Solaris ze Stadlerem dostarczy tramwaje dla Krakowa


Konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA dostarczy dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie 50 niskopodłogowych tramwajów.

Krakowskie MPK, mając na uwadze realizację kontraktu, który jest ważny dla mieszkańców Krakowa, bo dotyczy zakupu niskopodłogowych tramwajów, zgodnie z przepisami ustawy: Prawo Zamówień Publicznych, zdecydowało o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa – konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA.

Firma PESA Bydgoszcz SA, która wygrała przetarg, nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów (o wartości blisko 430 mln zł) w wyznaczonym przez krakowskie MPK terminie – 10 listopada 2017 roku. PESA nie wniosła też wymaganego zabezpieczenia dotyczącego wykonania tej umowy.

W Krakowie dwa lata temu testowany był  jeden z solarisów tramino, prototyp, w kolorach srebrno-czerwonym, który jeździ obecnie w Poznaniu, np. na linii 15.Tramwaj ten był pierwszym, dostarczonym – jeszcze w 2010 roku – do Poznania. Kolejne 45 tramwajów Tramino (nieco konstrukcyjnie zmienionych, już w barwach zielono –żółtych) jeździ na wielu liniach, w tym na trasie Poznańskiego szybkiego Tramwaju, od 2011 roku. Prototypowy tramwaj Solaris Tramino, w 100 proc. niskopodłogowy, który był testowany w Krakowie, spotkał się z pozytywnymi opiniami krakowiaków.

Mieszkańcy Krakowa będą teraz ciekawi, jaki model zostanie wykonany i dostarczony do grodu Kraka: czy to będzie podobna konstrukcja, jak jeżdżące tramwaje w Poznaniu, czy w Olsztynie, a może będą to takie pojazdy, które kursują w  niemieckich miastach – Brunszwiku czy Jenie lub od niedawna w Lipsku – o zupełnie nowym designie tramwajów. Warto przypomnieć, iż jeden taki wagon był prezentowany ostatnio na ”Trako” –  Międzynarodowych Targach Kolejowych w Gdańsku, gdzie wśród  ekspertów i zwiedzających budził zachwyt swą konstrukcją i sylwetką. Tramwaj Solaris Tramino dla Lipska otrzymał wówczas prestiżową nagrodę im. inż. Ernesta Malinowskiego. W konkursie tym  pod uwagę brane były innowacje techniczne stosowane w pojazdach szynowych. AŚ

Zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz