Ruszył tramwaj na Naramowice (ZDJĘCIA, FILMY)


Od 23 kwietnia do dyspozycji pasażerów jest już cała trasa. Tramwaje jadą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką, by następnie zatrzymać się przy skrzyżowania z ul. Sarmacką na przystanku autobusowo-tramwajowym „Naramowice”. Kolejny przystanek to „Os. Łokietka” w rejonie ul. Łużyckiej, a następny – „Jasna Rola” przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni przystanek jest przy ulicy Błażeja i taką też nosi nazwę. Z myślą o wydłużeniu w przyszłości torowiska na północ Poznania nie powstała tam pętla, ale końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów.

Ponieważ teren wokół torowiska to wciąż plac budowy, zdecydowano, że na obecnym etapie ze względów technologicznych oraz bezpieczeństwa można tam uruchomić tylko jedną linię. Docelowo trasę na Naramowice będą obsługiwać dwie linie tramwajowe.

Przy trasie aktualnie trwają prace wykończeniowe, sukcesywnie będą także uruchamiane lub montowane kolejne elementy infrastruktury pasażerskiej, takie jak biletomaty czy tablice informacji pasażerskiej.

Cicho i bezpiecznie

Trasa została wykonana w technologii ograniczającej hałas i drgania. Jest też wyposażona w nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności użycia tradycyjnego zwrotnika. Wykorzystywany będzie również system monitoringu odbieraków oraz tester zwarcia osiowego.

Ponadto trasa jest wyposażana w Totupoint – system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków. Na słupach tablic informacji pasażerskiej znajdują się przyciski, które będą wyzwalać głosową informację o odjazdach tramwajów. Infrastruktura dla osób z niepełnosprawnościami zostanie uzupełniona również o system fakturowych oznaczeń nawierzchni.

Przybywa dróg i chodników

W dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z układem drogowym towarzyszącym trasie tramwajowej. Łączna długość budowanych lub przebudowanych dróg, razem z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz