Remont na trasie kórnickiej


W Poznaniu, do wyłączonych z ruchu tramwajów, doszła od dzisiaj czwarta już trasa komunikacyjna. Tego dnia – jak zapowiedział Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu – na ponad dwa miesiące wyłączony będzie dla tramwajów przejazd na trasie kórnickiej.

trasa kórnicka

Wszystko z powodu remontu torów. Wcześniej – przypomnijmy – z powodu remontu torów (w ramach programu: „Odnowa infrastruktury tramwajowej”) wyłączone są trasy: do Ogrodów (w ul. Dąbrowskiego), na Winiary (do Piątkowskiej) i Winogrady (do dwóch pętli: Wilczak i Połabska).

Odcinek trasy kórnickiej – jeden z najważniejszych w komunikacji miejskiej Poznania – wymagał już od kilku lat dużego remontu. Zły stan  torów uniemożliwiał przejazd tramwajom z większą szybkością, groził im wykolejeniu. Trasa ta jest bardzo ważna, ze względu nie tylko na dojazd mieszkańców do dużych osiedli górnego tarasu Rataj, ale też do funkcjonującej tam od 2012 roku największej  i najnowocześniejszej w Poznaniu zajezdni tramwajowej na Franowie.

Z tych względów trasą kórnicką – jako najkrótszą – łączącą górne Rataje i Franowo z centrum miasta jeżdżą więc w ciągu doby setki tramwajów; te na czterech liniach dziennych (5, 16, 17 i 18) i jednej nocnej (201) oraz wyjeżdżające i dojeżdżające do zajezdni.

Teraz dojazd tramwajami do tych osiedli (jak i do zajezdni) na czas remontów  odbywać się będzie daleką trasą przez rondo Starołęka, Żegrze  i Chartowo. Dla tych pasażerów, którym objazd ten będzie zabierać sporo czasu, w pierwszym okresie prac – od 9 maja do 17 czerwca – uruchomiony będzie tramwaj wahadłowy (linia 25),kursujący od węzła „Kórnicka” do przystanku „Polanka”. Ponadto zmienione zostaną trasy niektórych linii tramwajowych i autobusowych.

Po zakończeniu prac remontowych – od przystanku Polanka do dawnej pętli tramwajowej na os. Lecha – roboty torowe przez miesiąc (zaczną się od drugiej połowy czerwca) prowadzone będą  na odcinku od ul. Bobrzańskiej do ul. Inflanckiej.

Trasa kórnicka otwarta została 29 lutego 1979 roku. Linia miała obsługiwać powstające wówczas osiedla górnego tarasu Rataj. Z początku kursowała tam z Górczyna przez centrum i ul. Strzelecką linia tramwajowa „5”, a wkrótce uzupełniająca ją „23”- na trasie: ul. Gwarna (wówczas Lampego) do os. Lecha. W 1985 roku po zbudowaniu kolejnej trasy tramwajowej – od os. Lecha przez Chartowo, Żegrze do ronda Starołęka – linię 23 przedłużono do Starołęki, by w kolejnych latach zmieniać i zwiększać na tej trasie liczbę linii tramwajowych. Jeździły tam w różnych latach także linie: 0, 11 i 20, a obecnie: 1, 5, 16, 17 i 18.

*

Szczegółowe zmiany w komunikacji miejskiej, dotyczące wyłączenia z ruchu tramwajów odcinka trasy kórnickiej, z powodu remontu torów :

Linia nr 5                                                                                                                           

GÓRCZYN – Głogowska – Roosevelta – Św. Marcin – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – FRANOWO

Linia nr 16  

  1. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Podgórna – Jana Pawła II – Podwale – ZAWADY

Linia nr 17 – zawieszona

Linia nr 18                                                                                                           FRANOWO – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Fredry – Mielżyńskiego – 23 Lutego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Wyszyńskiego – Podwale – ZAWADY

Linia nr 25                                                                                                                       KÓRNICKA – POLANKA

Linia nr 201

  1. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – FRANOWO

Linia nr 54                                                                                                                       SPŁAWIE – Szczepankowo – Krzywoustego – Kurlandzka – Piaśnicka – Inflancka – Piłsudskiego – RONDO RATAJE          

Dojazd do os. Polanka

W celu zapewnienia jak najlepszej komunikacji zastępczej zostanie uruchomiona wahadłowa linia tramwajowa nr 25. Tramwaje będą kursowały z przystanku Kórnicka do przystanku Polanka.

Na ul. Kórnickiej w kierunku centrum (za skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II) zlokalizowany zostanie tymczasowy przystanek Kórnicka dla linii nr: 5, 13, 16, 20 i 201.

Dojazd w rejon os. Lecha

Pasażerowie będą mieli dwie możliwości – tramwajami KURSUJĄCYMI ZMIENIONYMI TRASAMI lub autobusami z Dworca Rataje.

– w rejon pętli tramwajowej na os. Lecha  i dalej w kierunku pętli na Franowie będą kursować tramwaje linii numer: 1 oraz 5, 18 i 201 (zmienionymi trasami). W rejonie os. Lecha można wysiąść na przystankach: Os. Czecha i Piaśnicka/Rynek.

– można także skorzystać z autobusów linii numer: 54, 511 i 512 – które specjalnie na czas remontu będą miały wydłużone trasy do Dworca Rataje oraz 55, 66, 81 i 92. W rejonie os. Lecha można wysiąść na przystankach Os. Lecha I, Orle Gniazdo lub Piaśnicka. Na ulicy Piaśnickiej – w pobliżu przystanków tramwajowych zlokalizowane zostaną dodatkowe przystanki autobusowe Os. Tysiąclecia, na których zatrzymywać się będą autobusy linii nr 54, 55, 66, 81, 92, 511 i 512.    

 Oprac.:

Zdjęcia: Andrzej Świątek

                   

 

 

Dodaj komentarz