Ponad 2500 tysiąca pracowników i pracowniczek wielkopolskiej oświaty bierze udział w programach szkoleniowych w ramach projektu „Aktywny obywatel w cyfrowym świecie”, realizowanego przez Fundację Partycypacji Społecznej. Jednym z partnerów projektu jest Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, który zaprosił na szkolenia z zakresu cyfryzacji i nowych technologii kadrę pedagogiczną i administracyjną z całego województwa. Łącznie zgłosiło się już 2500 uczestników, którzy utworzyli 179 grup szkoleniowych.
Sztuczna inteligencja najchętniej wybieranym tematem
Spośród sześciu dostępnych tematów szkoleń, największym zainteresowaniem cieszy się „Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w edukacji – praktyczne zastosowanie”, na który zgłosiło się aż 59 grup. To jasny sygnał, że nauczyciele dostrzegają potencjał AI w nowoczesnej edukacji i chcą poznać praktyczne sposoby jej wykorzystania w codziennej pracy z uczniami.
„Cyfrowa transformacja to nie przyszłość, to nasza teraźniejszość. Widzimy ogromne zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe wśród kadry pedagogicznej i administracyjnej. Szczególnie cieszy nas zainteresowanie sztuczną inteligencją – to dowód, że polscy nauczyciele i nauczycielki chcą być na bieżąco z najnowszymi technologiami i odpowiedzialnie wprowadzać je do szkół. Nasza kadra musi być cyfrowo kompetentna, by móc skutecznie przygotować młodzież do funkcjonowania w coraz bardziej cyfrowym świecie” – podkreśla Ksenia Herbst-Buchwald, dyrektorka Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Struktura szkoleń
Szkolenia zostały podzielone na trzy główne grupy odbiorców. Nauczyciele i nauczycielki uczą się m.in. wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji w edukacji, tworzenia interaktywnych i angażujących lekcji za pomocą TIK czy tworzeni treści wizualnych. Kadra administracyjna związana z edukacją i oświatą bierze udział w szkoleniach związanych z podnoszeniem efektywności pracy z pakietem Microsoft Office 365. Urzędnicy i urzędniczki kuratorium oświaty szkolą się w takich obszarach jak bezpieczeństwo i cyberhigiena w Internecie, wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji czy filtrowanie informacji ze szczególnym uwzględnieniem tzw. fake newsów.
Kluczowa rola kompetencji cyfrowych w nowoczesnej edukacji
Tempo zmian, jakie obserwujemy w ostatnich latach powoduje, że kształcenie kompetencji w zakresie nowych technologii staje się priorytetem nie tylko dla uczniów, ale przede wszystkim dla kadry nauczycielskiej i administracyjnej.
Nauczyciele, którzy biegle posługują się narzędziami cyfrowymi, mogą:
– Skuteczniej angażować uczniów przyzwyczajonych do cyfrowego świata
– Personalizować proces nauczania dzięki adaptacyjnym technologiom
– Odkrywać nowe metody dydaktyczne wykorzystujące potencjał AI
– Przygotowywać młodzież do zawodów przyszłości, które w większości będą wymagać kompetencji cyfrowych
– Uczyć odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z technologii
Pracownicy administracyjni i kadra zarządzająca mogą z kolei znacząco poprawić efektywność pracy placówek oświatowych, zapewnić lepszą komunikację ze wszystkimi interesariuszami oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania usprawniające procesy edukacyjne.
Brak odpowiednich szkoleń w tym zakresie prowadzi do pogłębiania się przepaści cyfrowej nie tylko między pokoleniami, ale także między różnymi placówkami edukacyjnymi. W efekcie uczniowie otrzymują nierówny dostęp do nowoczesnej edukacji, co może wpływać na ich przyszłe szanse na rynku pracy.
Perspektywy na przyszłość
Tak duże zainteresowanie cyfrowym doskonaleniem kadry oświatowej świadczy o rosnącej świadomości znaczenia kompetencji cyfrowych w polskich szkołach. Programy szkoleniowe, jak ten prowadzony przez ODN Poznań, przyczyniają się do podniesienia jakości edukacji, szczególnie w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą cyfrowa transformacja.
Przeszkolenie tak dużej liczby osób (2500 uczestników w 179 grupach) to ambitne przedsięwzięcie, które może stać się modelowym przykładem systemowego podnoszenia kompetencji cyfrowych w sektorze edukacji.
Więcej informacji oraz dokumenty rekrutacyjne znaleźć można na stronie internetowej projektu: www.fundacja-spoleczna.pl oraz pod numer telefonu
61 662 11 60.
O szkoleniach dla oświaty informacji udziela:
Piotr Gronowski, piotr.gronowski@odnpoznan.pl, tel. 61 858 47 67
Projekt realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia odporności KPO.