Testy nowego Solarisa we Franowie


Do zajezdni na Franowie zawitał nowy tramwaj Solarisa w kolorach srebrno-zielonym. Niestety, ten trójczłonowy nowoczesny pojazd nie będzie przeznaczony dla poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, lecz dla przewoźnika w Olsztynie.

tramino-olsztyn

Na terenie rozległej, 17-hektarowej zajezdni, gdzie łączna długość torów liczy około 14 km nowy tramwaj będzie przechodził testy, dzięki którym będzie można mu wystawić homologację.

Tramwaj dla Olsztyna (podobny do takich, jakie z marką Solarisa jeżdżą w niemieckich miastach: Jenie czy Brunszwiku) różni się od poznańskich wagonów tramino: jest dwukierunkowy, ma o dwa człony mniej i jest o 10 cm szerszy, czyli ma 2,5 metra szerokości, ale przystosowany do torów o szerokości 1435 mm, czyli takich, jakie są na poznańskich trasach tramwajowych. Ale pojazd nie mógłby być testowany na poznańskich trasach, ze względu na jego większą szerokość i w tej sytuacji na zbytnią bliskość krawężników przystanków wobec tego tramwaju. Nowy Solaris otarłby o nie osłonami wózków. Stąd dla olsztyńskiego tramwaju gościnność ze strony poznańskiego MPK i wybór rozległego torowiska w zajezdni we Franowie.

W Olsztynie nie ma jeszcze odpowiedniej długości torowiska, gdzie tramwaj mógłby być testowany. Na ukończeniu jest jednak tamtejsza zajezdnia, gdzie docelowo stacjonować ma 18 wagonów. W budowie jest też trasa tramwajowa z dworca kolejowego przez centrum miasta do olsztyńskiego osiedla Jaroty, a także do kampusu uniwersyteckiego. Łączne trasy olsztyńskich tramwajów (z trzema liniami) mają liczyć około 11 km.

Pierwszy tramwaj z podpoznańskiego Bolechowa, gdzie trwa montaż 15 wagonów dla Olsztyna dostarczony ma być 13 czerwca, kolejne miasto otrzymywać będzie sukcesywnie przez następne tygodnie.

Otwarcie linii tramwajowej w Olszynie ma odbyć się w połowie listopada 2015 r. Wówczas minie pół wieku, gdy w 1965 roku na ulice tego miasta po raz ostatni wyjechał tramwaj typu N, jeżdżący wówczas po torach o szerokości 1000 mm. Olsztynianie z sympatią wspominali o kursującym wówczas tramwaju; teraz po pół wieku doczekają się najnowocześniejszej trasy z luksusowymi, w 100 procentach niskopodłogowymi klimatyzowanymi tramwajami Solarisa. Pewne jest, że będzie to najnowocześniejsza linia tramwajowa w Polsce. Warto też wspomnieć, iż Olsztyn dołączy do 14 miast (w tym aglomeracji katowickiej) z trakcją tramwajową. Ostatnim miastem, która otrzymała ten rodzaj komunikacji jest Częstochowa. Było to w… 1959 roku. Może teraz za przykładem Olsztyna z budową tras tramwajowych pójdą inne miasta, a chęć taką ma np. Radom, Płock czy Jastrzębie Zdrój. Unia Europejska sprzyja takim przedsięwzięciom, z czego skorzystał Olsztyn.

Andrzej Świątek

Zdjęcie: Andrzej Świątek i Solaris

 

Dodaj komentarz