Są dzieła, które wydaje się znamy. Co więcej, podziwiamy za to, że są nienaruszalne w swoim przekazie. Warto jednak czasem naruszyć „nienaruszalność”, aby odkryć coś trwalszego – coś co może zaistnieć w chwili, gdy przekraczamy schematy i dawnym wartościom nadajemy nową formę – udowodniła to wersja baletowa „Stabat Mater” zrealizowana pod auspicjami Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Premiera, która odbyła się 11 listopada br. była prawdziwie „premierowa” zarówno od strony potraktowania tematu jak i reinterpretacji pierwotnych założeń twórczych. Udowodniła, że sztuka to umiejętność materializowania idei w formę gestów i scenicznych zdarzeń, które mogą określać sensy obecne poza sceną i teatrem. Czasem powiedzieć mniej – znaczy wyrazić więcej… To „czasem” określa przestrzeń do zaistnienia „zawsze” jeśli mówimy o pojednaniu kultur. Zaproszone do wspólnego tańca tworzą nowe kroki, których – jedni chcą się nauczyć a inni po prostu podziwiają i oklaskują. Tak też po raz pierwszy w Polsce choreografie Danieli Cardim i Edwarda Cluga – Teatr Wielki w Poznaniu zaprosili na premierę baletową: „Stabat Mater” Szymanowskiego i Pergolesiego.
Daniela Cardim i Edward Clug – ikony światowej, współczesnej choreografii, po raz pierwszy w Polsce, wraz z tancerzami Teatru Wielkiego w Poznaniu przedstawią swoją wizję Stabat Mater Szymanowskiego i Pergolesiego. W interpretacjach choreograficznych znajdziemy bogate spectrum emocji – od cierpienia i żałoby, po afirmację życia, od wstrzymującego oddech poczucia straty, po akceptację tego, co przynosi los.
Badam tematy bezradności, straty i odnalezienia siły do dalszego działania – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu. Z kompozycją Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę. Dla Edward Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia – Stabat Mater w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem.
Synergia dźwięku i ruchu, wielowymiarowość przekazu, doskonała interpretacja tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy.
Dominik Górny
(w artykule wykorzystano fragmenty informacji prasowej Teatru Wielkiego w Poznaniu)