Auto królowej i łódź Jamesa Bonda


Największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych odbędą się od 3 do 5 listopada. Jedną z atrakcji będzie prezentacja limuzyny DS420 LANDAULETT ze stajni Daimlera. Takim samym modelem jeździ królowa Elżbieta II. Jednym z najdroższych samochodów na ekspozycji będzie Maserati Mistral. Wersja Spyder z 1967 roku została niedawno sprzedana za 740 tys. funtów, czyli równowartość ponad 3,5 mln zł. Wśród ciekawostek znajdzie się też łódź motorowa Glastron GT-150 z 1972. Będzie to taki sam model łodzi jaki można zobaczyć w filmie o przygodach Jamesa Bonda „Żyj i pozwól umrzeć” z Rogerem Moorem. Agent 007 wykonał w nim najdłuższy na świecie skok motorówką, pokonując 36,5 metrów.

Na miłośników starej motoryzacji czekają trzy dni emocji, program pełen wydarzeń i zapierająca dech w piersiach ekspozycja w aż sześciu pawilonach. Poza zabytkowymi autami, będą dostępne również motory i rowery. Nie zabraknie spotkań z ciekawymi ludźmi m.in. z Arkadym Fiedlerem, który przemierza świat Fiatem 126P i Romualdem Koperskim, który opowie o podróżach i motoryzacji na Syberii.

Retro Motor Show to nie tylko targi klasyków i youngtimerów! To także spotkania z pasjonatami motoryzacji, pokazy, warsztaty renowacji aut, spotkania z ciekawymi ludźmi – fachowcami, podróżnikami czy organizatorami rajdów. Wśród wielu egzemplarzy samochodów, motocykli, autobusów, wozów strażackich, retro-kamperów i rowerów znajdzie się nawet czołg! Przygotowano prawdziwe rarytasy!

Auto Świat Classic zaprezentuje wyjątkową kolekcję klasycznych Mazd. Obok legendarnej Mazdy Cosmo Sport z 1968 r., która była pierwszym na świecie samochodem z dwutłokowym silnikiem Wankla stanie najlepiej zachowany w Polsce egzemplarz Mazdy RX-7 z 1985 r. oraz Mazdy RX-8, MX-5 i MX-5 RF.

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, oddział Muzeum Wojska Polskiego przygotowuje ekspozycję poświęconą militariom. Znajdziecie na niej nie tylko czołg M60, ale także Daimlera Dingo z II wojny światowej i jego młodszego „brata” czyli Humvee. A to zaledwie 3 pojazdy z całej ekspozycji, którą przygotowuje wojsko.

Giełda Klasyków zaprezentuje imponujące stoisko o  rekordowej w historii targów powierzchni 1000 m2 na którym będziecie mogli podziwiać starannie wyselekcjonowane „perełki” przeznaczone na sprzedaż.
Wśród nich m.in. Lotus Esprit Turbo SE – jeden z zaledwie 1608 wyprodukowanych egzemplarzy, kultowy Fiat 131 Mirafiori, który w PRL-u był synonimem luksusu, BMW M 635 CSI – jeden z najszybciej zyskujących na wartości klasyków, wyprodukowany w liczbie zaledwie 5855 sztuk, a nawet…
łódź motorową Glastron GT-150 z 1972 roku, to dokładnie ten sam model łodzi, jakim James Bond (Roger Moore) uciekał przed ścigającymi go oponentami w filmie Live and Let Die (Żyj i pozwól umrzeć) z 1973 roku (przy okazji oddając najdłuższy skok motorówką na świecie, wynoszący 36,5 metra).

Nie zabraknie oczywiście polskich akcentów rodem z PRL-u, Duże Fiaty, Syrenki, Warszawy, Maluchy będą otoczone u nas specjalną opieką! Imponującą kolekcję zaprezentuje Porsche Club Poland, a poznańskie MPK znów – niczym do zajezdni – zjedzie na Retro Motor Show zabytkowymi autobusami,
które cieszą nie tylko dorosłych wspominających czasy młodości, ale także dzieci, które chętnie siadają za ich kierownicami. Będą także wozy strażackie a nawet karetki!

Najciekawsze modele Retro Motor Show:

Mercedes SL190 z 1957 roku – cena tego modelu oscyluje w okolicach 450 tysięcy złotych. Samochód będzie można zakupić podczas targów.

FORD Mustang Fastback – ikona amerykańskich „Muscle cars”.

FORD A – ponowne spotkanie z protoplastą dzisiejszej motoryzacji. To auto tylko w pierwszych dwóch tygodniach zobaczyło ponad 25 milionów osób! Nigdy wcześniej ani nigdy później nie było aż tak dużego zainteresowania nowym modelem auta!

CHEVROLET 490S LIGHT DELIVERY 1922 – jeśli ktoś mógł zagrozić niekwestionowanej pozycji Forda A na amerykańskim rynku, to był to Chevrolet 490S. Nazwa wywodzi się od ceny samochodu, który na początku swojej historii kosztował 490 dolarów. Nie trwało to jednak długo, jego średnia cena dość szybko urosła do poziomu 820 dolarów. Chevrolet w standardzie oferował elektryczny klakson, prędkościomierz czy amperomierz.

Maserati Mistral – pod koniec lat 60-tych spełniły się ambicje marki Maserati, aby zyskać status firmy produkującej samochody z tzw. wyższej półki. Za tym sukcesem stoi także model Mistral. Dość powiedzieć, że wersja Spyder z1967 roku została całkiem niedawno sprzedana za 740 tys. funtów!!!

PEUGEOT R172 TORPEDO – model 172 produkowany był w latach 1923-1924, a z taśm montażowych zjechało niecałe 9 tys. sztuk.

Daimler DS420 Landaulette  – do dziś pozostaje w służbie Jej Królewskiej Mości, Królowej Elżbiety II, służą trzy luksusowe, niemal 6-metrowe limuzyny ze stajni Daimlera.

STANDARD 10A 1935 – firma stosunkowo mało znana w Polsce. Pod nazwą Standard istniała od 1903 do 1963 r. i wytwarzała samochody dla brytyjskiej klasy średniej. W czasie II Wojny Światowej produkowano w niej m. in. słynne samoloty de Havilland Mosquito. Po wojnie poprzez przekształcenia własnościowe była dalej znana przede wszystkim jako Triumph (silniki dostarczał Standard).

Retro Motor Show to klasycznie dobry pomysł na spędzenie rodzinnego weekendu na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Czeka na Was aż 6 pawilonów wypełnionych klasykami. To 2x więcej niż rok temu, a cena biletów wciąż pozostała taka sama – już od 15 zł w przedsprzedaży. Zapraszamy od 3 do 5 listopada.

Dla Czytelników mieliśmy 5 dwuosobowych zaproszeń! Konkurs trwał do 2 listopada do godz. 20. Laureatów poinformowaliśmy mailowo z prośbą o potwierdzenie skorzystania.

Zobacz inne nasze konkursy kliknij tutaj.

Mile widziane polubienie Naszego Głosu Poznańskiego na facebooku i zaproszenie znajomych do lajkowania – kliknij tutaj.

www.facebook.com/naszglospoznanski/

 

RETRO MOTOR SHOW w liczbach
Największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych

3.11 – 5.11.2017 r.

Gdzie?
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań

Kiedy?
3 – 5 listopada 2017 r.

Godziny otwarcia
PIĄTEK 11.00 – 18.00, SOBOTA 10.00 – 18.00, NIEDZIELA 10.00 – 16.00

Ponad 19 000 zwiedzających w 2016 r.

32 000 m² ekspozycji

70 wystawców i 50 wystawców indywidualnych

6 pawilonów

3 targowe dni

CENY BILETÓW

PIĄTEK, SOBOTA, NIEDZIELA (3-5 listopada 2017)
Bilety dostępne w przedsprzedaży i w kasach biletowych w dniu wydarzenia.
15 PLN – cena biletów w przedsprzedaży za pośrednictwem:
Ticketpro, Tixer, Empik, Media Markt, Ruch i Saturn.
20 PLN – cena w kasach podczas wydarzenia.

