„Rocznicowe” trasy tramwajowe


40 lat temu, w maju 1974 roku, Trasą Chwaliszewską zaczęły jeździć tramwaje. Tym samym komunikacją tą z Garbarami połączona została Śródka.

Tramwaj nowej linii nr 21 kursował z pętli przy rzeźni na Garbarach przez Chwaliszewo i Śródkę aż do Miłostowa. Była to jedyna linia, która kursowała Trasą Chwaliszewską, z której można było podziwiać pobliską katedrę i oczywiście Wartę z portem rzecznym oraz Cybinę.

Tramwaje linii  21 przez mosty Chrobrego i Mieszka I (obiekty na Trasie Chwaliszewskiej) nie jeździł jednak po nowych torach. Te bowiem wbudowane były w jezdnię mostu Chrobrego od dziesięciu lat, a mostu Mieszka I – od ośmiu. Obie przeprawy drogowe przez Wartę i Cybinę oddano kolejno w latach 1964 i 1966. Na dokończenie trasy tramwajowej i uruchomienie tramwajów przez Chwaliszewo nie starczyło wówczas pieniędzy. Te znalazły się dziesięć lat później.

To, że na tę trasę w 1974 roku skierowano tramwaj jednej linii wynikało z tego, iż tory z ulicy Estkowskiego skręcały tylko w stronę rzeźni. Tam tramwaj linii 21 łączył się z  torami w ulicy Garbary, po których jeździły tramwaje linii 5. Gdy trzy lata później w 1977 roku otwarta została trasa drogowa Małe Gabary oraz przy niej zbudowano tory tramwajowe, którymi połączono ulicę Estkowskiego z placem Wielkopolskim, tramwaj linii 21 przestał jeździć. Wynikało to ze zmiany połączeń.  4 czerwca 1977 r. Małymi Garbarami i Trasą Chwaliszewską z Ogrodów do Miłostowa pojechały tramwaje linii 8, a także przedłużona z pl. Wielkopolskiego linia 16, która także kursowała w stronę Miłostowa.

Wraz z otwarciem trasy w ulicy Małe Garbary 30 maja 1977 roku – po trzydziestu latach funkcjonowania linii tramwajowej w ulicy Garbary oraz Zielonej – zamknięte zostało połączenie Garbar z placem Wiosny Ludów. Tramwaje „piątki” w kierunku Górczyna zawracały w al. Marcinkowskiego.

Warto jeszcze przypomnieć, iż 40 lat temu przedłużona została trasa tramwajowa do Miłostowa. Wcześniej tramwaje linii 6 i 8 miały pętlę przy osiedlu Warszawskim. Od 23 lutego 1974 roku (w 29. rocznicę wyzwolenia Poznania) kursowały też tramwaje linii 15 po nowej trasie w ulicy Murawa do pętli „Serbska”. Trasa ta była ważna dla rozbudowujących się wówczas w kierunku północno- wschodnim Winograd.

Otwarcie trzech nowych tras tramwajowych w 1974 roku wynikało nie tylko z rozwoju komunikacji i poprawy podróżowania, ale także ze względów propagandowych. W ówczesnych warunkach ustrojowych, władze ludowe każdą oddawaną inwestycję przypisywały rocznicom, a wówczas obchodzona było hucznie XXX-lecie Polski Ludowej. W Poznaniu dla uczczenia takich rocznic nie mogło więc również zabraknąć przekazywanych mieszkańcom ważnych przedsięwzięć.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz