Winogrady i Winiary bez tramwajów


Od najbliższego poniedziałku, 18 kwietnia, rozpoczną się kolejne prace remontowe torów i sieci tramwajowej, przejazdów i wiaduktu w rejonie skrzyżowania ulic: Libelta, Pułaskiego i Poznańskiej, a także na trasie Piątkowskiej i w ul. Murawa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Remonty te prowadzone są w ramach programu: „Odnowa infrastruktury tramwajowej”. Na finansowanie prac przeznaczono rekordową od wielu lat kwotę 22 mln zł. Jeszcze w roku 2014 r. było to ok. 3 mln zł, natomiast rok później – 18,9 mln zł. Na przykład ostatnio modernizacji doczekały się odcinki tras tramwajowych w ulicach: Dąbrowskiego, Podgórnej, Grunwaldzkiej (przy ul. Ostroroga) i Towarowej (tam prowadzone są jeszcze prace).

Remonty, co prawda, komplikują mieszkańcom przejazdy środkami komunikacji miejskiej, ale są one niezbędne przede wszystkim dla bezpieczeństwa, a także jakości przewozów.

 Modernizacje odcinków tras tramwajowych w kierunku Winograd i Winiar spowodują wyłączenie (nawet na kilka tygodni) z ruchu dwóch pętli winogradzkich: „Połabskiej” (linie: 4 i 10) i ”Wilczak” (linia 3) oraz przy ul. Piątkowskiej (linie: 9 i 11). Tramwaje wymienionych linii skierowane zostaną na czas prac na inne trasy, a z rejonów wyłączonych pętli tramwajowych pojadą – w miejsce tramwajów – autobusy zastępcze linii: T9 i T10 (poniżej przebieg tras i załączona mapka).

O ile trasa zastępcza autobusów linii T-9 nie budzi zastrzeżeń, to już przebieg linii T-10 – tak, ponieważ autobusy tej linii nie dojeżdżać będą (tak jak T-9) w rejon „Teatralki”. Autobusy linii T-10 zawracać będą na Winogradach, a dla pasażerów przystankiem przesiadkowym będzie PST „Słowiańska”. Pozostaje więc korzystać z autobusów innych linii, np. 69, 74, 82 czy 90.

Jak poinformował ZTM w Poznaniu harmonogram obejmuje:

  • wymianę szyn, podlewu i nawierzchni bitumicznej na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Pułaskiego z Libelta;
  • prace remontowe i konserwacyjne dotyczące wiaduktu nad ulicą Poznańską, w ciągu trasy PST: UWAGA! KOMUNIKACJA NA PST BĘDZIE SIĘ ODBYWAŁA BEZ ZMIAN;
  • remont sieci zasilającej, obejmujący wymianę słupów trakcyjnych na trasie tramwajowej na ulicy Murawa (od ulicy Winogrady do pętli Połabska);
  • remont infrastruktury torowo-sieciowej i czterech peronów na przystankach Bonin i Św. Leonarda na „trasie Piątkowskiej” od Bonina do al. Solidarności.

W pierwszej kolejności zakończone zostaną dwa pierwsze remonty, co pozwoli na uruchomienie komunikacji tramwajowej do pętli Wilczak (plan: koniec maja), prace na trasach prowadzących do pętli Połabska i Piątkowską mają potrwać do około 20 czerwca.

Wykorzystując zamknięcie ruchu tramwajowego na Winogradach prowadzone będą prace w podstacji trakcyjnej Murawa przy ulicy Sołtysiej, która zapewnia zasilanie dla tramwajów na Winogradach i która w tym roku przejdzie kompleksową modernizację.

Z uwagi na powyżej zaplanowane prace zamknięte zostaną trasy tramwajowe z mostu Teatralnego do pętli: Piątkowska, Połabska i Wilczak. Zmienione zostaną trasy pięciu linii tramwajowych, nr: 3, 4, 9, 10 i 11 oraz uruchomione zostaną dwie linie autobusowe „za tramwaj” T9 i T10.

Tramwaje linii nr 3 i 9 będą kursowały przez Jeżyce, „czwórka” z ulicy Fredry pojedzie ulicami Roosevelta, Głogowską i Hetmańską na Starołękę, „dziesiątka” wzmocni transport na trasie PST, natomiast tramwaje nr 11 pojadą z mostu Teatralnego przez Fredry i plac Wielkopolski do Śródki, a następnie na Starołękę.

Poniżej przebieg tras (tłustym drukiem wyróżniono zmienione odcinki):

Linia nr 3 

GÓRCZYN – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Wyszyńskiego – Małe Garbary – pl. Wielkopolski – pl. C. Ratajskiego – Fredry – RooseveltaZwierzynieckaKraszewskiegoRYNEK JEŻYCKIDąbrowskiego – Fredry – … – GÓRCZYN

Linia nr 4

STAROŁĘKA – Zamenhofa – Jana Pawła II – Wyszyńskiego – Małe Garbary –
pl. Wielkopolski – pl. C. Ratajskiego – Fredry – RooseveltaGłogowskaHetmańskaSTAROŁĘKA

 Linia nr 9

DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – pl. Wolności – Fredry – DąbrowskiegoRYNEK JEŻYCKIKraszewskiegoZwierzynieckaRoosevelta – Fredry – … – DĘBIEC

Linia nr 10

DĘBIEC – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – trasa PSTOS. SOBIESKIEGO

Linia nr 11

STAROŁĘKA – Hetmańska – Głogowska – Roosevelta – Fredrypl. C. Ratajskiego
pl. WielkopolskiMałe GarbaryWyszyńskiegoJana Pawła IIZamenhofaStarołęckaSTAROŁĘKA

 KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA – AUTOBUSY ZA TRAMWAJ

W miejsce komunikacji tramwajowej zostaną uruchomione linie zastępcze. Autobusy linii T9 będą kursowały z pętli Piątkowska przez Bonin, Winiary i Sołacz do mostu Teatralnego. Natomiast autobusy T10 będą obsługiwać rejon Połabskiej i Murawy oraz Starych Winograd, dowożąc pasażerów do trasy PST (dodatkowo wzmocnionej tramwajową linią nr 10). Mieszkańcy tej części Poznania mogą także korzystać z linii autobusowych łączących Winogrady, Sołacz i Winiary ze śródmieściem i innymi dzielnicami, takich jak: 51, 68, 69, 71, 82, 90, 91 i 93.

Linia T9

PIĄTKOWSKAPiątkowskaSokołaSzydłowskaWołyńskaWojska PolskiegoNad WierzbakiemWielkopolskaPułaskiegoMOST TEATRALNYDąbrowskiegoKościelnaNad WierzbakiemWojska PolskiegoWołyńskaSzydłowskaPiątkowskaPIĄTKOWSKA

Częstotliwość kursowania: co 10 minut podczas komunikacyjnego szczytu oraz co 15 minut poza szczytem, w soboty, niedziele i święta.

Linia T10

POŁABSKAAl. SolidarnościMurawaWinogradyKs. Mieszka ISŁOWIAŃSKASłowiańskaZagonowaWinogradyMurawaAl. SolidarnościPOŁABSKA

Częstotliwość kursowania: co 15 minut.

Na liniach zastępczych i zmienionych odcinkach tras bilety trasowane zachowują ważność.

Serdecznie przepraszamy pasażerów za niedogodności wynikające ze zmian tras.

Uwaga! Terminy wykonywanych prac mogą ulegać zmianie.

Oprac. AŚ

Zdjęcia: Andrzej Świątek

 

 

Dodaj komentarz