Tłumy na Gali Polskiej Mody


Wczoraj w Alei Lipowej MTP odbyła się piąta już Gala Polskiej Mody zorganizowana przez Polską Akademię Mody przy współudziale MTP oraz wielu innych firm i marek.

Gala Mody 8

Licznie zgromadzona publiczność to znak rozpoznawczy imprez przygotowanych przez Polską Akademię Mody (a dawniej Mod Art). Wysoki poziom prezentacji, ciekawe propozycje projektantów i artystyczna atmosfera wynagrodziły wielu widzom, że musieli stać.

Gala składała się z trzech części. Pierwsza to 15 „Dziennikarskie potyczki z modą”. Dziennikarki, nie tylko z poznańskich redakcji, ubrała tym razem Anna Pawłowska – znakomita projektantka, laureatka wielu nagród. Jej kreacje były zawsze przyjmowane entuzjastycznie. Tak było również tym razem. Autorski pokaz projektantki, z wyszukaną aranżacją i muzyką, pełen fantazji, brawurowy w dodatku z udziałem nieskrępowanych modelek – dziennikarek, wzbudził zachwyt publiczności. Anna Pawłowska nagrodzona została już po raz drugi „Złotą Pętelką”.

Drugą część Gali stanowił finał 35 konkursu o „Srebrną Pętelkę”. Jak mówiła przewodnicząca jury, legenda polskiej mody Grażyna Hase, ze względu na wysoki poziom konkursu problemem był wybór kolekcji do finału, a jeszcze większym wyłonienie spośród nich tej jednej, jedynej.

Magdalena Brasse, która pracowała m.in. dla marki Mohito skomponowała kolekcję „KB15” z wełny, jedwabiu i jeansu. Inspirację stanowiły barokowe ołtarze i lata 90-te. Andżelika Niklewicz kolekcję „Polowanie w mieście” kieruje do młodych, odważnych kobiet. Dobierając starannie materiały i dodatki chciała stworzyć kolekcję dziką. „Czerwień róż – moja inspiracja” to kolekcja z naturalnego jedwabiu autorstwa Anny Szejbakowskiej. Natchnieniem była postać ubrana w delikatną, świetlistą tkaninę. Alicja Szklarz stworzyła kolekcję będącą spełnieniem marzeń z dzieciństwa, w którym kwiat róży miał dla autorki ogromne znaczenie. Viktoriia Nosach urodziła się na Krymie. Wzorem dla niej były lata 60-te. Zachowując różne struktury materiałów chciała nawiązać do malarstwa Pucciniego. Zofia Steć wykorzystała widziane pod mikroskopem polaryzacyjnym obrazy. Proste geometryczne konstrukcje zostały przełamane zwiewnością, zamaszystością i warstwowością tkanin. Ewelina Kowal zaprojektowała kolekcję w stylu romantycznym. Elementem łączącym są gipiury oraz materiał piankowy. Helena Zwierzchowska i Oliwia Kupiec zawarły w „Winding road” elementy plecionki. Inspiracją były stroje szlachty polskiej. Bianka Stys zadebiutowała swoją kolekcją, w której sylwetki oglądane od najciemniejszej do najjaśniejszej imitują przemijanie nocy. To również zabawa transparentnością, strukturą i fakturą materiału. Anna Jaśkowiak inspirowała się graffiti. Kreacje adresowane są do młodych gotowych do walki z przeciwnościami losu kobiet. Kolekcja Joanny Ograniściak – Płachta stanowi reinterpretację podstawowych form ubioru, szczególnie koszuli. Asymetryczne formy i plisowania, cięcia i surowe wykończenia nadają świeży i lekki rys tradycyjnym formom.

Srebrną Pętelkę i Nagrodę Główną ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Poznańskie ( bezpłatny pokaz i stoisko na targach wiosennych) i złoto-bursztynową biżuterie Aleksandra Gliwińskiego zdobyła Joanna Organiściak-Płachta.

Część trzecia Gali to tradycyjnie najbardziej pożądane i prestiżowe nagrody.

Moda to nie tylko odzież. Modna mogą być też różne usługi i działania.

Certyfikaty i statuetki „Marka na Topie” otrzymały: LPP (właściciel marek odzieżowych: Reserved – która od kilku miesięcy jest na czele rankingu marek odzieżowych), Cropp, House, Mohito, Sinsay), OSM Czarnków (hit i przebój roku – Deser Czaruś), Press-Service (lider w dziedzinie kompleksowego monitoringu internetu).

