Wczoraj w Alei Lipowej MTP odbyła się piąta już Gala Polskiej Mody zorganizowana przez Polską Akademię Mody przy współudziale MTP oraz wielu innych firm i marek.
Licznie zgromadzona publiczność to znak rozpoznawczy imprez przygotowanych przez Polską Akademię Mody (a dawniej Mod Art). Wysoki poziom prezentacji, ciekawe propozycje projektantów i artystyczna atmosfera wynagrodziły wielu widzom, że musieli stać.
Gala składała się z trzech części. Pierwsza to 15 „Dziennikarskie potyczki z modą”. Dziennikarki, nie tylko z poznańskich redakcji, ubrała tym razem Anna Pawłowska – znakomita projektantka, laureatka wielu nagród. Jej kreacje były zawsze przyjmowane entuzjastycznie. Tak było również tym razem. Autorski pokaz projektantki, z wyszukaną aranżacją i muzyką, pełen fantazji, brawurowy w dodatku z udziałem nieskrępowanych modelek – dziennikarek, wzbudził zachwyt publiczności. Anna Pawłowska nagrodzona została już po raz drugi „Złotą Pętelką”.
Drugą część Gali stanowił finał 35 konkursu o „Srebrną Pętelkę”. Jak mówiła przewodnicząca jury, legenda polskiej mody Grażyna Hase, ze względu na wysoki poziom konkursu problemem był wybór kolekcji do finału, a jeszcze większym wyłonienie spośród nich tej jednej, jedynej.
Magdalena Brasse, która pracowała m.in. dla marki Mohito skomponowała kolekcję „KB15” z wełny, jedwabiu i jeansu. Inspirację stanowiły barokowe ołtarze i lata 90-te. Andżelika Niklewicz kolekcję „Polowanie w mieście” kieruje do młodych, odważnych kobiet. Dobierając starannie materiały i dodatki chciała stworzyć kolekcję dziką. „Czerwień róż – moja inspiracja” to kolekcja z naturalnego jedwabiu autorstwa Anny Szejbakowskiej. Natchnieniem była postać ubrana w delikatną, świetlistą tkaninę. Alicja Szklarz stworzyła kolekcję będącą spełnieniem marzeń z dzieciństwa, w którym kwiat róży miał dla autorki ogromne znaczenie. Viktoriia Nosach urodziła się na Krymie. Wzorem dla niej były lata 60-te. Zachowując różne struktury materiałów chciała nawiązać do malarstwa Pucciniego. Zofia Steć wykorzystała widziane pod mikroskopem polaryzacyjnym obrazy. Proste geometryczne konstrukcje zostały przełamane zwiewnością, zamaszystością i warstwowością tkanin. Ewelina Kowal zaprojektowała kolekcję w stylu romantycznym. Elementem łączącym są gipiury oraz materiał piankowy. Helena Zwierzchowska i Oliwia Kupiec zawarły w „Winding road” elementy plecionki. Inspiracją były stroje szlachty polskiej. Bianka Stys zadebiutowała swoją kolekcją, w której sylwetki oglądane od najciemniejszej do najjaśniejszej imitują przemijanie nocy. To również zabawa transparentnością, strukturą i fakturą materiału. Anna Jaśkowiak inspirowała się graffiti. Kreacje adresowane są do młodych gotowych do walki z przeciwnościami losu kobiet. Kolekcja Joanny Ograniściak – Płachta stanowi reinterpretację podstawowych form ubioru, szczególnie koszuli. Asymetryczne formy i plisowania, cięcia i surowe wykończenia nadają świeży i lekki rys tradycyjnym formom.
Srebrną Pętelkę i Nagrodę Główną ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Poznańskie ( bezpłatny pokaz i stoisko na targach wiosennych) i złoto-bursztynową biżuterie Aleksandra Gliwińskiego zdobyła Joanna Organiściak-Płachta.
Część trzecia Gali to tradycyjnie najbardziej pożądane i prestiżowe nagrody.
Moda to nie tylko odzież. Modna mogą być też różne usługi i działania.
Certyfikaty i statuetki „Marka na Topie” otrzymały: LPP (właściciel marek odzieżowych: Reserved – która od kilku miesięcy jest na czele rankingu marek odzieżowych), Cropp, House, Mohito, Sinsay), OSM Czarnków (hit i przebój roku – Deser Czaruś), Press-Service (lider w dziedzinie kompleksowego monitoringu internetu).
