Trasa do ul. Włodarskiej gotowa na pasażerów


Próbne przejazdy przebiegły bezproblemowo. Od tego czasu trwały intensywne prace wykończeniowe.

– Uruchomienie części trasy wcześniej wpisuje się w założenia, którymi kierowaliśmy się przy opracowywaniu organizacji ruchu na czas budowy. Odcinek do ul. Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ul. Naramowickiej. Teraz mieszkańcom np. os. Kosmonautów czy rejonu ul. Hawelańskiej możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli wkrótce dojechać tramwajem do centrum Poznania – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W sobotę, 21 sierpnia, od pierwszych kursów tramwaje linii numer 3 będą jeździły do przystanku Włodarska. Po wyjeździe z pętli Wilczak tramwaj przetnie ul. Słowiańską i wzdłuż osiedla Pod Lipami dojedzie do przystanku przy ul. Serbskiej. Następnie dotrze właśnie do ul. Włodarskiej, gdzie do chwili otwarcia torowiska do ul. Błażeja będzie znajdował się tymczasowy przystanek końcowy. Trasa będzie obsługiwana dwukierunkowymi tramwajami.

– Jesteśmy przekonani, że uruchomienie tramwaju na gotowym już odcinku I etapu budowy trasy na Naramowice ułatwi dojazd pasażerom między innymi z osiedli Pod Lipami i Kosmonautów. Będą oni mogli wygodnie i sprawnie dotrzeć do centrum lub dojechać w rejon Wilczaka – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Przystanki wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.

Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.

Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca. Ul. Naramowicka jest pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe. Do wykonania pozostały roboty wykończeniowe, np. brukarskie czy też związane z małą architekturą. Tempa nie tracą także prace na odcinku do ul. Błażeja. Wielkim placem budowy jest węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna – pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km. RB, PIM, ZTM

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz