Ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w nowej odsłonie


Na Al. Marcinkowskiego posadzone zostały nowe drzewa – 28 dębów szypułkowych o pokroju kolumnowym. Rośliny mają ok. 15 lat, mierzą ok. 6-8 metrów wysokości i docelowo podwoją swoją wysokość. W sumie na odcinku między pl. Wolności a ul. Św. Marcin będzie 36 drzew – pozostałe zostaną posadzone na skrzyżowaniu Al. Marcinkowskiego i ul. Paderewskiego. Dęby stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. Przed rozpoczęciem prac na Al. Marcinkowskiego kompozycja alei drzew urywała się na wysokości Biblioteki Raczyńskich. Dzięki realizacji Programu Centrum, uzupełniony zostanie jej ciąg poprzez wprowadzenie pasów zieleni z wewnętrzną przestrzenią dla pieszych wzdłuż starego gmachu Muzeum Narodowego, budynków Bazaru i NBP. Przed starszą częścią muzeum przewidziany jest trawnik i żywopłot cisowy, dodatkowo na wyspie przed Muzeum Narodowym planowany jest kwietnik nawiązujący do tych, które rosną już w dalszej części Al. Marcinkowskiego.

Z kolei na odcinku ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego nie było przed przebudową zieleni, co zmieniło się dzięki inwestycji. Montowane są tam donice, w których posadzone zostaną kwitnące rośliny. Na tym odcinku ul. Św. Marcin jest wąska zabudowa z torowiskiem tramwajowym, jezdnią i obustronnymi chodnikami, a także liczne sieci podziemne, co uniemożliwia sadzenie w gruncie.

Na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Ratajczaka kontynuowane są prace polegające na dostosowaniu tego skrzyżowania do planowanej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Ze względu na przebudowę sieci sanitarnych wykonawca przeprowadził rozbiórki na niewielkich fragmentach ul. Św. Marcin, aby infrastruktura budowana w ramach skrzyżowania była spójna z sąsiednim zakresem 2.2 Programu Centrum (którego granica jest na wysokości posesji nr 36). Miasto zdecydowało się na fazowanie budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka ze względu na koszty budowy całości. Prace na skrzyżowaniu ul. Ratajczaka i Św. Marcin realizowane są teraz przez wykonawcę sąsiedniego zakresu, dzięki czemu podczas budowy pozostałego odcinka ul. Ratajczaka nie będzie konieczności ponownego wyłączenia skrzyżowania z ruchu tramwajowego. W ramach pierwszego etapu Programu Centrum (ul. Św. Marcin między Gwarną a Ratajczaka) skrzyżowanie ul. Św. Marcin i Ratajczaka zostało wykonane w charakterze tymczasowym, teraz wprowadzane są docelowe rozwiązania, jak rozjazd pozwalający na przejazd z kierunku zachodniego ul. Św. Marcin w ul. Ratajczaka w kierunku południowym.

O planach zmiana na Al. Marcinkowskiego pomiędzy ulicami 23 Lutego i Solną można przeczytać w artykule Zielone zmiany na Al. Marcinkowskiego. PIM

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz