Startuje II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca „Granice natury – granice kultury”


Drugiego dnia festiwalu, 28 kwietnia o godz. 20.00, zobaczymy solo Hygina Delimata, choreografa i performera na co dzień pracującego w Austrii, założyciela grupy Body Architects I platformy Craft Choreography w Wiedniu oraz Mind Culture Podcast. Hygin Delimat czerpie inspirację z ulicznych form ekspresji, jak breakdance czy hip hop i jest zafascynowany eksplorowaniem ekstremalnych stanów performatywnych związanych z katastrofą i przetrwaniem. „Landscape before catastrophe” to naładowany emocjami krajobraz, spotęgowany muzyką Henryka Góreckiego, który łączy uniwersalne, archetypiczne tematy nieuchronności i rozpadu z bardzo współczesną refleksją nad relacją człowieka i planety.

29 kwietnia – w Międzynarodowym Dniu Tańca – o godz. 19.00 zapraszamy do udziału w akcji ulicznej „Narodowe Tańczenie”, która odbędzie się pod patronatem Jacka Jaśkowiaka, prezydenta miasta Poznania. Działanie, nawiązujące do popularnej idei flash mob, polega na wspólnym wykonaniu poloneza w scenerii ulicy Taczaka, na której znajduje się siedziba Polskiego Teatru Tańca. Do wydarzenia dołączyć może każdy. Znajomość tańca nie jest wymagana. Zgromadzeni uczestnicy włączają się spontanicznie do korowodu, zainicjowanego przez gości specjalnych – zaproszonych przez nas do udziału zespołów artystycznych, które już potwierdziły swój udział, m.in. tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. Zatańczymy razem poloneza w wersji kanonicznej lub improwizując! Mile widziane będą kostiumy i emblematy kojarzące się z polską tradycją tańczenia poloneza, kulturą szlachecką i Międzynarodowym Dniem Tańca oraz akcenty świadczące o solidarności z narodem ukraińskim.

29 kwietnia o godz. 20.00 spektakl „Kurka Wodna albo urojenie” zaprezentują gospodarze Festiwalu, czyli Polski Teatr Tańca. „Kurka Wodna albo urojenie” to balansująca na krawędzi fabuły i manifestacji Czystej Formy opowieść o młodym artyście, oparta na motywach zaczerpniętych z dramatów Witkacego „Kurka Wodna”, „Matka” , „Tumor Mózgowicz” i „Bellatrix”. Ironia, czarny humor i soczysty język, feeria barwnych świateł i bogactwo kostiumów łączą się z formalną wyrazistością gestów i gęstą emocjonalnością ruchu tancerzy Polskiego Teatru Tańca. Naturalną scenografią spektaklu są przestrzenie siedziby Polskiego Teatru Tańca przy ul. Taczaka 8 w Poznaniu. Warto przypomnieć, że spektakl „Kurka Wodna albo urojenie” został uznany za jedno z sześciu najlepszych wystawień polskiej klasyki w 2021 w VII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dziel Literatury „Klasyka Żywa”, którego organizatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 5 czerwcatego roku zostanie zaprezentowany w finale konkursu „Klasyka Żywa”, podczas 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.
Gwiazdą ostatniego dnia festiwalu będzie zespół Jo Strømgren Kompani (JSK)- autorski zespół Jo Strømgrena, jednego z najbardziej znanych w skali międzynarodowej skandynawskich choreografów. Twórca 150 spektakli, które prezentowane były w 64 krajach świata, jest obecnie rezydentem Norweskiej Opery Narodowej i Baletu w Oslo. Utwory Jo Strømgrena charakteryzują się fuzją tańca i teatru, intensywnym językiem ruchu oraz poczuciem humoru, nierzadko z podtekstem politycznym. Jego najważniejsze i najczęściej nagradzane to: A Dance Tribute to The Art of Football (1998, m.in. nagroda Den norske Dansekritikerprisen przyznawana przez Norweskie Stowarzyszenie Krytyków – Norsk Kritikerlag), Maskuline mysterier (1998), There (2002, m.in. nagroda Hedda 2003), I Hospitalet (2005), The Society (2008), Coco Chanel (2017), The Door (2018, litewska prestiżowa nagroda Złotego Krzyża Sceny 2018).

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz