Sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego wydłużony


Ten sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego jest absolutnie rekordowy. Przez dziewięć miesięcy rowery wypożyczono ponad milion razy, a liczba użytkowników PRM zbliżyła się do 100 tysięcy. Ze względu na wyjątkowo duże zainteresowanie sezon zakończy się w tym roku 17 grudnia.

– To jest sukces Miasta, firmy Nextbike, ale przede wszystkim użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego. Dane statystyczne mówią same za siebie. Już mamy powyżej miliona wypożyczeń w tym roku. W całym poprzednim sezonie było ich niecałe 400 tysięcy. System został rozbudowany o ¼, a uzyskaliśmy ponad 2,5-krotny wzrost liczby wypożyczeni – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

W sezonie 2016 Poznański Rower Miejski miał ponad 58 tys. użytkowników, a liczba wypożyczeń wyniosła około 388 tysięcy. Od lipca do końca 2016 roku do dyspozycji mieszkańców i turystów było 61 stacji PRM, a w nich 700 rowerów (wcześniej 37 stacji i 440 rowerów). Średnio 690 wypożyczeń na rower (2,5 dziennie) – przy średniej liczbie rowerów – 563.

W 2017 roku system został rozbudowany. Liczy obecnie 89 stacji (w tym dwie sponsorskie), w których na użytkowników czeka ponad 970 rowerów. W systemie zarejestrowało się ponad 40 tys. nowych użytkowników, a liczba wypożyczeń przekroczyła milion, czyli wyniosła 2,5 razy więcej niż w ubiegłym roku. Średnio 1061 wypożyczeń na rower – 3,85 dziennie.

– Wpływ na tak duże zainteresowanie miała rozbudowa systemu, ale również fakt, że użytkownicy, mieszkańcy Poznania i aglomeracji, coraz bardziej przekonują się do systemu roweru miejskiego jako bardzo istotnego elementu transportu publicznego w mieście – dodaje Maciej Wudarski.

 

W tym roku najchętniej rowery były wypożyczane w czerwcu, kiedy skorzystano z nich ponad 172 tys. razy. Dzienny rekord wypożyczeń padł w piątek, 19 maja – 8 710 wypożyczeń. Przez cały sezon rowery w Poznaniu były wypożyczane średnio co 23 sekundy.

Najpopularniejszy rower, o numerze 68005, ma w tym roku za sobą 1791 wypożyczeń. Dużą popularnością cieszyły się również niestandardowe rowery. Te z fotelikiem dziecięcym wypożyczono ponad 10 tys. razy, a dziecięce – 1 400 razy. Średni czas jednego wypożyczenia roweru miejskiego w Poznaniu to 16 minut i 30 sekund.

Poznań, wśród 30 miast w Polsce które mają systemy wypożyczeń rowerów, jest w pierwszej trójce za Warszawą i Łodzią które mają jednak dużo więcej rowerów (Warszawa – ponad 5 tys, Łódź – 1,5tys.)

-Poznań jest również jednym z trzech miast, któremu udało się przekroczyć ponad milion wypożyczeń. W tej chwili mamy już 1,033 mln wypożyczeń, a do końca sezonu zostało jeszcze kilka tygodni – informuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike Polska, która jest operatorem systemu PRM.

W ramach testu do 17 grudnia przedłużona będzie możliwość wypożyczania rowerów w Poznaniu.

– Będziemy bardzo uważnie obserwować zainteresowanie rowerami w tym miesiącu. Będzie to pierwszy grudzień, kiedy Poznański Rower Miejski będzie funkcjonował. Istotny wpływ na to będzie z pewnością miała prognoza pogody – informuje zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na przyszły rok planowana jest kolejna rozbudowa. PRM powiększy się o 200 rowerów i 20 stacji. Do dyspozycji użytkowników będzie wówczas 109 stacji, a w nich niemal 1 200 rowerów.

– Dostarczone rowery będą tzw. III generacji, czyli takie które jeżdżą już po ulicach Poznania. Ich wypożyczenia i zwroty odbywają się w stacji. Zastanawiamy się co będzie optymalnym rozwiązaniem w przyszłości. Pod uwagę bierzemy wprowadzenie rowerów elektrycznych, cargo, czy też rowerów czwartej generacji, których nie trzeba zostawiać w stacji. Ich wypożyczenie, jak i zwrot odbywają się w dowolnym miejscu wygodnym dla użytkownika – mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Obecnie trwa ustalanie lokalizacji nowych stacji PRM. Na pewno stacje powstaną na Naramowicach i Świerczewie. Podczas European Cycling Challenge te osiedla „wykręciły” najwięcej kilometrów i wygrały stacje. Na Świerczewie stacja PRM powstanie przy skrzyżowaniu ulic Buczka i Kołłątaja, na Naramowicach będzie to Naramowicka-Karpia.

 

– Miasto będzie analizować co dalej z Poznańskiem Rowerem Miejskim po 2018 roku. Umowa, która nas wiąże z firmą Nextbike kończy się bowiem wraz z końcem przyszłego roku. Przeanalizujemy czy system będzie funkcjonował bez zmian, czy też powinniśmy podjąć jakieś istotne działania – wyjaśnia Maciej Wudarski.

Zdjęcia: Hieronim Dymalski

 

Dodaj komentarz