Tramwaje (nie tylko) z dziewiątką w tle


50 lat temu, marzec – lipiec 1969 r.

Budowa wiaduktów nad torami kolejowymi na Górczynie spowodowała zamknięcie tam w marcu pętli i skrócenie trasy tramwajów linii: 4, 5, 10 i 12 w ulicy Głogowskiej – do ulicy Widok; natomiast w lipcu na placu Wielkopolskim – w miejsce mijanki – zbudowana została pętla tramwajowa, gdzie zawracały tramwaje linii: 16 i 17.

18 maja zlikwidowane zostały linie trolejbusowe 104 i 106, kursujące z Garbar do Naramowic i Umultowa.

40 lat temu, wiosna 1979 r.

Rozpoczęła się na Winiarach budowa nowej trasy do ul. Piątkowskiej. W związku z tą inwestycją ponownie utworzony został w rejonie skrzyżowania ulic Wojska Polskiego i Winiarskiej trójkąt nawrotowy, z której korzystały tramwaje linii 9 i 11.  Trasa Piątkowska oddana została do użytku  już 8 lutego 1980r. Oprócz wspomnianych linii uruchomiono dodatkowe tramwaje, kursujące tą nową trasą do ul. Gwarnej i z powrotem w dni robocze (w godzinach szczytu), które oznakowane zostały numerem 24.

30 lat temu, luty – listopad 1989 r.

W lutym na 10 miesięcy, z powodu remontu, zamknięto most Chrobrego, a po jego otwarciu w listopadzie przystąpiono do wzmacniania konstrukcji mostu Teatralnego (prace zakończono w roku 1990). W tym czasie mieszkańcy odczuli duże zmiany w kursowaniu tramwajów. Spowodowane były one objazdami. Zlikwidowana została wówczas popularna linia 21, która na trasie Górczyn – al. Marcinkowskiego – Górczyn kursowała od kwietnia 1978 r.

20 lat temu, 1999 r.

Na ulice miasta wyjeżdżały ostatnie tramwaje w barwach kremowo-zielonych (kolor zieleni, tzw. „butelkowy”). MPK zmieniło logo i przemalowywało tramwaje w kolory ciepłej zieleni z jaskrawo żółtym pasem u dołu pojazdów. Nie wszystkim poznaniakom, zwłaszcza starszych wiekiem to się podobało, ponieważ tramwaje w kolorach butelkowej zieleni i kremu jeździły też w okresie międzywojennym. Dziś takie tramwaje (zabytkowe) spotkać można na liniach turystycznych. W kolory jasnej zieleni z żółtym pasem przemalowane zostały autobusy miejskie (wcześniej były w kolorach kremu i czerwieni, choć przez kilka lat – po 1957 roku jeździły też w kolorach ciemnej zieleni i kremu).

10 lat temu, 7 grudnia 2009 r.

Świetlna tablica informacyjna zainstalowana została na pętli tramwajowo-autobusowej na Piątkowie. Dzięki niej pasażerowie dowiedzieć się mogli, o której będą mogli pojechać „swoją linią”. Dziś takie lub podobne tablice świetlne są na wielu przystankach, i to nie tylko tych przesiadkowych.

Opracowanie: AŚ; reprodukcja, zdjęcia: Andrzej Świątek

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz