Trzy firmy chcą dostarczyć Poznaniowi 50 tramwajów


Aż trzy firmy: Modertrans, Pesa i Stadler-Solaris złożyły swoje oferty w przetargu na dostawę 5o tramwajów niskopodłogowych, w tym 20 dwukierunkowych. Wagony muszą mieć od 30,50 do 32,50 metrów długości i 2,40 metrów szerokości oraz minimum 60 procent niskiej podłogi. To podstawowe wymogi uczestnictwa w przetargu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak również zaznaczono, producent tramwajów, który  wygra przetarg, będzie musiał  dostarczyć do zajezdni specjalistyczne wyposażenie warsztatu, niezbędne do eksploatacji tramwajów, a także oprzyrządowanie do przeglądów i napraw wagonów. Ponadto będzie zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia pracowników MPK Poznań w zakresie obsługi technicznej i eksploatacji tramwajów.

Jak poinformowało biuro prasowe poznańskiego MPK PESA SA zaproponowała tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.318.500 zł. brutto; tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.810.500 zł brutto. Całkowita wartość kontraktu tej firmy opiewa na kwotę 387.065.010 zł brutto.

Z kolei Konsorcjum Stadler-Solaris przedstawił: tramwaj jednokierunkowy z udziałem 84 procent niskiej podłogi w cenie 8.787.120 zł brutto; tramwaj dwukierunkowy z udziałem 84 procent niskiej podłogi w cenie 9.574.320 zł brutto. Stadler–Solaris zaproponował całkowitą wartość kontraktu wynoszącą 462.117.396 zł brutto.

Natomiast Modertrans Sp. z o.o. zaproponował tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.687.500 zł brutto; tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 8.031.900 zł brutto. Całkowita wartość kontraktu z tej firmy to 397 044 000 zł brutto.

Komisja przetargowa już rozpoczęła prace nad sprawdzeniem ofert pod względem formalnym. W następnej kolejności oceni je pod względem wagi kryteriów. Wśród nich 80 proc. stanowi cena, 7 proc. udział niskiej podłogi, po 3 proc. pojemność, naciski na oś oraz rozwiązania techniczne i po 2 proc. warunki wzajemnie świadczonych usług podczas gwarancji oraz szerokość przejść.

Kto zostanie zwycięzcą przetargu na dostawę tramwajów do Poznania, komisja poinformuje za kilka lub kilkanaście dni. Wybrana przez MPK firma będzie musiała dostarczyć 50 tramwajów w ciągu 30 miesięcy.

Patrząc na złożone przez firmy oferty zapowiada się bardzo ciekawa rywalizacja. Bydgoska Pesa zaproponowała najniższą cenę. Jej tramwaje jeżdżą od kilku lat w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie, Elblągu, Częstochowie, Łodzi, w aglomeracji Górnego Śląska, we Wrocławiu i w Krakowie. Ponadto tramwaje Pesy zakupiła Rosja (jeżdżą w Moskwie i Kaliningradzie), Ukraina (Kijów), Bułgaria (Sofia) i Węgry (Szeged).

Z kolei Solaris, który ostatnio w produkcji pojazdów szynowych związał się ze szwajcarskim Stadlerem, znany jest w Poznaniu. Wyprodukowanych przez tę firmę 45 tramwajów Tramino od 2011 roku wozi poznaniaków. Tramwaje Solarisa pojechały też do Olsztyna, który w ubiegłym roku przywrócił w mieście komunikację szynową, a także do niemieckich miast: Jeny i Brunszwiku, a ostatnio zamówił je Lipsk.

W Poznaniu jeżdżą też tramwaje Modertransu. Jej modele  pod nazwą Moderus Alfa (tramwaje wysokopodłogowe) oraz Moderus Beta (25 proc. obniżonej podłogi) pozwoliły na odnowienie taboru. Bety zakupiły też Katowice, Szczecin oraz Wrocław, natomiast Gdańsk i Elbląg zleciły Modertransowi unowocześnienie swojego taboru. Ostatnio Modertrans zaprezentował  swój najnowszy i najnowocześniejszy model: Moderus Gamma – tramwaj w 100 proc. niskopodłogowy o bardzo ciekawym wyglądzie (zobacz tutaj – kliknij). Pokazany zostanie on poznaniakom w niedzielę (27 listopada) w zajezdni Franowo podczas „Katarzynek”, które są świętem tramwajarzy (czytaj tutaj).

Jakie będzie rozstrzygnięcie przetargu dowiemy się wkrótce. Poza ceną również jest ważne: poznaniacy oczekują tramwaju przyjaznego, o wysokim komforcie jazdy.

Czytaj także:
Moderus Gamma – można go zobaczyć z bliska
Z Katarzyną przejażdżka tramwajem
Premiera Moderusa Gamma

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz