Rokietnica walczy o nowoczesny dworzec pasażerski bez uciążliwego punktu przeładunkowego w samym sercu miejscowości


4 stycznia o godzinie 14.00 w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Rokietnicy odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Komisji Wspólnej Rady Gminy Rokietnica. Tematem wiodącym będzie zaplanowanie działań zmierzających do likwidacji punktu przeładunkowego przy dworcu kolejowym w Rokietnicy wobec sprzecznej z pierwotnymi założeniami i zawierającej szereg niekonsekwencji opinii w tej sprawie PKP PLK SA, podtrzymanej pismem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z 20 grudnia.

Wbrew Studium Wykonalności do projektu modernizacji linii nr E59 Poznań Główny – Szczecin Dąbie, Inwestor – PKP PLK S.A., pod wpływem lobby przedsiębiorcy korzystającego dotychczas z punktu przeładunkowego w Rokietnicy, opierając się na kontrowersyjnych przesłankach, podjął działania zmierzające do jego pozostawienia na terenie dworca w  Rokietnicy.

Wobec braku racjonalnego uzasadnienia dla możliwości pogodzenia w bezpośrednim sąsiedztwie terenu stacji Rokietnica dwóch wykluczających się funkcji: pasażerskiej, związanej z działaniem punktów przesiadkowych w ramach transportu publicznego oraz przeładunkowej, opartej na transporcie towarów przy wykorzystaniu ciężkiego sprzętu, Rada Gminy Rokietnica 7 listopada 2016 r. podjęła stanowisko w sprawie likwidacji powyższego punktu ładunkowego.

Mając na uwadze dokumenty strategiczne Stowarzyszenia Metropolia Poznań związane z powstaniem Poznańskiej Kolei Metropolitarnej, planowanej do unijnego dofinansowania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, poważną uciążliwość, zagrożenie bezpieczeństwa oraz barierę rozwojową wynikającą z działania punktu ładunkowego w Rokietnicy, wójt gminy Rokietnica upoważniony powyższym stanowiskiem rady, zwrócił się do parlamentarzystów, ministra infrastruktury i środowiska, wojewody wielkopolskiego, marszałka województwa wielkopolskiego, starosty poznańskiego o wsparcie. Zakładanym celem jest likwidacja punktu ładunkowego i ostateczne zdefiniowanie przeznaczenia terenu dworca w Rokietnicy zgodnie z projektem Poznańskiej Kolei Metropolitarnej.

Gmina Rokietnica przygotowała już koncepcję architektoniczną terenu dworca, spełniającą obligatoryjne kryteria dla projektów węzłów przesiadkowych kwalifikujących się do unijnego dofinansowania. Dalsze działania wymagają konkretnych uzgodnień i decyzji. Ich waga dla gminy Rokietnica, dla której kluczowym elementem rozwoju staje się sprawnie działający transport publiczny, jest kluczowa.

Należy także dodać, że gmina Rokietnica wskazała alternatywę dla budowy punktu ładunkowego z prawdziwego zdarzenia zarówno w ciągu linii E-59, jak i linii kolejowej Poznań – Piła, która, z racji siedziby przedsiębiorcy zainteresowanego działaniem punktu przeładunkowego w swoim najbliższym sąsiedztwie (miejscowość Sobota), byłaby lokalizacją najbardziej właściwą.

 

Dodaj komentarz