BILET RODZINNY
Bilety rodzinne dostępne tylko w kasach, w cenach biletów z przedsprzedaży.
(min. 3 osoby spokrewnione, w tym 1 dziecko do 13 roku życia. Cena biletu dla 1 osoby)

15 PLN – cena w kasach podczas wydarzenia.

BILET Z OGÓLNOPOLSKĄ KARTĄ DUŻEJ RODZINY

5 PLN – cena w kasach podczas wydarzenia dla 1 os.

 

WYBRANE WYDARZENIA

Strefa Akademii Renowacji – pawilon 7

PREZENTACJE

  • ,,CENTRUM MOTORYZACJI HISTORYCZNEJ- Zmiany w ciągu ostatniego roku”- film prezentujący projekt i cel budowy – Wioletta Rolewska
  • Klub miłośników motoryzacji- CLASSICA-MIERZĘCIN – Monika Nowakowska

PREZENTACJE SZKÓŁ– Tylko piątek

  • prezentacje Szkół Samochodowych biorących udział w AR 2018
  • przedstawienie eksponatów do odrestaurowania 2017-2018
  • prezentacja pojazdów wykonanych przez szkoły w 2016-2017

WYKŁADY

  • Zmiany w rejestracji pojazdów zabytkowych, kolekcjonerskich i kompletacja dokumentów- ekspert Wioletta Rolewska- „AżDoZet”
  • Zmiany w badaniach technicznych pojazdów zabytkowych- Zbigniew Kopras- CMH
  • Sprowadzanie aut z zagranicy- formalności, Urząd Celny, zwolnienia i opłaty, akcyza, cło, VAT- ekspert Wioletta Rolewska- „AżDoZet”
  • Wpis do rejestru zabytków- ekspert Wioletta Rolewska- „AżDoZet”
  • Panel dyskusyjny: Ubezpieczenia aut zabytkowych i kolekcjonerskich- ekspert Wioletta Rolewska- „AżDoZet”
  • Białe karty, opinia rzeczoznawcy – ekspert Dr. Wojciech Krugiełka
  • DEBATA: Pułapki- stan techniczny pojazdu i fałszywa dokumentacja lub jej brak- przy zakupie starych aut
  • DEBATA: Jak wybrać zakład naprawy, na co zwracać uwagę- nasi eksperci

 SZKOLENIA (warsztat i scena)

  • Naprawy mechaniczne – Zbigniew Kopras- Muzeum Motoryzacji
  • Naprawy rozruszników i prądnic pojazdów retro- Zbigniew Kopras- Muzeum Motoryzacji
  • Systemy zasilania silników w pojazdach zabytkowych- L- jet- tronic i K- jet-tronic Ryszard Kędzia i Waldemar Busz- AutoElektronika
  • Cynowanie- sposób na naprawę karoserii pojazdów zabytkowych- Andrzej Pleskota
  • Materiały lakiernicze stosowane w pojazdach zabytkowych- Tomasz Tomczyk- Akademia NOVOL
  • Chromowanie- co i kiedy można zrobić w pojazdach zabytkowych- Remigiusz Gryń- AG-REM
  • Pomiar grubości lakieru pojazdów zabytkowych- metody pomiarów, prawidłowe wskazania- Arkadiusz Berliński- Prodig-Tech
  • Szlifowanie i polerowanie w przygotowaniu powierzchni karoserii pojazdów zabytkowych- Miłosz Terczyński- Dynabrade
  • Obróbka spawów, szlifowanie i oczyszczanie zgrzewów- Miłosz Terczyński- Dynabrade
  • Dorabianie uszkodzonych elementów karoserii na kole angielskim- Andrzej Pleskota i Zbigniew Kopras
  • Oczyszczanie powierzchni i usuwanie starych powłok lakierowych- Damian Szopiński- Renovatio
  • DEBATA: Cynowanie czy szpachlowanie- Tomasz Tomczyk NOVOL i Andrzej Pleskota
  • Różnica w naprawach nadwozi pojazdów współczesnych i zabytkowych- rozmowa z Andrzejem Pleskotą, Tomaszem Tomczykiem i Adamem Niedzwiedzkim
  • Odrestaurowanie i naprawa uszkodzonej tapicerki bez jej wymiany- Marek Górski- ColourLock
  • Dorabianie uszkodzonej tapicerki skórzanej w pojazdach zabytkowych
  • Demontaż elementów i przygotowanie pojazdu do renowacji- Leszek Koliński Classic- Service.eu
  • Przygotowanie powierzchni polerskiej w powłokach pojazdów zabytkowych- Robert Maćków- BERG
  • Profesjonalne zabezpieczenie lakieru pojazdów zabytkowych

SPOTKANIA Z CIEKAWYMI LUDŹMI

  • Wielkie plany Centrum Motoryzacji Historycznej- Zbigniew Kopras
  • Mercedes jako dobra lokata- Jarogniew Ratajczak- Prezydent Klubu na Polskę i Roman Dębecki- Redaktor Naczelny Auto Świat
  • Podróż przez Świat Fiatem 126p- Arkady Fidler
  • Motoryzacja rodem z PRL-u w książkach Dobiesława Wielińskiego- spotkanie z autorem
  • Podróże i motoryzacja na Syberii i projekt „Dookoła Świata na pokładzie  Antka”- Romuald Koperski
  • Złombol 2017 ku czci motoryzacji rodem z PRL-u- relacja z rajdu- Robert Woźniak i Jacek Grzywacz
  • Na pohybel fotoradarom- Emil Rau
  • Muzea PRL-u i kolekcje prywatne- Marek Ertman
  • Miłość do traktorów- historia kolekcjonera- Jerzy Kania
  • Skansen maszyn rolniczych- Jacek Grzywacz
  • Wyścigi rajdowe pojazdów zabytkowych
  • Kirgistan Łazem- Robert Woźniak
  • Żukiem przez Azję- Jacek Jaroszek- Bradziaga
  • Rajd do Gruzji pojazdami z PRL-u
  • Retro Caravaning- Niewiadowki.pl lub CT
  • Wyścigowy puchar Polski- motocykle zabytkowe klasyczne
  • Skansen Maszyn Rolniczych Łochowice- Jacek Grzywacz
  • Magazyn Wystawowy Polskiej Motoryzacji Konkolewice
  • Muzeum Gryfa- pojazdy militarne
  • Robert Werle- prezes Automobilklubu Wielkopolskiego

WYBRANI WYSTAWCY

Auto Świat Classic

Na swoim stoisku Auto Świat Classic zaprezentuje wyjątkową kolekcję klasycznych Mazd. Obok Legendarnej Mazdy Cosmo Sport z 1968 r., która była pierwszym na świecie samochodem z dwutłokowym silnikiem Wankla stanie najlepiej zachowany w Polsce egzemplarz Mazdy RX-7 z 1985 r. oraz Mazdy RX-8, MX-5 i MX-5 RF.

Pawilon 5

Giełda Klasyków

Giełda Klasyków to wiodący w Polsce portal oferujący pojazdy zabytkowe na sprzedaż. W tym roku ekspozycja pod względem rozmiaru i bogactwa oferty będzie rekordowa w historii portalu.
Na ponad 1000 m² dostępnych będzie kilkadziesiąt ciekawych pojazdów, z których każdym będzie można odjechać do domu. Wśród prezentowanych egzemplarzy znajdą się m.in.:
LOTUS ESPRIT TURBO SE (jeden z 1608 wyprodukowanych egzemplarzy), PORSCHE 911 CARRERA 2 993, FIAT 131 MIRAFIORI, BMW M 635 CSI E24 (jeden z 5855 wyprodukowanych egzemplarzy),
JAGUAR XJS 2+2 CONVERTIBLE 4.0, MERCEDES 500E W124 (składany ręcznie w fabryce Porsche w Zuffenhausen), MASERATI GHIBLI GT, CITROEN CX ATHENA, BMW K1 czy GLASTRON GT-150 – łódź w której James Bond (Roger Moore) uciekał przed ścigającymi go oponentami w filmie Live and Let Die (Żyj i pozwól umrzeć). Nie zabrakło również aut z historią jak SUNBEAM TALBOT 80, którego w 1947 roku oglądał na Międzynarodowych Targach Poznańskich generał Wasilewski, by nabyć go w 1948 r.

Pawilon 5

Klub Zabytkowych Mercedesów

Klub Zabytkowych Mercedesów pokaże trochę historii S klasy na Retro Motor Show. Jak wiemy dla tej marki wprowadzenie nowego modelu zawsze jest powiązane z ukazaniem jego poprzedników
i tak właśnie będzie na wystawie. Zaprezentowane zostaną dwa auta przedwojenne zachowane
w stanie oryginalnym, będą to auta na chodzie. Są to bardzo rzadkie modele, wyprodukowano ich ilości śladowe. Przedstawiona zostanie także kolekcja S klasy od końcówki lat 60-tych do początku lat 90-tych. Dodatkowo zostanie zaprezentowane jedno auto sportowe – Mercedes SSK, które jest również z okresu przedwojennego, będzie to sportowy akcent na stoisku KZM.

Cała ekspozycja będzie nawiązywała do nowej S klasy, która zostanie pokazana w historycznym oznaczeniu modelu 560, co nawiązuje do lat 80-tych, będzie to auto nie pokazywane jeszcze szerokiej widowni.

Pawilon 5

Porsche Club Poland

Na stoisku Porsche Club Poland prześledzić będzie można ewolucję modelu 911. Zaprezentowane zostaną auta należące do klubowiczów z regionu Wielkopolski począwszy od reprezentantów pierwszej serii modelowej, z tzw. krótkim rozstawem osi w postaci chłodzonych powietrzem butelkowego egzemplarza Porsche 912 z 1966 roku, piaskowego 911 SWB z półautomatyczną skrzynią biegów Sportomatic pochodzącego z pierwszego roku produkcyjnego tej wersji tj. roku 1968 poprzez pochodzące z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych modele CS, 964, 993 aż do pierwszego chłodzonego płynem Porsche 911 o oznaczeniu modelowym 996 pochodzącego z przełomu wieków. Uzupełnieniem ekspozycji będzie najnowszy model Porsche 911 oznaczony fabrycznym kodem 991.2 z turbodoładowanym silnikiem typu boxer będący najnowszym wytworem inżynierów ze Stuttgartu, kontynuujący trwającą od ponad pięćdziesięciu lat historię tego kultowego modelu. Oprócz samochodów na stoisku będzie można także zobaczyć modele wszystkich generacji Porsche 911 w skali 1:18 będące częścią kolekcji jednego z klubowiczów Porsche Club Poland.

Pawilon 5

Lancia Klub Polska

Na stoisku klubu zostaną zaprezentowane Lancie, które były flagowymi limuzynami polskiego rządu.
Wśród nich m.in. Lancia Lybra 2.0 20V 155 KM, Lancia Thema I, Lancia Z 2.0 16V 136 KM (ten model jeździł w BOR), Lancia Kappa QP 3.0 24V 205 KM (model sedan jeździł w polskim rządzie). Na stoisku pojawią się również kultowe włoskie akcenty w postaci Fiata 500 pierwszej generacji oraz pierwszej generacji Fiata Multipla, protoplasty minivanów.

Pawilon 5

Oldtimer Classic Garage

Oldtimer Classic Garage to przede wszystkim Mercedesy w unikatowych konfiguracjach. Wśród prezentowanych modeli m.in. Mercedes-Benz 500SEC C126 AMG, Mercedes-Benz 280C C114
w wersji skandynawskiej, Mercedes-Benz 250C C114, Mercedes-Benz 280SLC C107, Mercedes-Benz 280SE W108, Mercedes-Benz 200D W123, Mercedes-Benz 560SEC C126, Mercedes-Benz W124 BRABUS, Mercedes-Benz E320 Sportline W124.

Pawilon 5

Classicauto

Na stoisku Classicauto w tym roku pojawi się wyjątkowe Volvo Amazon Kombi z 1958 r., Volvo 245 oraz Volvo 1800 ES.
Pawilon 5

Mustang Klub Polska

Na ekspozycji Mustang Klub Polska oraz Bemo Motors będzie można zobaczyć pięknie odrestaurowane kabriolety z pierwszych lat produkcji 1965, 66 i 68 roku, a także muskularny model Sportsroof Mach 1 z 1969r. Fani Chipa Foosa będą mogli podziwiać jedyny w Polsce i prawdopodobnie w Europie model który wyjechał ze stajni właśnie tego legendarnego designera. Dodatkowo na naszej ekspozycji będzie można podziwiać kurz prosto z amerykańskiej ziemi na Mustangu Fastback z 1968 roku przed renowacją!

Pawilon 5

AutoPoBabci

W tym roku stoisko AutoPoBabci niezmiennie będzie kusić ciepłą babciną atmosferą stanowiąc tło dla automobili z okresu międzywojennego oraz lat 50-tych i 60-tych. Zaprezentowane zostaną 3 modele Fordów A: z 1929 r. – Sport Coupe, z 1930 r. – Pickup i z 1931 r. – 4-door DeLuxe oraz Forda Mustanga z 1967 r. i kultowy skuter Piaggio Vespa 150 Sprint z 1973 r. Ciekawostką stoiska będzie
Citroën BL11 z 1955r., pojemność 1911ccm, moc 55KM, produkowany w latach 1934-1957, z krótką przerwą w latach 43-45, jest to pierwsze europejskie wieloseryjne auto z napędem na przednią oś. Brak wału napędowego dla tylnej osi pozwoliło obniżyć środek ciężkości auta i dzięki doskonałemu prowadzeniu i trzymaniu się drogi był w latach 30-tych niedoścignionym królem ulicy. Przez co przed wojną stał się ulubionym autem gangsterów potem Policji a po wojnie między innymi w Polsce był wykorzystywany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego (UB).

Pawilon 5

Klub Miłośników Syren i Warszaw

W Poznaniu Klub Milośników Syren i Warszaw zaprezentuje wystawę aut w kolejności produkcji danego modelu, przekaże cenne informacje na temat każdego z nich, a także podpowie w jaki sposób odrestaurować Syrenki i Warszawy. Jakie modele zobaczymy?

Syrena 101- 1959; Syrena 102 -1962; Syrena 104-1967; Syrena 104-1969; Syrena 105- 1975; Syrena 105-1975; Syrena 105- 1978; Syrena 105L- 1978; Syrena 105 Bosto; Syrena 105 Bosto; Syrena R20; Syrena 105-1973- tuning z silnikiem Volvo; Syrena 105- 1976 – tuning hamulce tarczowe; Syrena 105 1972-tuning; Syrena 105 1983-tuning; Syrena 105 1978- cabrio; Trabant 601 1080-Deluxe; Warszawa 203- 1964; Warszawa 203- 1965; Warszawa 203-1967; Warszawa 223-1971; Warszawa 223-1971.

Klub Miłośników Syren i Warszaw zapewnia także o dodatkowych atrakcjach, które będą miały miejsce podczas wystawy, a także zaprasza wszystkich chętnych do wstąpienia do klubu!

Pawilon 7A

Muzeum Narodowe Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie zaprezentuje niezwykłe eksponaty podczas Retro Motor Show! Tego nie można przegapić!

SILNIK KLIMA

Wytwórnia: H. Klima, Brunn

Czas powstania: przed 1939 rokiem

Silnik spalinowy stacjonarny o mocy około 12 KM, przeznaczony do napędu maszyn i urządzeń
w gospodarstwach rolnych. Sinik zamontowany na wózku jezdnym. Pozwalało to przewozić silnik
w obrębie gospodarstwa oraz pomiędzy gospodarstwami. Rozwiązanie takie zwiększało możliwości wykorzystania silnika oraz umożliwiało wynajmowanie go w czasie gdy nie był wykorzystywany przez właściciela. Silnik posiada zapłon iskrowy, wyposażony jest w aparat zapłonowy typu odrywkowego. Posiada układ zasilania paliwem umożliwiający wykorzystanie jako paliwa benzyny oraz nafty. Chłodzony wodną z obiegiem wody wymuszonym pompą wodną oraz chłodnicą w postaci zbiornika wody.

Samochód Tarpan  z nadwoziem typu Pick-up.

Wytwórnia: Fabryka Samochodów Rolniczych w Poznaniu

Czas powstania: 1977 rok

Samochód osobowo-towarowy, nadwozie dwudrzwiowe typu Pick-up, z tyłu  otwarta powierzchnia ładunkowa, okryta opończą  i otwierana burta tylna. Sześć miejsc siedzących, dopuszczalna ładowność 6 osób + ok 400 kg. Silnik czterosuwowy z zapłonem iskrowym, pojemność skokowa silnika: 2120 cm3 zaadaptowany z samochodu Żuk. Wewnątrz przesuwana ścianka z oknem, umożliwiająca powiększenie powierzchni ładunkowej przy zachowaniu trzech miejsc siedzących (tylna kanapa składana). Samochody te malowano fabrycznie w kolorze żółtym.

Samochód Tarpan z nadwoziem typu Kombi.

Wytwórnia: Fabryka Samochodów Rolniczych w Poznaniu

Czas powstania: 1977 rok

Samochód osobowo-towarowy, nadwozie dwudrzwiowe typu kombi, z tyłu otwierana klapa. Sześć miejsc siedzących, dopuszczalna ładowność  ok 370 kg, pojemność skokowa silnika: 2120 cm3. Wewnątrz przesuwana ścianka z oknem, umożliwiająca powiększenie powierzchni ładunkowej przy zachowaniu trzech miejsc siedzących (tylna kanapa składana). Kolor jasnobrązowy charakterystyczny dla tego typu nadwozia. Na drzwiach po prawej i lewej stronie namalowane białe napisy: „KOWALSKI STEFAN/ GOGOLIN/ woj. BYD” –  opisują użytkownika/ miejsce „garażowania” pojazdu.

Prototyp samochodu  Tarpan Honker 403

Prototyp został zbudowany  w  latach 90-tych  XX w. W tym czasie prowadzone były prace projektowe nad krótką wersją pojazdu Honker,  otrzymał on roboczą nazwę Zwiad. Jest to samochód prototypowy ze zmianami przystosowującymi pojazd do obowiązujących przepisów prawa. Wyposażony w napęd 4×4, oraz sinik pojazdu – IVECO. Dwudrzwiowy, tylna część przykryta opończą z oknami na bokach i z tyłu. Tylna otwierana burta i rozpinana opończa tworzą „tylne drzwi”. Samochód pięcioosobowy. Kolor „wojskowa zieleń”, z tyłu na plandece i z przodu na masce naklejki „JAZDA PRÓBNA”. Pojazd docelowo miał być  produkowany z przeznaczeniem na wyposażenie  służb mundurowych.

Był egzemplarzem przeznaczonym do testów, badany był w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji
w Warszawie. Jest  jednym z dwóch prototypowych pojazdów  zbudowanych w tej wersji,

Samochód Żuk A03

Rok budowy 1964 samochód ciężarowy- dostawczy.

Masa własna około 1500 kg ładowność 950 kg

Konstrukcja opracowana w 1956 roku na bazie samochodu FSO Warszawa, miała podwozie, układ jezdny i siniki zaadaptowane z Warszawy M20. Konstruktorami pojazdu byli inżynierowie Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Za wygląd nadwozia odpowiedzialny był Julian Kamiński.
W szczytowych okresach produkowano  około 30 tysięcy Żuków rocznie.

Eksponat/ pojazd był użytkowany do roku 2015.

Ciągówka (ciągnik) LANZ HL12

Wytwórnia: Lanz Manheim

Czas powstania około 1924 roku. Jest to  „ciągówka”  sinik na własnym podwoziu o mocy 12 KM. Przeznaczony do   napędu maszyn, posiada własny układ jezdny napędzany przekładnią łańcuchową, mógł być też wykorzystywany  do przeciągania wozów i maszyn w gospodarstwach rolnych. Ciągówka składa się z silnika dwusuwowego z cylindrem/tłokiem poziomym oraz podwozia na kołach stalowych, które spełnia jednocześnie funkcję zbiornika  i chłodnicy wody..  Układ chłodzenia silnika wymuszony przez pompę z, która tłoczy wodę nad cylinder – powoduje przepływ wody ze zbiornika do silnika. Ciągówka jest pierwowzorem ciągnika rolniczego, w następnych wersjach ciągniki Lanz miały dodawane dodatkowe funkcje umożliwiające wykonywanie prac polowych.

Pawilon 7A

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu

Dzięki współpracy z MPK Poznań także w tym roku będziemy mogli podziwiać kultowe autobusy, które woziły Poznaniaków w drugiej połowie XX wieku. Wśród nich znajdą się:

IKARUS 260.04

Jednoczłonowe autobusy Ikarus 260.04 zostały wprowadzone do ruchu liniowego w Poznaniu od 1983 r. i były uzupełnieniem parku przegubowych autobusów wysokopodłogowych Ikarus. Do 1985 r. MPK otrzymało 65 takich wozów. Ostatni z nich wycofano z ruchu liniowego w 2010 roku. Jeden z wozów tego typu (nr 1735, rok produkcji 1985) zaliczono do taboru historycznego MPK Poznań Sp. z o.o.

IKARUS 280.26

Ostatni przedstawiciel najpopularniejszego w dziejach komunikacji miejskiej w Poznaniu typu wysokopodłogowego autobusu przegubowego eksploatowanego w ruchu liniowym w latach 1981 – 2010. Ich producentem były zakłady firmy Ikarus w Budapeszcie. Łącznie MPK otrzymało 211 przegubowców wersji 280.26 (w latach 1981-1990), 55 wersji 280.02 (w 1982 r.) i 19 wersji 280.70A (w 1994 r.) Pozostał tylko jeden wersji 280.26 (nr taborowy 1545, rok produkcji 1986).

Jelcz 043

Lata 1964 – 1985 to okres eksploatacji w MPK autobusów Jelcz 272Mex (wersja miejska) i Jelcz 043Caro (wersja międzymiastowa). Montowano je w Jelczańskich Zakładach Samochodowych na czeskich podwoziach. Przez wiele lat wozy Jelcz 272Mex były podstawowym typem taboru autobusowego w Poznaniu. Fabrycznie nowych Jelczy 043 Caro MPK Poznań otrzymało w latach 1964-1978 32 szt. Niestety nie zachował się do dnia dzisiejszego żaden z tych autobusów. Natomiast w 2004 r. udało się odkupić w Goleniowie wyprodukowany w 1986 roku autobus Jelcz 043Caro, który w 2005 r. został zrekonstruowany do stanu jak wyglądały oryginalne wozy tego typu w czasie eksploatacji w Poznaniu. Obecnie jest to autobus historyczny MPK, który czasami pojawia się na ulicach z historyczną przyczepą autobusową Jelcz PO-1.

Jelcz PR100

W latach 1977-1992 MPK posiadało dla ruchu liniowego autobusy Jelcz PR110U budowane w Jelczu na licencji francuskiej firmy Berliet. Do Poznania trafiły łącznie 182 fabrycznie nowe wozy tego typu. W 1991 r. kilkanaście z nich przekazano okolicznym gminom w celu uruchomienia przez nie własnej komunikacji autobusowej, pozostałe wycofano z ruchu liniowego do 1992 r. W 2008 r. kupiono w firmie Transkom w Czerwonaku wyprodukowany w 1991 r. autobus Jelcz PR110M. W MPK został on autobusem historycznym.

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, oddział Muzeum Wojska Polskiego

Na ekspozycji Muzeum Broni Pancernej będzie można spotkać naprawdę ciężką artylerię! Wśród zaprezentowanych pojazdów m.in.: czołg M60, KTO Rosomak, HMMWV Humvee, Daimler Dingo, WZ.34, SD.KFZ. 6

Państwowa i Ochotnicza Straż Pożarna

Specjalnie na Targi RETRO MOTOR SHOW wielkopolscy strażacy przygotowali wyjątkowy pakiet atrakcji dla miłośników zabytkowej motoryzacji. Z różnych zakamarków strażnic, remiz oraz kolekcji prywatnych specjalnie na tę okazję przyjedzie z terenu całego województwa kilkanaście zabytkowych pojazdów strażackich, w większości na własnych kołach (sic!). Królować będą dwa przedwojenne Chevrolety. Najstarszy, wyprodukowany w 1924 roku, przyjedzie z Ochotniczej Straży Pożarnej w Kępnie. Kolejny pochodzi 1927 roku i jest na wyposażeniu Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach, a trzeci, o rok młodszy, przyjedzie z Ochotniczej Straży Pożarnej w Siedlcu (pow. wolsztyński). Nie zabraknie zabytkowych drabin, samochodów gaśniczych, a także operacyjnych. Zupełnie wyjątkowym eksponatem będzie zabytkowa sikawka konna z Ochotniczej Straży Pożarnej w Czerniejewie.

Wszyscy chętni będę mogli zrobić sobie zdjęcia nie tylko w zabytkowych samochodach, ale i w zabytkowych hełmach! Dodatkową atrakcją będzie możliwość obejrzenie kolekcji modeli pojazdów strażackich oraz zapoznania się z ofertą edukacyjną Centrum Edukacji Ratowniczej „Ognik+” – miejsca, w którym, dzięki nowoczesnej technologii, każdy może poczuć się jak prawdziwy strażak: przeżyć pożar lasu w 4D, prawdziwy wypadek drogowy, przejść przez środek spalonego poddasza i pojechać na sygnałach do akcji zabytkowym STAREM 20! W sobotę, 4 listopada, planujemy ekstra atrakcję – na stoisku strażackim będzie można podziwiać pierwszy w Polsce „Symulator zagrożeń pożarowych w domu jednorodzinnym”! Zapraszamy na stoisko Straży Pożarnej do Pawilonu 7A!

Duda Legends

Dealer Mercedes-Benz specjalizujący się w wyselekcjonowanej ofercie aut klasycznych zaprezentuje na swojej ekspozycji wiele Mercedesów. Wśród nich znajdą się takie perełki jak:
CLK DTM CABRIO, 190 EVO II czy 190 SL ( 121 ).

Więcej informacji na stronie: www.retromotorshow.pl.

 

Dodaj komentarz