Statuetki Kreator Mody Fryzjerskiej 2015 otrzymali: Magda Kwiatkowska i Mariusz Nowacki (przypomnijmy że przed rokiem statuetki te dostały: Krystyna Piasecka i Maria Katscher).

Statuetkę i certyfikat Polski Kreator Wizażu 2015 otrzymał Olaf Tabaczyński (to nagroda przyznana po raz pierwszy. W przyszłym roku organizatorzy zamierzają wręczyć statuetkę Marka na Topie również marce obuwniczej). Jak mawia S. Kostecki – obraz kobiety to jej osobowość i ubiór, ale również głowa (fryzura i makijaż) oraz buty, stanowiące ramę tego obrazu. Dobór ramy ma znaczenie szczególne.

Najbardziej pożądana nagroda polskiej mody to „Złota Pętelka”. W tym roku otrzymali ją Aleksander Gliwiński i Magdalena Arłukiewicz. A. Gliwiński to najwybitniejszy polski projektant biżuterii. Inspiracją do stworzenia kolekcji pokazywanej na Gali stała się tęsknota za szykiem i elegancją lat 50-tych. Kolekcja powstała w oparciu o różne materiały jak: bursztyn, srebro, naturalna skóra, futro, elementy złocone. Jego biżuteria sprzedawana jest w wielu krajach świata. Magdalena Arłukiewicz w swej kolekcji położyła nacisk na proste i geometryczne linie. Spódnice i spodnie przypominają syrenie ogony. Kolekcja utrzymana jest w czarno białej tonacji z elementami szarości i różu.

Złotą Pętelkę otrzymali też: Szymon Słaboński – za najlepszy debiut ( młody projektant, który w u.br. nagrodzony został Srebrną Pętelką i statuetką Kreator Mody. Dla niego inspirację stanowiły barwne, kiczowate, niskobudżetowe teledyski wykonawców muzyki eurodance i eurohouse. Dedykuje ją Lucerno Olulo Navarro, 14 letniej Peruwiance, która została dotkliwie poparzona, ratując z pożaru inne dziecko), Ilona Kanclerz – za zasługi dla mody („Perły w koronie” to inspirowana tradycyjnym strojem kolekcja tworząca nowe podejście do łączenia tradycji z przyszłością. Dominująca w kolekcji czerń stanowi odniesienie do węgla. Wykorzystanie wzoru liścia paproci to próba nowej identyfikacji regionu śląskiego. Projektantka jest laureatką wielu nagród krajowych i zagranicznych, jest też wykładowcą na uczelniach artystycznych).

SHARK – marka (salon odzieży zajmujący się od 25 lat sprzedażą odzieży na różne okazje; szeroki wybór sukien, koszul, bluzek, żakietów, spódnic, spodni, sweterków, kurtek, płaszczy , dodatków). Uwagę Kapituły Złotej Pętelki wzbudziła niezwykle profesjonalna i kulturalna obsługa.

Galę zakończył pokaz sukien ślubnych Elizabeth Passion, prezentowanych do piosenki z repertuaru Anny German wykonanej przez laureatkę wielu konkursów – Martę Grabowską.

Podczas Gali szczególnie zwróciła uwagę prezentacja kreacji i kolekcji, nieobecnych w tzw. „sieciówkach”. Unikalne wzory, często pojedyncze, oferowane przez polskich projektantów i polskie marki są dowodem, iż nie wszyscy muszą być ubrani tak samo, z kolei cena może być korzystna dla każdego. Gala okazała się ciekawą propozycją nie tylko dla zgromadzonej publiczności. Kilku przedstawicieli firm odzieżowych szukało kontaktu z projektantami, mając dla nich propozycje współpracy.

Specjalnym akcentem Gali było uczczenie 40-lecia pracy S. Kosteckiego w kulturze i modzie ( w modzie 25), 15 „Dziennikarskich potyczek z modą”, 35 Konkursu o „Srebrną Pętelkę” (te dwa projekty mają mniej lat, gdyż przez pewien okres były organizowane dwa razy w roku) i wspominano czas, gdy Poznań był polską stolicą mody. Założyciele Polskiej Akademii Mody i kochający modę, mają nadzieję, że ten czas wróci. Początkiem jest Gala Polskiej Mody. Stefan Kostecki otrzymał Medal „Labor Omnia Vinci” Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego.

Zdjęcia udostępnione przez Polską Akademię Mody

 

 

Dodaj komentarz