Tramwaje wracają do centrum Poznania


Jak pojadą tramwaje?

Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii jadących przez centrum. Korzystając z tramwajów numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty. „Siódemka”, której trasa liczyć będzie aż 17,7 kilometrów, przejedzie przez najważniejsze ronda w mieście – Solidarności, Śródka, Rataje, Starołęka i Jana Nowaka Jeziorańskiego, by dojechać na Ogrody. „Ósemka” wróci na swoją tradycyjną trasę z Miłostowa przez centrum, na Górczyn. Z kolei „siedemnastka” pojedzie z Ogrodów przez Jeżyce, most Teatralny i rondo Śródka na Zawady.

Na trasę PST wrócą linie 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego. Przy Galerii MM, między ul. Piekary a Al. Marcinkowskiego powstanie tymczasowy przystanek, skąd „szesnastka” ruszać będzie z powrotem na Piątkowo. Będzie tam można przesiąść się na tramwaje linii nr 9 i 13 kursujące w kierunku Dębca i Starołęki.

– Przejazd „16” w kierunku Rataj nie jest obecnie możliwy z uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa pasażerów. Dziś tramwaje 9 i 13 kończą i rozpoczynają swoje trasy na Alejach Marcinkowskiego wykonując manewr cofania z przystanku końcowego (znajdującego się przed gmachem NBP) na początkowy (przy Galerii MM). Trzeba przy tym zachowywać bardzo dużą ostrożność, dlatego skierowanie kolejnej linii kursującej tym odcinkiem obecnie nie jest możliwe. Tylko taki układ linii pozwoli na udostępnienie pasażerom możliwości dojazdu z centrum przez Św. Marcin do Kaponiery, ponieważ torowisko w ul. 27 Grudnia przechodzi modernizację – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Oznacza to, że tramwaje linii 16 na odcinku od Gwarnej do Al. Marcinkowskiego będą jeździły wahadłowo po jednym torze w obu kierunkach. Przed ul. Kościuszki zamontowany zostanie specjalny, tymczasowy rozjazd nakładkowy, który zostanie usunięty po udostępnieniu wszystkich tras w centrum. Umożliwi on przejazd w obu kierunkach między ul. Gwarną a rejonem ul. Piekary i Al. Marcinkowskiego i zmianę toru. Nakładka to rozwiązanie tymczasowe – gdy już nie będzie potrzebna, to nawierzchnia przy torowisku zostanie przywrócona do stanu pierwotnego.

W najbliższych tygodniach realizowane będą jeszcze prace wykończeniowe, standardowo przeprowadzone zostaną również próbne przejazdy techniczne, które przetestują nową infrastrukturę przed wznowieniem ruchu tramwajowego.

Szczegółowy opis zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej od 13 maja można znaleźć w komunikacie Komunikacja publiczna od 13 maja oraz na stronach ZTM i MPK.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz