Tramwaj pojechał PST do dworca


Przed otwarciem nowego odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca Zachodniego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne prowadzi tramwajami jazdy testowe. Dzisiaj wczesnym popołudniem, uczestniczyli w jednej jeździe pokazowej dziennikarze i urzędnicy miejscy oraz przedstawiciele firm, które budowały ten odcinek trasy.

Przejazd rozpoczął się od wybudowanego przystanku w rejonie mostu Teatralnego. Zainteresowanie przejazdem było duże. Tramwaj tramino był niemal zapełniony pasażerami, którzy pojechali do nowego przystanku, a raczej hali peronowej  PST „Dworzec Zachodni”. Tam prezydent miasta Ryszard Grobelny, kierownictwo Infrastruktury Euro Poznań 2012 oraz Zarządu Transportu Miejskiego poinformowali o zakończeniu budowy nowego odcinka trasy, o jej zaletach i parametrach technicznych. Po kilku minutowym postoju wycieczka pojechała do Junikowa – do nowej pętli tramwajowej i autobusowej. Trasa ta przekazana zostanie mieszkańcom do użytkowania również 1 września. Wcześniejsze plany zakładały przejazd tramwajów dopiero 1 października. Jednak po wielu społecznych głosach i interwencjach rad osiedlowych, Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o powakacyjnym otwarciu trasy. Przejazd tramwajów nie będzie tam kolidował z prowadzonymi jeszcze na ulicy Grunwaldzkiej pracami drogowymi. Właśnie takie obawy miał ZTM.

Nowy odcinek PST od mostu Teatralnego do dworca Zachodniego również wiedzie w bliskim sąsiedztwie jeszcze większej przebudowy Kaponiery. Maszyny budowlane, w tym dźwigi wręcz stykają się z torowiskiem PST, a ramię wysokiego dźwigu przenoszącego wielotonowe elementy budowlane przerzucone jest nad trasą. I tu – o dziwo – nie było oporów co do otwarcia trasy i ruchu tramwajowego. Niemniej, może zdarzyć się, że podczas niektórych prac przy budowie Kaponiery, nowa trasa PST – ze względu na bezpieczeństwo podróżnych – na krótko będzie wyłączona z funkcjonowania.

Jak bardzo potrzebny jest ten odcinek PST, niech świadczy to, że odciąży ona z dużego ruchu tramwajów most Teatralny. Nową trasą pojadą bowiem trzy linie (12, 14 i 15), a podczas kilkutygodniowego remontu – w drugiej połowie września –  kolejne dwie linie (8 i 16).

Jednak najważniejszą zaletą nowego odcinka „PeSTki” jest to, że znacznie skróci ona przejazd z piątkowskich osiedli do dworca PKP, na Łazarz i Górczyn, a także do innych rejonów Poznania – Rataj i Grunwaldu. W przeszłość odejdą zatem odległe objazdy tramwajami do wspomnianych  rejonów miasta.

Trasa PST na całej długości jest nowoczesna, a przede wszystkim szybka w przejazdach tramwajami. I to jest jej zaletą. Trasy tej zazdroszczą poznaniakom mieszkańcy wielu miast w kraju, gdzie funkcjonuje komunikacja tramwajowa.

Nowy odcinek PST do dworca Zachodniego ma 2 kilometry długości; wydłużona PST ma więc ponad 8 kilometrów długości. Na jej trasie (wraz z pętlami) jest 8 przystanków. Najnowocześniejszy jest przy dworcu Zachodnim. Prowadzą do niego m.in. schody ruchome wraz z tunelem, a perony o ponad 100-metrowej długości znajdują się pod przeszkloną półokrągłą halą. Za dworcem Zachodnim zbudowana została pętla nawrotowa. Po oddaniu do użytku nowej Kaponiery wraz z wielopoziomowymi przystankami przesiadkowymi, wyłącznie na trasę PST skierowane zostaną tramwaje nowej linii. Będzie to jedyna na całej długości trasy szybkobieżna linia tramwajowa w Poznaniu.

Przy projekcie i zbudowaniu nowej trasy PST do dworca Zachodniego zaangażowani byli: Miasto Poznań, reprezentowany przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o., Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu oraz ZUE S.A. z Krakowa.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz