Trasa tramwajowa, która rozbudowała Rataje


35 lat temu, 23 lutego 1979 roku pojechał z Górczyna przez śródmieście pierwszy tramwaj linii 5 do osiedla Lecha w Poznaniu.  

Trasę od skrzyżowania ulic Kórnickiej z ówczesną Zamenhoffa (dziś Jana Pawła II) poprowadzono polami w kierunku wschodnim do powstających nowych osiedli tzw. „Górnego Tarasu Rataj”. Linia była pierwszym odcinkiem trasy oobwodowej prawobrzeżnego Poznania. Kolejne odcinki biegnące przez Chartowo i Zegrze budowane były w połowie lat osiemdziesiątych. Wraz z „piątką” do osiedla Lecha pojechały tramwaje nowej linii 23, która zawracała w centrum miasta na ul. Lampego (obecnie Gwarna) i kursowała w dni robocze.

Przez 35 lat wiele zmieniło się w funkcjonowaniu komunikacji w  prawobrzeżnej części Poznania. Ważną  inwestycją było otwarcie w sierpniu 2012 roku trasy do Franowa, gdzie zlokalizowana została także nowa zajezdnia tramwajowa. Jej początkiem jest wspomniana pętla na osiedlu Lecha, która stała się ważnym miejscem przesiadkowym. Stąd tramwaje jeżdżą w trzech kierunkach: przez Chartowo do Zegrza i Starołęki, centrum miasta (z oddanym w 2007 roku do ruchu odcinkiem przez most św. Rocha) oraz wspomnianego Franowa. Trasa tramwajowa do osiedla Lecha, a następnie przez Chartowo i Zegrze nieco wyprzedzała rozwój  mieszkaniowy w tej części miasta – była przykładem właściwego  planowania. Podobnie było w drugiej połowie lat sześćdziesiątych, gdy zaczęło powstawać pierwsze osiedle na Ratajach. Tramwaj kursował tam już od pierwszej połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Przeciwieństwem tego jest chaos komunikacyjny w północnej części miasta. Na przykład w rejonie Naramowic powstało wiele osiedli mieszkaniowych, do których dojazd jest udręką, a o poprowadzeniu tam linii tramwajowej mówi się wiele lat.

Z okazji 35 rocznicy uruchomienia komunikacji do osiedla Lecha w niedzielę 23 lutego, w godzinach 12- 17 kursowały zabytkowe tramwaje, które pojechały po trasach ówczesnej linii 5 i 23. Przejazdy wspólnie z MPK zorganizował Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Tekst: Andrzej Świątek

Foto: arch. MPK, M. Mąkowski, A. Świątek

 

Dodaj komentarz