Trasa tramwajowa w ul. Murawa do remontu


Od remontu torów, rozjazdów oraz wymiany słupów i sieci trakcyjnej na ulicy Murawa zaczną się z 1 marcem zaplanowane na ten rok kolejne prace przy unowocześnianiu infrastruktury tramwajowej w Poznaniu.  

Ulica Murawa i pętla Połabska – bez tramwajów

Przebudowa trasy tramwajowej na ulicy Murawa i pętli Połabska wraz z odnowionymi przystankami prowadzona będzie do końca kwietnia br. W tym czasie tramwaje linii: 4 i 10 skierowane zostaną do pętli Wilczak, gdzie w dni powszednie mają przystanek końcowy i początkowy tramwaje linii 3.

Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu pasażerowie – na czas wyłączonego z ruchu tramwajowego odcinka ul. Murawa i pętli Połabska – korzystać mogą z autobusów linii: 69, 71 (w kierunku al. Niepodległości),  74, 90 (w kierunku Garbar), a także 83, 91, 322 (z dojazdem do stacji  Solidarności PST).  Linię 69 mają obsługiwać również autobusy przegubowe.

Trasa tramwajowa w ul. Murawa do pętli Połabska (poprzednio nazywała się „Serbska”) budowana była w latach 1973-74. Powstała wraz z rozbudowującą się dzielnicą mieszkaniową na Winogradach. Po uruchomieniu 23 lutego 1974 r. pętli „Serbska” zaczęły tam kursować tramwaje linii 15 (dotychczas jeździły z Bolkowickiej na Wilczak), a ponad rok później – od kwietnia 1975 – linii 4 (przywróconej do ruchu po trzyletniej nieobecności; niegdyś najbardziej popularnej linii tramwajowej w Poznaniu, kursującej w latach 1898 – 1971 na innej trasie: Górczyn – Kaponiera – pl. Wiosny ludów – Dębiec). Na „Serbską” jeździły też tramwaje linii 22 (od września 1978 r.; była to tzw. linia „szczytowa”), a później linii 10 (od lutego1987 r.), która wcześniej dojeżdżała na Wilczak. „Dziesiątka” wówczas „zamieniła” się pętlami z linią 22 na Winogradach..

Prace na Górnym Tarasie rataj

To niejedyne w marcu remonty torowisk, Jak wynika z harmonogramu prac torowo-sieciowych zaplanowanych na ten rok, w dniach  3-5 i 10-12 marca (soboty, niedziele i poniedziałki do godz. 14.) prowadzona będą modernizacja przejazdów tramwajowych na skrzyżowaniach ulic: Żegrze/Bobrzańska i Chartowo/Wiatraczna. Prace te spowodują zmiany w komunikacji miejskiej w rejonie Górnego Tarasu Rataj. Tramwaje linii: 1 i 17 pojadą al. Jana Pawła II i trasą Kórnicką do Franowa, natomiast linia 5 z ronda Rataje w kierunku ul. Kórnickiej i przez most św. Rocha w stronę śródmieścia. Także do Franowa pojedzie nocna linia tramwajowa 201.

Na wyłączonych z ruchu tramwajowego odcinkach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa – linia oznaczona jako „T-5” pojedzie trasą: RONDO RATAJE – Krzywoustego – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – RONDO STAROŁĘKA. Z powodu prac remontowych torowisk na przejazdach na GTR objazdy w tym rejonie będą miały autobusy linii: 55, 62, 66, 96, oraz nocna 238.

*

Przypomnijmy, że w 2018 r. miasto na tegoroczną odnowę infrastruktury torowo-sieciowej przeznaczyło 25 milionów złotych. To ponad trzy razy więcej niż w 2014 roku i milion więcej niż rok temu. W planach jest też m.in. modernizacja sieci trakcyjnej na ulicach: 28 Czerwca 1956 r. oraz na trasie Hetmańskiej, gdzie wymienione zostanie również torowisko.

Zdjęcia: Andrzej Świątek

 

 

 

Dodaj komentarz