Wydział Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od września 2013 wdraża innowacyjny program wychowania przedszkolnego – Tablit. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program ma na celu walkę z infantylizacją (zdziecinnieniem) wczesnej edukacji i propagowanie edukacji za pośrednictwem innowacyjnych technologii wśród najmłodszych.
– Celem naszego projektu jest zaciekawienie dzieci światem przyrody i nauki, rozwinięcie u nich samodzielności w uczeniu się, wyrobienie kompetencji komunikacyjnych, a także poszerzenie znajomości słownictwa angielskiego. Z kolei, u nauczycieli chcemy zmienić podejście do procesu edukacyjnego oraz rozwinąć umiejętności korzystania z mediów w procesie nauczania – wyjaśnia dr Anna Basińska z Wydziału Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik procesu dydaktycznego projektu.
Program Tablit powstał w wyniku niepokoju związanego z upraszczaniem celów oraz treści kształcenia w kluczowym etapie dla rozwoju człowieka – edukacji przedszkolnej. Rzeczywistość, w której funkcjonują dziś dzieci ( m-learning, wszechstronnie stymulujące i rozwijające zabawki, które mają w domach) wymaga zmian i innowacji w procesie edukacji instytucjonalnej. W programie Tablit kontekstem wszelkiej działalności dziecka jest świat przyrody i nauki. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest bardzo uboga w treści przyrodnicze (np. rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych oraz orientacja w świecie zwierząt i roślin), a przecież to treści bliskie dziecku, bardzo dla niego atrakcyjne, dodatkowo stwarzające mu możliwości podejmowania różnorodnej aktywności badawczej (obserwowania, eksperymentowania, eksploracji, dokonywania pomiarów itp.).
Pomimo wielu pojawiających się na rynku edukacyjnym publikacji metodycznych promujących aktywizujące metody pracy we wczesnej edukacji, większość nauczycieli wykorzystuje je okazjonalnie, nierzadko w sposób niewłaściwy lub nawet błędny, bez refleksji na temat ich wartości edukacyjnej. Trudno dziwić się nauczycielom, gdyż błądzą w gąszczu nowatorskich, a często pseudonowatorskich rozwiązań metodycznych, nie otrzymując rzetelnej informacji na temat skuteczności tych metod oraz odpowiedniego wsparcia w ich wykorzystywaniu w procesie nauczania.
Program Tablit zbudowany jest z 27 czterotygodniowych projektów edukacyjnych realizowanych w ciągu 3 lat pobytu dziecka w przedszkolu (9 projektów na rok). Każdy projekt posiada niezmienne elementy, pozwalające dzieciom na podejmowanie samodzielnych działań badawczych, a nauczycielom na doskonalenie umiejętności związanych z jego wdrażaniem. Propozycje zawarte w scenariuszach projektów są różnorodne, a co najważniejsze przyjmowane z entuzjazmem przez najmłodszych.
Ponadto projekt zawiera materiały dostosowane do użytku na tablicach multimedialnych i tabletach, takie jak animacje oraz zbudowane w oparciu o nie filmiki przybliżające dzieciom zjawiska przyrodniczo-naukowe. Interaktywne materiały wymagają od dziecka uwagi i aktywnego udziału w zajęciach.
– W programie wykorzystujemy nieznaną do tej pory metodę modelowania dialogów „Questioning the Author”. W tej metodzie nauczyciel stosując aktywne słuchanie (słowa wyrażające zainteresowanie, parafrazy wypowiedzi dzieci), stawianie pytań otwartych oraz ich parafrazowanie, zachęca do dyskusji nad problemem, a także aktywizuje do formułowania i wyrażania opinii na temat zjawisk przyrodniczych prezentowanych na animacjach multimedialnych. W konsekwencji wymiany pomysłów i poglądów, dzieci dochodzą do poprawnych naukowo wyjaśnień, a jednocześnie rozwijają kompetencje komunikacyjne – wyjaśniają autorzy projektu.
Niestety, podstawa programowa wychowania przedszkolnego nie uwzględnia również edukacji językowej. Dodatkowo akcja ‘Przedszkole za złotówkę’ spowodowała, że w przedszkolach zaprzestano dodatkowej, płatnej nauki języka angielskiego. Tablit posiada moduł języka angielskiego, dzięki któremu nauczyciel nie musi znać języka angielskiego, aby stworzyć dzieciom warunki do jego nauki. Materiały multimedialne umożliwiają dzieciom naukę nowych słów i wyrażeń.
– Należy zaznaczyć, iż przedstawione powyżej cele odnoszą się do projektu. Główny jego produkt, program wychowania przedszkolnego Tablit, będzie dostępny powszechnie dla wszystkich przedszkoli w kraju i można przyjąć, że powyższe planowane efekty będą mogły zostać osiągnięte poza projektem we wszystkich przedszkolach, które zechcą korzystać z programu. W przypadku, gdy będą Państwo zainteresowani wdrożeniem Tablita poza projektem, prosimy o kontakt. Obiecujemy wszelką możliwą pomoc i doradztwo – proponują twórcy programu.
cudowny program i najlepsze prowadzące. Tablit kochają moje dzieci i rodzice w przedszkolu. To jest to!