabucco, Azucena w Trubadurze, Eboli w Don Carlosie i Mrs Quickly w Falstaffie. Z repertuaru XX-wiecznego z powodzeniem wykonuje partię Judyty w Zamku Sinobrodego Béli Bartóka, Herodiady w Salome Richarda Straussa, Kabanichy w Katii Kabanowej Leoša Janáčka czy Baronowej w operze Vanessa Samuela Barbera. Posiada także bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy. Na scenie poznańskiej opery wykonuje partię Amneris w Aidzie Verdiego, Cześnikowej w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Jokasty w Królu Edypie Igora Strawińskiego oraz Kundry w Parsifalu Richarda Wagnera. Tomasz Zagórski tenor Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej. W latach 1985-1995 związany był z poznańskim Teatrem Wielkim, przez kolejne dwa sezony śpiewał w Operze Nova w Bydgoszczy, był gościnnym solistą Opery Wrocławskiej, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Od wielu lat jest solistą Semperoper w Dreźnie, Opery Lipskiej, Kilońskiej, Erfurckiej, Brunszwickiej. Występuje regularnie w Deustsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, w operach w Kassel, Frankfurcie nad Menem oraz jako solista w Filharmonii w Berlinie, Halle, Insbrucku, Bonn. Występował także w Operze Królewskiej w Sztokholmie, Teatro Sao Carlos w Lizbonie, Teatro Regio w Parmie, Teatro Massimo Bellini w Catanii, w operach w Bern, Biel i Lucernie. Występował w około 50. rolach pierwszoplanowych. Do najważniejszych artysta zalicza role w operach Mozarta, takich jak: Don Giovanni, Czarodziejski flet, Łaskawość Tytusa, w operach kompozytorów polskich: Straszny dwór, Czarna maska, francuskich: Manon, Poławiacze pereł oraz włoskich: Turek we Włoszech, Cyganeria, Gianni Schicchi, Traviata, czy rosyjskich: Eugeniusz Oniegin, Kniaź Igor. Bierze udział w licznych festiwalach muzycznych w całej Europie, często występuje na estradach filharmonicznych, u boku świetnych chórów i orkiestr, wykonując oratoria, msze i kantaty. Od 2009 roku dzieli występy zagraniczne z pracą pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Poznaniu i Bydgoszczy. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego „Piękny śpiew w starym Czarnkowie”.

Radosław Żukowski bas Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest laureatem konkursów: im A. Didura w Bytomiu w 1981 roku (nagroda główna i 5 wyróżnień), im. P. Czajkowskiego w Moskwie (1982), im. F. Viñas w Barcelonie (1982, główna nagroda) i Voci Verdiane w Busetto (1982, główna nagroda). Przez wiele lat związany kolejno z Operą we Wrocławiu, Stadtheater Gissen, Teatro San Carlos w Lizbonie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i ponownie z Operą Dolnośląską we Wrocławiu. Występował w wielu teatrach operowych, m.in. Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Gran Teatre w Genewie, Metropolitan Opera w Melbourne, National Theatre w Taipei, Royal Concert Hall w Glasgow, Teatro de la Maestranza w Sewilli, Narodne Divadlo w Pradze, Opera Wileńska. Współpracował z filharmoniami – Salle Pleyel w Paryżu, Kongresshaus w Zurychu, Filharmonia Jerozolimska, Beethovenhalle w Bonn, Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Berlińska, Filharmonia Monachijska, Royal Festival Hall w Londynie, Filharmonia w Kopenhadze, Bridgewater Hall w Manchesterze, MDR w Lipsku, Orkiestra SFB w Berlinie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Wrocławska. W swoim repertuarze posiada opery takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Rossini, Bellini, Verdi, Gounod, Czajkowski, Borodin, Puccini, Penderecki. Wykonuje również muzykę oratoryjną i kantatową. Posiada również nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe oper i oratoriów. Prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Tadeusz Kozłowski dyrygent Studia dyrygenckie ukończył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Bogusława Madeya. Jeszcze w czasie studiów został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie przeszedł wszystkie stopnie kariery dyrygenckiej (asystent dyrygenta, dyrygent, kierownik wokalny, dyrygent-szef orkiestry), by w latach 1981-87 pełnić funkcję dyrektora artystycznego tej sceny. W latach 1987-92 był pierwszym dyrygentem Macedońskiej Opery Narodowej i Macedońskiej Filharmonii Narodowej w Skopje, koncertował także w wielu miastach republiki oraz wielokrotnie prowadził gościnnie spektakle w Chorwackiej Operze Narodowej w Zagrzebiu. Po powrocie do kraju w latach 1996-98 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Muzycznego w Łodzi. We wrześniu 1998 roku na nowo objął stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi i pełnił ją do roku 2000, a następnie ponownie w latach 2004-2005. W latach 2001-2002 był dyrektorem artystycznym Opery i Operetki w Krakowie. Od 2005 był I dyrygentem, od października 2008 pełnił w Teatrze Wielkim w Łodzi również funkcję kierownika muzycznego, a następnie do lipca 2011 – zastępcy dyrektora ds. muzycznych. Począwszy od września 2009 do połowy 2011 był również także dyrektorem muzycznym Opery Narodowej w Warszawie. Dla sceny łódzkiej przygotował ponad 50 premier, w tym prapremiery polskie: Echnaton Ph. Glassa, Dialogi karmelitanek F. Poullenca, Adriana Lecouvreur F. Cilei, Kandyd L. Bernsteina. Ma w repertuarze ponad 70 pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad 3000 spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy. Jest laureatem Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS i „Maski Masek” – Nadzwyczajnej Złotej Maski przyznanej podczas jubileuszu 40-lecia Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dodaj komentarz