Na dwa miesiące przed zakończeniem robót budowlanych na rondzie Kaponiera dziennikarze poznańskich i wielkopolskich mediów mogli zapoznać się z technicznymi rozwiązaniami tego najważniejszego komunikacyjnego miejsca Poznania. W spotkaniu z reporterami uczestniczył m.in. Maciej Wudarski – wiceprezydent Poznania oraz przedstawiciele Zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich, Zarządu Dróg Miejskich i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Labirynt korytarzy, podziemne rondo piesze, schody ruchome i zwykłe, windy, przystanki naziemne i podziemne, parkingi i łukowe ceglane sklepienia starej XIX – wiecznej kaponiery. Do tego kilometry kabli energetycznych, kanalizacji, przewodów wentylacyjnych, torowiska tramwajowe w tzw. „dziurze toruńskiej”, którą – obok linii kolejowej – wiedzie Poznański Szybki Tramwaj. Ponadto na samej powierzchni Kaponiery rozjazdy i torowiska, trzy- czteropasmowe jezdnie, szerokie chodniki i ścieżki rowerowe.
Tak skrótowo przedstawia się ten najważniejszy komunikacyjny węzeł Poznania. Jego budowa, po ponad pięciu latach dobiega końca. Miał być początkowo oddany na piłkarskie mistrzostwa Europy „Euro 2012”, które także rozgrywane były m.in. w Poznaniu. Nie udało się zakończyć jego przebudowy także na Euro 2016 we Francji.
Światełko w tunelu jednak widać. Wiele urządzeń potrzebnych do funkcjonowania Kaponiery już zainstalowano. Trwają ostatnie roboty budowlane oraz prace przy wyposażaniu podziemnych hal i korytarzy. Obiekt komunikacyjny – po niezbędnych certyfikatach wydanych przez inspektorów nadzoru budowlanego, do spraw pożarnictwa, a także przez przedstawicieli policji i transportu miejskiego – przekazany ma być wstępnie na koniec sierpnia bieżącego roku. Uruchomione zostaną przystanki komunikacji miejskiej.
Natomiast do końca roku prowadzone będą przez poznański magistrat działania dla zagospodarowania przestrzeni. Zajmą się nimi urzędy miejskie. Zarząd Dróg Miejskich będzie odpowiadać za nadzór techniczno-budowlany. Zarząd Transportu Miejskiego zajmie się obsługą pasażerów, a lokale handlowo-usługowe oraz parking podziemny podlegać będzie Zarządowi Komunalnych Zasobów Lokalowych. Oznacza to, że miasto zrezygnowało z poszukiwania operatora przestrzeni komercyjnych. Zdaniem Macieja Wudarskiego rondo Kaponiera ze swymi wieloma funkcjami i ze względu na swą komunikacyjną wagę pozostanie we władaniu miasta.
W części podziemnej Kaponiery ma być m. in. kilkanaście podziemnych sklepów i punktów usługowych, ponadto toalety i parking podziemny. Zacznie się też porządkowanie terenów wokół Kaponiery i przywracanie zieleni. Będą nasadzenia drzew i krzewów.
Niezależnie – od pobudowanych na i pod Kaponierą przystanków komunikacji miejskiej (łączyć je będą szerokie korytarze, schody ruchome i windy, gdzie będzie można wygodnie przesiąść się z Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do zwykłych tramwajów i autobusów) – funkcjonować będzie nadal nieodległy przystanek PST w sąsiedztwie „Teatralki”. Początkowo miał być – po oddaniu nowej Kaponiery – zamknięty. Obecne władze miasta Poznania, które przyjaźnie nastawione są do promowania komunikacji, chcą zachowania tego popularnego przystanku PST w rejonie Mostu Teatralnego. Jak wiadomo, „Teatralka” jest obecnie najważniejszym miejscem przesiadkowym w mieście , gdzie na jednym poziomie – bez tuneli – znajdują się jeszcze cztery inne przystanki dla piętnastu(!) – z dwudziestu – linii tramwajowych kursujących po Poznaniu. Stąd decyzja o funkcjonowaniu tych dwóch obok siebie bardzo ważnych komunikacyjnych węzłów Poznania.
Andrzej Świątek
Zdjęcia: Andrzej Świątek