Tramwaje (nie tylko) z dziewiątką w tle


Na trasy tramwajowe wyjechały pierwsze wagony doczepne z obniżoną podłogą w środkowej części pojazdu. Pojazdy te (tzw. poznańskie typu pierwszego) potocznie nazywane były „dwoma pokojami z kuchnią”, ponieważ wchodziło i wychodziło się do nich przez drzwi zlokalizowane w części środkowej wagonu. W sumie na trasy wyjechało 20 takich pojazdów, które jeździły do początku lat 70. ubiegłego wieku – ostatnie na linii 7 (Ogrody- most Dworcowy – Dębiec).

80 lat temu, wrzesień 1939 r.

W wyniku działań wojennych, a także zerwania kabli zasilających z elektrowni na Grobli podstacje od 5 do 15 września nie jeździły tramwaje. Zburzone mosty na Warcie przyczyniły się do skrócenia trasy tramwajów linii 2 (zamiast do Śródki, kończyły bieg i zawracały na ul. Wielkiej). Poznańska Kolej Elektryczna przejęta została całkowicie przez niemieckiego okupanta. Przywrócona została nazwa przedsiębiorstwa sprzed 1921 r.: Posener Strassebahn.

70 lat temu, 21 grudnia 1949 r.

Oddano do użytku – budowaną od 1948 roku – trasę tramwajową do Junikowa; przedłużono ją wpierw od ul. Ostroroga i po roku od dzielnicy Pogodno, gdzie końcówki miały tramwaje linii: 3 i 6; z al. Marcinkowskiego do Junikowa pojechały tramwaje nowej linii 13.

60 lat temu, 24 października 1959 r.

Przekazano do użytku trasę tramwajową z Rataj do Zawad. Nowym odcinkiem pojechały tramwaje linii 8, które z Ogrodów po 1945 r. jeździły do Garbar. W Barbórkę 1959 r. oddano do ruchu kolejny nowy odcinek linii tramwajowej do osiedla Warszawskie – z pętlą przy  Łomżyńskiej i tam ostatecznie pojechała „ósemka”, a na pętli Zawady zastąpiła ją „osiemnastka”, która wówczas jeździła z Junikowa na Łazarz . Teraz skierowano ją do Zawad przez most Dworcowy i Rataje.

Nowa trasa tramwajowa na Zawady i do osiedla Warszawskie przyczyniła się do skrócenia trasy trolejbusów linii: 101 i 102. Nie dojeżdżały one ze Śródki przez Chwaliszewo do ul. Mostowej. Trasa pierwszej linii znów wiodła jak w roku 1930, kiedy to po raz pierwszy pojechały trolejbusy ze Śródki do przedmieścia Główna. Natomiast utworzona w 1941 r. druga linia – oznaczona od 1954 r. jako „102” – kursowała od os. Warszawskiego do Antoninka i z powrotem.

W 1959 roku zmieniono trasę linii 15, która z Winograd (trasy zbudowanej dwa lata wcześniej) zamiast na Łęgi Dębińskie jeździła na Garbary. Linia wzdłuż Drogi Dębińskiej na wspomniane Łęgi była nierentowna (poza okresem wiosenno-letnim – zielone ogródki nad Wartą oraz imprezami na pobliskim stadionie) i od tego czasu jeździły tam tylko tramwaje techniczne do zlokalizowanych (przy ul. Bielniki) magazynów MPK.

1 sierpnia uruchomiona została pierwsza podmiejska linia autobusowa z Dębca do Puszczykowa (oznakowana numerem 81).

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz