Tramwajowe wahadło na Wielkopolskim


13 marca rozpoczęły się remonty torów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Mielżyńskiego i Fredry oraz placu Wielkopolskiego z ul. 23 Lutego. Na pierwszym z wymienionych ulic wymieniane są zwrotnice, na drugim szyny łukowe.

Te odcinki torów były w złym stanie technicznym; m.in. na rozjazdach ul. Mielżyńskiego i Fredry kilka miesięcy temu wykoleił się tramwaj, stąd konieczny jest remont. Potrwa on do 26 marca. Następnie, 27 marca, brygada remontowa MPK przeniesie się na południową stronę ul. Fredry, gdzie wymieniane będą następne zwrotnice. Tam prace kontynuowane będą do 9 kwietnia.

Remonty we wspomnianych miejscach są pierwszymi  z kilkunastu zaplanowanych w 2017 roku modernizacji  torowisk i rozjazdów w różnych rejonach Poznania.  O nich pisaliśmy przed dwoma tygodniami. Na odnowienie torowisk i infrastruktury energetycznej MPK przeznaczy w bieżącym roku 24 mln. zł, o 2 mln zł więcej niż w ubiegłym roku.

By nie pozbawić mieszkańców dojazdu tramwajami do placu Wielkopolskiego, na czas remontów torów w ul. Mielżyńskiego i ul. 23 Lutego, uruchomione zostały tramwaje wahadłowe, oznaczone numerem 28. Obsługują je wagony dwukierunkowe. Kilka z nich jest najnowszymi pojazdami z niską podłogą. Są to moderusy Beta, które zadebiutowały jako tzw. wahadła (na co dzień obsługują też inne, zwykłe trasy). MPK ma ich już osiem – z dziesięciu zamówionych w 2017 roku. Na wahadłowej linii 28 z pl. Wielkopolskiego przez Ostrów Tumski, Śródkę na Zawady i z powrotem jeżdżą również stare niemieckie tramwaje dwukierunkowe (jednak bez niskiej podłogi), GT8ZR, czyli tzw. „helmuty”.

By pojazdy te na pl. Wielkopolskim mogły zmieniać kierunek jazdy, w niedzielę, 12 marca  w sąsiedztwie przystanku zbudowana została mijanka, czyli nakładka na tor (wówczas w tym dniu tramwaje zastąpiły autobusy), dzięki której pojazdy mogą wjeżdżać i odjeżdżać z jednego przystanku, zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie targowiska placu Wielkopolskiego. Dla pasjonatów komunikacji tramwajowej tak skonstruowany przystanek jest nie lada komunikacyjną ciekawostką, wartą dokumentacji  fotograficznej.

Jeszcze w latach sześćdziesiątych podobny końcowy i równocześnie początkowy przystanek zlokalizowany był po wschodniej stronie placu Wielkopolskiego. Wówczas odjeżdżały tam tramwaje linii 16 i 17. Do dzisiaj zachowały się tam wbudowane w kostkę jezdni szyny tramwajowe z tzw. mijanką. Potem, w 1969 roku, za targowiskiem, w północnej części placu dobudowana została pętla, którą zawracały tramwaje, a od 1977 roku trasa z zachodniej części placu Wielkopolskiego przedłużona została w kierunku Garbar.

Tekst  i zdjęcia:  Andrzej Świątek

Dodaj komentarz