W roku 1991 wprowadzono reorganizację komunikacji nocnej – nastały czasy komunikacji autobusowej. Zyskali na tym nie tylko mieszkańcy – tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby torowe, które niezbędne naprawy infrastruktury tramwajowej mogły wykonywać nocami, bez konieczności wprowadzania czasowych zmian w funkcjonowaniu komunikacji.
– Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian. Pracowałem wówczas jako motorniczy. Na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N. Jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe. Zaczynaliśmy z 11 liniami, po 30 latach mamy ich w aglomeracji już 22 – tłumaczy Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań, do zwiedzania którego gorąco zachęcamy.
W nocy z 18 na 19 listopada na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 liniach nocnych:
N31 – kursująca na trasie: Starołęka – Plewiska;
N32 – Kacza – Os. Rusa
N33 – Zieleniec – Rondo Kopernika
N34 – Samotna – Os. Batorego
N35 – Dworzec Główny – Os. Sobieskiego
N36 – Podolany – Rondo Kopernika
N37 – Koziegłowy – Rondo Kopernika
N38 – Rondo Kopernika – Os. Orła Białego
N39 – Rondo Kopernika- Wichrowa
N40 – Dworzec Główny – Kacza
N41 – Starołęka – Mogileńska.