Śmierdzący problem na pograniczu Poznania i gminy Suchy Las


Stowarzyszenia Ekologiczne Mieszkańców Suchego Lasu oraz Moraska działają wspólnie w sprawie oprotestowania lokalizacji na terenie składowiska odpadów w Suchym Lesie instalacji do odzysku odpadów biodegradowalnych – biokompostowni. Swoje zaniepokojenie wyrazili także poznańscy radni – czytaj tutaj.

suchy las biokompostownia

Wójt gminy Suchy Las wyraził swoje stanowisko dotyczące przeprowadzenia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odwołując się w dniu 8 czerwca 2010 r. od decyzji Prezydenta Miasta Poznania z dnia 21 maja 2010 r. (o znaku: OS.V/7684-79/10) stwierdzającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do odzysku odpadów biodegradowalnych zlokalizowanej w Poznaniu na dz. nr 245/5 ark. 37 obr. Morasko oraz wnosząc zażalenie na Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2010 r. (znak: RDOŚ-30-OO.I-66190-496/10/ws) w którym ww. organ wyraża opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jak również na Postanowienie Prezydenta Miasta Poznania z dnia 7 maja 2010 r. (znak: OS.V/7684-79/10) o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Wójt gminy Suchy Las po przeanalizowaniu dokumentacji sprawy, w tym w szczególności załączonych do ww. decyzji: charakterystyki planowanego przedsięwzięcia i karty informacyjnej przedsięwzięcia nie zgadzał się ze stanowiskiem ww. Organów, stwierdzając, że dla planowanego przedsięwzięcia winien zostać stwierdzony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W uzasadnieniu do odwołania Wójt wyraźnie wskazał, że zgodnie z pismem Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2010 r.(znak: ZZO/DT/222-1/2010), adresowanym do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i stanowiącym uzupełnienie do karty informacyjnej przedmiotowego przedsięwzięcia, odzyskowi poddane zostaną selektywnie zebrane odpady biodegradowalne m. in. takie, jak: produkty spożywcze przeterminowane i nie nadające się do spożycia; odpady kuchenne ulegające biodegradacji; oleje i tłuszcze jadalne; surowce i produkty nieprzydatne do spożycia i przetwórstwa; nieprzydatne do wykorzystania tłuszcze spożywcze, odpadowa serwatka, szlamy z mycia, oczyszczania, obierania, odwirowywania i oddzielania surowców i wiele innych. Są to odpady łatwo podlegające procesom fermentacji, jak również stanowią doskonałe środowisko bytowania szeregu organizmów w tym chorobotwórczych, są źródłem uciążliwości odorowych – o szczególnym nasileniu przy wysokich temperaturach powietrza (np. późną wiosną i latem). Stąd – zdaniem Wójta – przed przystąpieniem do realizacji przedsięwzięcia ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy, obejmującej w szczególności kwestie dotyczące transportu tych odpadów do planowanej instalacji:
– jakimi pojazdami będą odpady biodegradowalne dowożone (otwarte, zamknięte, chłodnie),
– sposób zabezpieczenia tych pojazdów przed rozprzestrzenianiem do środowiska odorów (filtry, inne rozwiązania), 
– jaki będzie czas oczekiwania pojazdów na rozładunek, – w jaki sposób dezynfekowane będą pojazdy po rozładunku itp.

Dalszy problem stanowi etap przetrzymania odpadów przez 2-3 dni celem homogenizacji: czy w tym czasie procesy gnilne, rozwój drobnoustrojów itp. będzie w dalszym ciągu przebiegał, czy ulegnie zahamowaniu, a jeżeli tak, to w jaki sposób, co z odorami z tego procesu.
W dokumentacji podkreśla się, że odpady nie będą magazynowane. Zważywszy, że ilość powstających odpadów ulega zmianie – brak w dokumentacji odpowiedzi na pytanie co się stanie z odpadami, gdy ilość dowożonych odpadów będzie większa, od pojemności instalacji, dokąd będą kierowane, w jakich warunkach magazynowane. Podobnie w sytuacjach awaryjnych, co się stanie z wytwarzanymi bądź już dowożonymi odpadami w przypadku, gdy instalacja nie będzie działać.

Na powyższe pytania, które są tylko przykładowymi – brak odpowiedzi w dokumentacji. Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoliłoby na przeanalizowanie faktycznego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Dotyczy to również oddziaływania na obszary chronione na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie Natura 2000 PLH300001 „Biedrusko” i w niewielkiej odległości – rezerwat przyrody „Meteoryt Morasko”.
Niezbędnym elementem procedury oceny oddziaływania na środowisko jest udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji. Prezydent Miasta Poznania odstępując od oceny oddziaływania na środowisko jednocześnie zamknął drogę dla przeprowadzenia konsultacji społecznych przewidzianych ustawą z dnia 3 października 2008 r.

W wyniku odstąpienia od przeprowadzenia tej procedury mieszkańcy zarówno Poznania, jak i sąsiadującej gminy Suchy Las pozbawieni zostali możliwości zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy, możliwości składania uwag i wniosków. Wójt w uzasadnieniu do odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podkreślił, że przy tego typu inwestycjach umożliwienie udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji jest szczególnie wskazane. Na koniec należy nadmienić, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie uwzględniło ww. odwołania i zażaleń wskazując, że ani Wójt, ani Gmina Suchy Las nie są stronami w tym postępowaniu.

