Będzie remont Dworca Zachodniego


Dworzec Zachodni w Poznaniu odzyska swą dawną świetność. Obiekt od kolei ma przejąć miasto. Prowadzone są końcowe rozmowy między urzędnikami PKP a poznańskiego magistratu. Budynek zostanie odremontowany, a w nim urządzone będzie centrum obsługi podróżnych prowadzone przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Remont i urządzenie budynku Dworca Zachodniego kosztować ma 4 mln złotych. Za tę cenę odzyskać ma urodę zewnętrzna elewacja budynku, mają być przebudowane wnętrza z przystosowaniem ich do lepszej obsługi pasażerskiej. Jak zapewnia się w ZTM prowadzona będzie tam sprzedaż nie tylko biletów komunikacji miejskiej, ale także kolejowej, podmiejskiej i międzymiastowej autobusowej, a nawet lotniczej. Przed wejściem zatrzyma się przyspieszony autobus przewożący pasażerów na lotnisko. Obsługa pasażerów prowadzona ma być również dzięki zainstalowanym biletomatom, dostosowanym m.in. do obsługi kart Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej.

W budynku urządzony ma być centralny Punkt Obsługi Klientów (znajdujący się dotychczas w siedzibie ZTM przy ulicy Matejki). Dzięki temu łatwiejszy będzie dostęp do przyszłej siedziby biura – lepszy dojazd komunikacją miejską.

Miasto już wstępnie zainwestowało w budynek Dworca Zachodniego. Zbudowało schody ruchome do otwartego w ubiegłym roku nowego peronu Poznańskiego Szybkiego Tramwaju – o nazwie „PST Dworzec Zachodni”. Wcześniej jeszcze, budując przedłużenie szybkiego tramwaju do „Zachodniego”, zbudowało nowy peron PST oraz wzmocniło fundamenty budynku dworca.

Decyzja o utworzeniu przez ZTM na „Zachodnim” centrum obsługi klienta podyktowana jest wzmożonym ruchem pasażerskim, zwłaszcza po otwarciu PST. Zdaniem wielu pasażerów, przejście z peronów kolejowych przez dworzec Zachodni w kierunku przystanków komunikacji miejskiej (i odwrotnie) jest zdecydowanie lepsze niż w kierunku nowego dworca Główniego (zwanego „chlebakiem). Tam nadal nie ma w jednym kierunków schodów ruchomych, ponadto wyjście z tego nowego obiektu w kierunku przystanków tramwajowych jest niewygodne (z kilkusetmetrowym przejściem przez galerię handlową lub przez kładkę i mostem Dworcowym do tunelu dla pieszych).

Od czasu zamknięcia gmachu starego Dworca Zachodniego (usytuowanego centralnie), to zróżnicowanie obsługi pasażerskiej – na część zachodnią i wschodnią – znacznie się uwypukliło. Nic więc dziwnego, że nie tylko poznaniacy, ale i przyjezdni zauważają wyraźny brak centralnej funkcji dworca Głównego. Starzy poznaniacy wręcz mówią, że po otwarciu galerii Poznań City Center w Poznaniu „Dworca Głównego” już nie ma, a to co zostało jest „dodatkiem” do centrum handlowego. PKP wspólnie z poznańskim magistratem po tych błędach chce ponownie przywrócić właściwe funkcje „Dworca Głównego”. Prowadzone są rozmowy z Trigranitem, właścicielem galerii PCC, by w części holu pasażerskiego zamkniętego budynku starego dworca Głównego urządzić miejsce do obsługi pasażerskiej. Ponadto przebudowane mają być w najbliższych latach perony 4, 5 i 6 z łatwiejszym do nich przejściem także od strony nowego dworca, wielopoziomowych parkingów i galerii handlowej. Gdy ten cały projekt wraz z przebudową głównego placu przydworcowego (także od strony „Zachodniej”) zostanie zrealizowany, wówczas będzie można powiedzieć iż w Poznaniu ponownie zaczął właściwie funkcjonować dworzec Główny na miarę drugiego, co do wielkości, węzła kolejowego w Polsce.

Krótka historia dworców: Głównego i Zachodniego.

Dworzec Główny zaczął funkcjonować w 1879 roku. Oddany wówczas został obiekt umiejscowiony „wyspowo”, czyli centralnie pomiędzy peronami – trzema (1, 2 i 3) od strony wschodniej oraz czterema (4, 5, 6 i 7) od zachodniej. W kierunku południowym w 1902 r. został zlokalizowany jeszcze jeden peron tzw. „dworca Letniego”, gdzie zatrzymywały się pociągi ze znaczącymi gośćmi (korzystał z niego między innymi cesarz niemiecki Wilhelm II, a 27 grudnia 1918 r. Ignacy Paderewski – tłumnie witany przez poznaniaków).

Dworzec Zachodni otwarty został w 1904 r. W 1927 roku dotychczasowy budynek został rozebrany i zbudowany nowy (wg. projektu Władysława Czarneckiego), który oddano w 1929 r. w związku z otwarciem w Poznaniu Powszechnej Wystawy Krajowej. Architektura tego zabytkowego już dworca nie zmieniła się do dziś; w latach 1992 – 96 obiekt został tylko odnowiony.

Andrzej Świątek

Fot. Materiały Prasowe UM Poznania

Dodaj komentarz