Statuetki Kreator Mody Fryzjerskiej 2015 otrzymali: Magda Kwiatkowska i Mariusz Nowacki (przypomnijmy że przed rokiem statuetki te dostały: Krystyna Piasecka i Maria Katscher).
Statuetkę i certyfikat Polski Kreator Wizażu 2015 otrzymał Olaf Tabaczyński (to nagroda przyznana po raz pierwszy. W przyszłym roku organizatorzy zamierzają wręczyć statuetkę Marka na Topie również marce obuwniczej). Jak mawia S. Kostecki – obraz kobiety to jej osobowość i ubiór, ale również głowa (fryzura i makijaż) oraz buty, stanowiące ramę tego obrazu. Dobór ramy ma znaczenie szczególne.
Najbardziej pożądana nagroda polskiej mody to „Złota Pętelka”. W tym roku otrzymali ją Aleksander Gliwiński i Magdalena Arłukiewicz. A. Gliwiński to najwybitniejszy polski projektant biżuterii. Inspiracją do stworzenia kolekcji pokazywanej na Gali stała się tęsknota za szykiem i elegancją lat 50-tych. Kolekcja powstała w oparciu o różne materiały jak: bursztyn, srebro, naturalna skóra, futro, elementy złocone. Jego biżuteria sprzedawana jest w wielu krajach świata. Magdalena Arłukiewicz w swej kolekcji położyła nacisk na proste i geometryczne linie. Spódnice i spodnie przypominają syrenie ogony. Kolekcja utrzymana jest w czarno białej tonacji z elementami szarości i różu.
Złotą Pętelkę otrzymali też: Szymon Słaboński – za najlepszy debiut ( młody projektant, który w u.br. nagrodzony został Srebrną Pętelką i statuetką Kreator Mody. Dla niego inspirację stanowiły barwne, kiczowate, niskobudżetowe teledyski wykonawców muzyki eurodance i eurohouse. Dedykuje ją Lucerno Olulo Navarro, 14 letniej Peruwiance, która została dotkliwie poparzona, ratując z pożaru inne dziecko), Ilona Kanclerz – za zasługi dla mody („Perły w koronie” to inspirowana tradycyjnym strojem kolekcja tworząca nowe podejście do łączenia tradycji z przyszłością. Dominująca w kolekcji czerń stanowi odniesienie do węgla. Wykorzystanie wzoru liścia paproci to próba nowej identyfikacji regionu śląskiego. Projektantka jest laureatką wielu nagród krajowych i zagranicznych, jest też wykładowcą na uczelniach artystycznych).
SHARK – marka (salon odzieży zajmujący się od 25 lat sprzedażą odzieży na różne okazje; szeroki wybór sukien, koszul, bluzek, żakietów, spódnic, spodni, sweterków, kurtek, płaszczy , dodatków). Uwagę Kapituły Złotej Pętelki wzbudziła niezwykle profesjonalna i kulturalna obsługa.
Galę zakończył pokaz sukien ślubnych Elizabeth Passion, prezentowanych do piosenki z repertuaru Anny German wykonanej przez laureatkę wielu konkursów – Martę Grabowską.
Podczas Gali szczególnie zwróciła uwagę prezentacja kreacji i kolekcji, nieobecnych w tzw. „sieciówkach”. Unikalne wzory, często pojedyncze, oferowane przez polskich projektantów i polskie marki są dowodem, iż nie wszyscy muszą być ubrani tak samo, z kolei cena może być korzystna dla każdego. Gala okazała się ciekawą propozycją nie tylko dla zgromadzonej publiczności. Kilku przedstawicieli firm odzieżowych szukało kontaktu z projektantami, mając dla nich propozycje współpracy.
Specjalnym akcentem Gali było uczczenie 40-lecia pracy S. Kosteckiego w kulturze i modzie ( w modzie 25), 15 „Dziennikarskich potyczek z modą”, 35 Konkursu o „Srebrną Pętelkę” (te dwa projekty mają mniej lat, gdyż przez pewien okres były organizowane dwa razy w roku) i wspominano czas, gdy Poznań był polską stolicą mody. Założyciele Polskiej Akademii Mody i kochający modę, mają nadzieję, że ten czas wróci. Początkiem jest Gala Polskiej Mody. Stefan Kostecki otrzymał Medal „Labor Omnia Vinci” Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego.
Zdjęcia udostępnione przez Polską Akademię Mody