Przedstawiamy poniżej opinię Stowarzyszenia Ekologicznego Mieszkańców Suchego Lasu wraz z pismami do Prezydenta Miasta Poznania.

Śmierdzący problem w Suchym Lesie?

Wielu zapewne słyszało o problemach mieszkańców gdańskich Szadółek, warszawskiego Radiowa, bydgoskich Siernieczek i Liszkowa walczących z odorem z kompostowni zatruwającym ich codzienne życie i uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie. Niewielu wie, że potężna kompostownia ma powstać także na granicy Suchego Lasu.

Ogólnopolskie media co rusz obiegają relacje pokazujące mieszkańców gmin w których zlokalizowane są kompostownie oskarżających je o uniemożliwiający normalne życie odór, chorujące na alergie i zatrucia dzieci oraz zwiększoną zachorowalność na choroby układu oddechowego i choroby nowotworowe. Radiowo, Siernieczek, Liszkowo, Szadółki, Milanówek to tylko wierzchołek góry lodowej. Niestety okazuje się, że instalacja do odzysku odpadów biodegradowalnych ma powstać także przy samej granicy z gminą Suchy Las, tuż obok istniejącego w Suchym Lesie składowiska odpadów komunalnych miasta Poznania.

Co ma powstać?

Zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami inwestor, tj. Zakład Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu wybudować ma instalację do odzysku odpadów biodegradowalnych. Ilość odpadów, które mają do niej trafić wynosi aż 30 000 ton/rok. W tym celu uzyskał już m.in. następujące decyzje i postanowienia:

– postanowienie Prezydenta Miasta Poznania z dnia 21 maja 2010 r., znak OS.V/7684-79/10, w sprawie odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

– decyzję Prezydenta Miasta Poznania z dnia 21 maja 2010 r., znak OS.V/7684-79/10, o środowiskowych uwarunkowaniach,

– decyzję nr 163/2010 Prezydenta Miasta Poznania z dnia 15 lipca 2010 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W chwili obecnej Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania prowadzi zaś postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

Zgodnie z planami inwestora rozruch technologiczny wraz z nadzorem technologicznym ma nastąpić w dniu 30 czerwca 2016 r.

Szczegóły dotyczące planowanego przedsięwzięcia dostępne są na stronie: http://bip.odpady.poznan.pl/bip/ogloszenia/zamowienia-publiczne.html.

Jakie zagrożenia?

Jakie konkretne zagrożenia będą wiązały się z planowaną inwestycją trudno oczywiście na dzień dzisiejszy precyzyjnie określić. Obawiamy się jednak, że jej funkcjonowanie wiązać się będzie z hałasem, zwiększonym ruchem pojazdów ciężarowych dowożących odpady do kompostowni, emisją odorów i aerozolu biologicznego oraz niebezpiecznym oddziaływaniem na zdrowie i życie ludzi amin alifatycznych i pochodnych siarkowych. Co ciekawe, pomimo, że inwestycja ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie Rezerwatu Meteoryt Morasko w Poznaniu, Obszaru Chronionego Krajobrazu Biedrusko oraz Natura 2000 Biedrusko poprzedni Prezydent Miasta Poznania zdecydował się odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jest to tyle niepokojące, że ocenę taką przeprowadza się niejednokrotnie dla o wiele mniejszych inwestycji. Co więcej odległość najbliższych zabudowań wynosi jedynie kilkaset metrów.

Bezczynność oznacza akceptację

Planowana inwestycja może budzić i budzi spore obawy o jej oddziaływanie na zdrowie mieszkańców oraz o środowisko naturalne. Tym bardziej docenić należy zaangażowanie Wójta Suchego Lasu, który wystąpił do Prezydenta Miasta Poznania z pismem wskazującym na konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Zainteresowanie sprawą wyraziła ponadto grupa radnych Rady Gminy Suchy Las, tj. Jarosław Ankiewicz, Wojciech Korytowski i Ryszard Tasarz, a także radni Rady Miasta Poznania, tj. Michał Grześ, Ewa Jemility, Tomasz Lewandowski, Maria Lisiecka-Pawełczak, Hanna Owsianna. Do sprawy włączyli się również Senator RP Jadwiga Rotnicka oraz asystent z-cy prezydenta Poznania Krzysztof Grzybowski.

Zachęcamy następnych radnych do poparcia akcji sprzeciwu. Zdecydowany sprzeciw poparty licznymi pismami skierowanymi do władz miasta Poznania oraz spotkaniami z jego przedstawicielami wyraziły ponadto wraz z nami, tj. Stowarzyszeniem Ekologicznym Mieszkańców Suchego Lasu także Stowarzyszenie Miłośników Umultowa, Stowarzyszenie im. Wojciecha Bogusławskiego, Zarząd Osiedla Suchy Las Wschód, Stowarzyszenie Zabytkowy Folwark Morasko, Zarząd i Rada Osiedla Morasko-Radojewo. Warto zwrócić ponadto uwagę, że protest mieszkańców Moraska i Radojewa, skierowany do Prezydenta Miasta Poznania podpisało kilkaset osób.

Zachęcamy wszystkich mieszkańców do działania celem zapobieżenia powstaniu inwestycji, w tym m.in. do kierowania głosów sprzeciwu do władz miasta Poznania na adres: Prezydent Miasta Poznania, Plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań (lub elektronicznie na adres prezydent@um.poznan.pl).

Stowarzyszenie Ekologiczne Mieszkańców Suchego Lasu

źródło www.suchylas.pl

 

Dodaj komentarz