Umowa podpisana – będą nowe tramwaje


Podpisana została umowa pomiędzy MPK Poznań i firmą Modertrans Poznań na dostawę 50 niskopodłogowych tramwajów z rodziny Moderus Gamma. Wydarzenie to (21 lutego) nastąpiło w poznańskiej Zajezdni Franowo.

 

Dokument na dostawę tramwajów podpisali: Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK i Andrzej Bręczewski, prezes zarządu firmy Modertrans. Wśród zaproszonych gości byli m.in. prezydent miasta Poznania Jacek Jaśkowiak oraz jego zastępca Maciej Wudarski.

To największe zamówienie w historii  miasta na dostawę tramwajów niskopodłogowych. W latach 2018-2019 Poznań wzbogaci się o 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Niskopodłogowe w 100 proc. , nowoczesne, klimatyzowane wagony (32-metrowej długości) kosztować będą 397 mln zł brutto. Pierwsze odebrane zostaną przez poznańskie MPK latem przyszłego roku. Będą się różniły  od prototypu: będą miały trzy, a nie 5 członów, ponadto wyposażone zostaną w ruchome wózki, które mają korzystniejszy wpływ na torowiska, ponadto mniej zużywają się obręcze kół.

Tramwaj jednokierunkowy pomieści 240 pasażerów, z których 60 na miejscach siedzących, a dwukierunkowy odpowiednio: 230 i 50. Tramwaje będą się różniły też kolorystyką: prototypowy Moderus Gamma (oznaczony nr taborowym 500) jest cały niebieski; 50 tramwajów dla MPK Poznań będzie tradycyjnie w kolorze zieleni, z żółtymi pasami poprowadzonymi na dole i u góry wzdłuż pojazdu.

Dla Modertransu produkcja tak dużej liczby nowoczesnych pojazdów będzie bardzo dużym wyzwaniem, bo jest to całkowicie nowy produkt. Jeśli sprawdzi się na poznańskich torach, to nie wykluczone, że i inne miasta z komunikacją tramwajową będą chciały go kupić. Na razie nowy tramwaj dla Poznania jest na etapie projektów, a prototypowa Gamma, która  zaprezentowana została jesienią ubiegłego roku, przechodzi testy homologacyjne. Po nich będzie mogła przewozić pasażerów.

Tramwaje zakupione zostaną w dużej części z pieniędzy unijnych.

Moderus Gamma był zwycięzcą w przetargu, do którego przystąpiły też Pesa oraz Solaris-Stadler. Odwołania ze strony tych dwóch firm nie było.

Z Modertransu aktualnie dostarczane są dla Poznania tramwaje Moderus Beta – zarówno jedno- jak i dwukierunkowe. Są to tramwaje częściowo niskopodłogowe, ale też z ruchomymi wózkami. Aktualnie jeździ ich po mieście 39 (w tym 5 dwukierunkowych), a ma być ich jeszcze15 (z opcją o kolejne 10 wagonów jednokierunkowych).

Do 2019 r. poznańskie MPK będzie miało już ok. 80 proc tramwajów niskopodłogowych i z częściowo obniżoną podłogą.

Tekst: Andrzej Świątek

Zdjęcia: Andrzej Świątek i MPK

Dodaj komentarz