Tachograf cyfrowy vs tachograf analogowy – który wybrać?


Tachograf to urządzenie pomiarowe, które posiada w sobie kilka różnych funkcjonalności. Służy m.in. do mierzenie czasu jazdy kierowcy, jego wydajności czy czasu postoju. Obowiązek jego instalacji dotyczy wszystkich pojazdów, których ciężar przekracza 3,5 tony. Istnieją jednak pewne odstępstwa.

Tachografy nie muszą znajdować się w pojazdach, które służą:

  • do przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 kilometrów
  • w celu pomocy humanitarnej (np. ratownictwo medyczne)
  • do niehandlowego przewozu rzeczy o masie dopuszczalnej nieprzekraczającej 7,5 tony

Głównym powodem, dla którego taki obowiązek istnieje jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Tym samym istnieje konieczność rejestracji czasu pracy kierowców, do czego służy właśnie tachograf. Nowoczesne urządzenia posiadają jednak wiele dodatkowych funkcji wspierających funkcjonowanie floty.

Tachografy analogowe

W pojazdach ciężarowych i dostawczych nadal można spotkać tachografy analogowe, pomimo faktu, że od 1 maja 2006 w nowych samochodach istnieje obowiązek montowania urządzeń nowszej generacji. Dzieje się tak ponieważ prawo nie nakazuje rygorystycznie wymiany tachografu analogowego na cyfrowy w starszych pojazdach, jednak przy okazji jego uszkodzenia należy tego dokonać.

Nie ma także obowiązku wymiany tachografu na nowszy w przypadku, gdy pojazd został sprowadzony z kraju, który znajduje się w Unii Europejskiej. Jeżeli pochodzi natomiast z innego kraju – należy wyposażyć pojazd w tachograf cyfrowy.

Celem regulacji prawnych jest stopniowe zastępowanie tachografów analogowych cyfrowymi, jednak dopóki spełniają one swoje funkcje w stabilny sposób, nie ma konieczności wymiany – tym bardziej jeśli kierowca jest przyzwyczajony do takiego urządzenia.

Tachograf cyfrowy

Główną zaletą tachografów cyfrowych jest wykorzystanie nowoczesnych technologii, które cechują się przede wszystkim niezawodnością i stabilnością. O wiele łatwiejsze jest również zachowanie zgodności tachografu cyfrowego z wymogami prawnymi. Takie urządzenia przesyłają zdalnie wszystkie dane do zewnętrznych dysków, są archiwizowane, a na ich podstawie generowane wszelkie raporty.

WEBFLEET Tachograph Manager to rozwiązanie dla firm posiadających flotę z pojazdami powyżej 3,5 ton, które stawiają na sprawdzone i pewne rozwiązania. Celem twórców oprogramowania jest dostarczenie systemu pozwalającego na uzyskanie realnych oszczędności. W przypadku tachografu WEBFLEET korzyści to szczególnie odciążenie pracowników biurowych z tworzenia raportów, czy planowania pobierania danych – system wykona te czynności w sposób zautomatyzowany.

Warto również wspomnieć, że WEBFLEET Tachograph Manager, dzięki zdalnej możliwości pobierania danych oszczędza czas kierowców oraz paliwo, gdyż nie muszą oni za każdym razem wracać do bazy w celu odczytania danych z tachografu.

Rozwiązanie WEBFLEET jest gwarancją bezpieczeństwa przechowywania wszelkiego rodzaju danych. Jedną z funkcji platformy jest możliwość prostego zarządzania uprawnieniami, a kopie zapasowe tworzone są w dobrze zabezpieczonych centrach danych. WEBFLEET to także gwarancja stabilnego i niezawodnego działania. Ponadto instalacja systemu jest maksymalnie uproszczona i nie wymaga pracy specjalisty IT.

Podsumowanie

Od 2006 nie ma możliwości wyposażania pojazdów w tachografy analogowe. Wiele firm pomimo braku obowiązku wymiany takich urządzeń na rozwiązanie cyfrowe, decyduje się na takie rozwiązanie. Tachografy cyfrowe dają bowiem możliwości oszczędzania oraz łatwej analizy wydajności floty dostarczając szczegółowych i przejrzystych raportów.

Źródło: TomTom Telematics – Monitoring pojazdów

Dodaj komentarz