Ruszyła Poznańska Kolej Metropolitalna


10 czerwca pierwsze pociągi PKM połączą Poznań z Nowym Tomyślem, Jarocinem, Wągrowcem i Grodziskiem Wielkopolskim. W ramach drugiego etapu, który zaplanowany jest na lata 2019 – 2021, uruchomione będą połączenia do Rogoźna, Gniezna, Wrześni, Kościana i Szamotuł.

Docelowo na każdej z 9 linii kolejowych wychodzącej ze stolicy Wielkopolski pociągi pojadą regularnie, co pół godziny rano i po południu oraz co godzinę w pozostałym czasie.

Węzły przesiadkowe 

Oprócz uruchomienia dodatkowych pociągów ważne jest przekonanie mieszkańców około poznańskich gmin, żeby zostawili samochód w swoim miejscu zamieszkania lub pod lokalnym dworcem i przesiedli się na pociąg.

Zgodnie z koncepcją PKM – prawie wszystkie stacje i przystanki będą węzłami przesiadkowymi, na których będzie można zostawić samochód czy rower lub dojechać do nich komunikacją publiczną.

Na terenie metropolii poznańskiej będzie 55 węzłów przesiadkowych, 63 parkingi dla prawie 4,5 tysiąca samochodów oraz stanowiska dla ponad 1700 rowerów. Wartość tych inwestycji, w których mieści się również budowa 111 km ścieżek rowerowych, wyniesie ponad 700 mln zł, z czego na 65% uzyskano dofinansowanie.

Część węzłów przesiadkowych ujednolicono architektonicznie. Powstały, i powstają, ciekawe wizualnie i funkcjonalne elementy planowanych przystanków takie jak wiaty dla rowerów, toalety, ławki, stojaki rowerowe, zegary, tablice informacyjne i kierujące, pojemniki na zieleń, kosze na śmieci, czy latarnie.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz