W 2018 roku nie brakuje rocznic związanych z wydarzeniami w poznańskiej komunikacji tramwajowej. Poniżej ciekawsze wybrane z nich.
120 lat temu, 6 marca 1898 roku
Na trasy wyjechały tramwaje elektryczne, które zastąpiły konne. Początkowo poszczególne linie oznaczone były kolorami: „białym” (Dworzec Centralny /Główny – Ostrów Tumski), „czerwonym” (Jeżyce – Brama Wildecka), „żółtym” (Dworzec Centralny – Most Chwaliszewski). Trzy dni później dołączyły do nich tramwaje linii „zielonej” (Łazarz – Stary Rynek). Były też nocne kursy tramwajów elektrycznych, oznaczone ”białym krzyżem” (Dworzec Centralny – Stary Rynek). W 1911roku kolorowe tablice zastąpione zostały numerami. W sobotę, 5 marca 1898 roku, „Kurier Poznański” tak oto informował w przeddzień uruchomienia tramwajów elektrycznych w Poznaniu: „Ostrzeżenie następujące nadsyła nam dyrekcya /słownictwo z tamtych czasów oryginalne – przyp. autor/ tramwajów poznańskich: Tramwaje elektryczne zostaną niebawem puszczone w ruch. Uważamy za nasz obowiązek ostrzedz, o ile to w siłach naszych, przed niebezpieczeństwem połączonem z komunikacyą elektryczną. Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość, z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było, gdyby każdy raczej kilka sekund przeczekał, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy wstępował na tor i relsy /szyny/, i tem samem narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon. Mianowicie prosimy usilnie rodziców i pp. nauczycieli, żeby jak najsurowiej zakazali dzieciom biedz przed wagonem, zanim albo obok niego i przebiegać ulicę bezpośrednio przed nadjeżdżającym tramwajem, żeby zakaz ten przypominali i przekroczenie jego karali. ”
110 lat temu, 1908 rok
Budowa Mostu Dworcowego (otwartego w 1910 roku) wymagała podniesienia poziomu ulicy Głogowskiej. W związku z tym tramwaje na linii Łazarz – centrum Poznania przez dwa lata jeździły objazdem: południowo-zachodnim obrzeżem terenów zielonych (przyszłych Międzynarodowych Targów Poznańskich) do ul. Bukowskiej i dalej do Kaponiery (powrót był tą samą trasą).
100 lat temu, 1918 rok
Powstanie Wielkopolskie, które zaczęło się 27 grudnia w Poznaniu nie spowodowało zniszczeń w infrastrukturze tramwajowej. Nie było też większych przerw w kursowaniu tramwajów. Tramwaje kursowały jednak tylko do godz. 21. W tymże roku pierwszy raz tramwaje zestawiono w pociągi trzywagonowe. Takie kursowały na linii 4 z Górczyna przez Stary Rynek do Tamy Garbarskiej.
90 lat temu, 1928 rok
Pierwszy raz tramwaje zaczęły w śródmieściu omijać Stary Rynek. W związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej (PeWuKa) w Poznaniu, po przebudowie niektórych ulic w centrum miasta, z alei Marcinkowskiego ulicą Podgórną do placu Świętokrzyskiego (i odwrotnie) pojechały tramwaje linii: 4 i 8. Przebudowano też w 38 godzin(!) torowisko wraz z nową kostką granitową w jezdni i płytami kamiennymi na chodnikach na ul. Nowej (obecnie Paderewskiego).
70 lat temu, 1948 rok
Uruchomiona została nowa linia tramwajowa nr 13 na trasie: Stary Rynek – Ostroroga –Stary Rynek. W grudniu 1949 roku, po zbudowaniu trasy do Junikowa, pojechały tam tramwaje „trzynastki”.
50 lat temu, 1968 rok
Od 2 maja zaczęły w dni robocze jeździć tramwaje linii 19 na trasie Starołęka Dworzec – Rataje – Śródka – Osiedle Warszawskie. Była to pierwsza w mieście linia, która wyłącznie kursowała w prawobrzeżnej części miasta, omijająca śródmieście Poznania. Pięć lat później, w połowie grudnia 1973 r. tramwaje tej linii pojechały po nowej przeprawie na Warcie – mostem Przemysła II, który jest odcinkiem trasy Hetmańskiej, do lewobrzeżnego miasta. „Dziewiętnastka” ze Starołęki skierowana została do Ogrodów i też omijała centrum Poznania.
40 lat temu, 1978 rok
Uruchomione zostały dwie linie: 21 i 22 – kursujące w dni robocze, wspomagające tramwaje kursujące z centrum do Górczyna i na Winogrady.
30 lat temu, 1988 rok
9 czerwca na trasę wyjechały tramwaje linii okólnej „0”. Okrążały one śródmieście na trase: rondo Kopernika (Kaponiera) –most Dworcowy –rondo Rataje – rondo Śródka – pl. Wielkopolski –most Teatralny – rondo Kopernika. W tym czasie, wraz z „zerówką”, na poznańskie trasy wyjeżdżało najwięcej linii tramwajowych. Było ich aż 25.
20 lat temu, 1998 rok
30 listopada. Na popularnej trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju zaczęły kursować w godzinach komunikacyjnego szczytu tramwaje dodatkowej linii „D”.
23 grudnia, po przebudowie mostu Dworcowego pojechały nim (po wydzielonym torowisku) tramwaje linii 6, 10 i 12.
Opracowanie: Andrzej Świątek
Zdjęcia: Andrzej Światek